Az ajtóparadoxon

iho/vasút   ·   2011.08.12. 11:50
00

A félreértéseket jobb a legelején eloszlatni: Magyarországra a halberstadti kocsik jó műszaki állapotban érkeztek, hazai forgalomba állításukat egy úgynevezett honosítással egybekötött fővizsga előzte meg, amelynek utolsó momentuma volt a hatósági járművizsga. A baleset után felbukkanó találgatások, miszerint majdhogynem a roncstelepről vásároltuk volna ezeket a járműveket, egyszerűen nem igazak. Megvásárlásukat gondos válogatás előzte meg.

A baleset vizsgálatának fókuszában az ajtó áll. Hogyan is működik ezeknek a kocsiknál az ajtózárás? A járműnek két felszálló előtere van, mindkét előtérben oldalanként két-két ízelt ajtószárnyat találunk, amelyek kifelé nyílnak. Az ajtók záródása háromféle módon történhet: a legegyszerűbb a kézzel történő becsukás, amikor nemes egyszerűséggel ki-, vagy beszállás után csukjuk be az ajtót, ám a jármű rendelkezik úgynevezett központi ajtózáró berendezéssel is. Ez a berendezés a kapott ajtózárási parancs hatására működésbe hozza a záróberendezést (amely egy pneumatikus munkahenger), és az ajtószárnyak bármilyen állásból zárt állásba kerülnek. Ez utóbbi azért különösen fontos, mert előfordulhat olyan eset, amikor az ajtószárnyakat csak behajtják, nem pedig becsapják. A berendezés ilyenkor is képes az ajtókat teljesen zárt állásba helyezni.

Az állomáson állva természetes, hogy az egyik ajtószárny nyitva van. Persze az utas fel- vagy leszállás után be is csukhatja maga mögött

A zárási parancs érkezhet a jegyvizsgálótól, illetve a jármű tengelyvégére szerelt jeladóból is, amely akkor „szólal” meg, ha a jármű sebessége az 5 kilométer/órás sebességet meghaladta. Amennyiben a járművek ingavonatba sorolva közlekednek, akkor ez a parancs érkezhet a mozdony, vagy a vezérlőkocsi vezetőállásáról is. Az úgynevezett UIC-csatlakozóknak köszönhetően ezek a zárási parancsok a vonatba sorozott valamennyi járműhöz eljutnak.

A zárt ajtószárnyakat egy reteszelő berendezés tartja zárt állásban egészen addig, amíg a jármű megállt, illetőleg a megállás után eltelt a néhány másodperces biztonsági időzítés. Addig normál erővel még a kilincset sem lehet működtetni, erre egyébként a járművek ajtajainak ablakába ragasztott piktogram is figyelmeztet.

A reteszelésre figyelmeztető piktogram-sor az ajtó belső oldalán<br>(fotók: Kemsei Zoltán)

Mint minden biztonsági rendszer, az ajtózáró és -reteszelő berendezés is igényli a gondos karbantartást, ügyelve valamennyi működtető és vezérlő elem megfelelő állapotára, az előírt beállítási értékek betartatására. Ezek elmulasztása azonban hamar potenciális baleseti veszélyforrássá nőheti ki magát.

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Városi vasút

InnoTrans 2024, második nap

iho/vasút   ·   2024.09.26. 13:00

Tizennegyedik alkalommal is megnyitotta kapuit a Berlin Messén a világ legnagyobb vasúti szakkiállítása és -vására. Škoda-újdonságok, kínai közúti villamos, Stadler-innovációk – és még néhány esemény szeptember 25-éről.