Az Airbus nyomát bottal verő repülőgépgyártó
Nyilván a Boeingről van szó, az amerikaiak mindössze négy repülőgépre kaptak megrendelést májusban. A piac kivár, Toulouse-ban sem dörzsölhetik önfeledten a markukat a chief financial officerek.
Folytatódik a szűk esztendő. A Boeing az elmúlt két hónapban sem kapott új, 737 MAX-ra vonatkozó megrendelést, egyébre – 787-10-es Dreamlinerre – is mindössze négyet, az EVA Airtől. Everett/Seattle/Rentonban most abban bíznak, hogy a közelgő, Farnborough-ban esedékes légikiállításon már bizalomerősítő bejelentéseket tehetnek, és értelmezhető mennyiségű rendelést vehetnek fel.
A Boeing az elmúlt hónapok folyamatsorának következményeit nyögi. Az Alaska Airlines 737 MAX-ának esete nyomán induló vizsgálatok rendszerszintű hiányosságokat tártak fel a repülőgépgyártónál. Ezért a FAA, a Szövetségi Légiügyi Hivatal egyebek mellett harmincnyolcban maximálta a havonta átadható repülőgépek számát, miközben az üzemeltetők elgondolkodva figyelik az újabb és újabb, a termelési és minőségbiztosítási hiányosságokról keltezett híreket. És persze kivárnak, ennek a jele a lehangoló megrendelési adatsor, hiszen már áprilisban is mindössze hét gép legyártásával bízták meg a Boeinget, és persze ezek között sem volt egyetlenegy 737 MAX sem. Ugyanakkor a jelzett hónapban huszonnégy gépet adtak át a megrendelőknek, kevesebb, mint a felét annak az ötvennek, ami egy évvel korábban, 2023 áprilisában hagyta el az üzemcsarnokokat.
Nem véletlen, hogy – iparági információk szerint – megváltóként várják a Boeingnél a farnborough-i fellépés lehetőségét, abban reménykedve, hogy júliusban már új megállapodásokat írhatnak alá.
Noha egyáltalán nem egyéni csúcs a májusi, huszinhét madárra vonatkozó megrendelés, az Airbusnál azért nem kell főt lehorgasztani: a Nord Aviatic például hét A321neóra jelentette be igényét, míg egy közelebbről meg nem nevezett – de valószínűleg kínai – üzletfél húsz (!) A330-900-asra. Ugyanakkor az Airbus a múlt hónapban ötvenhárom repülőgépet leszállított le, köztük a hatszázadik A350-est is – gép a Lufthansa kötelékében repül.
Nem árulunk el újat azzal, hogy sok időnek kell eltelnie a Boeing sebeinek behegedéséhez. A törlésekkel és az átütemezésekkel egyetemben az amerikai gyártó idei rendelése májusig mindössze százhárom repülőgép. A gyártó pozíciói azonban az év hátralévő felében valamelyest még stabilizálódhatnak.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!