Átadták az új Flirtöket
Átadták a Flirtöket. Újra. Most azonban forgalomba is állnak! A Keleti pályaudvar Lotz-termében népes közönség előtt rendezték a Stadler motorvonatainak átadóünnepségét. A Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot Tasó László közlekedésfejlesztésért felelős államtitkár, a MÁV Zrt.-t Dávid Ilona elnök-vezérigazgató, a MÁV-Startot Zaránd György, frissen kinevezett vezérigazgató (október 1-jétől van hivatalban), a GYSEV Zrt.-t Kövesdi Szilárd vezérigazgató képviselte. A Nemzeti Közlekedési Hatóság nevében Győri Gyula elnök adta át a MÁV-Start és a GYSEV vezetőinek a megfelelőséget tanúsító okiratokat.
Minden felszólaló a vasút színvonalának emelését, a közlekedés fejlesztését emelte ki mondandójában: a negyvenkét új Stadler motorvonattal Budapest elővárosi forgalmának minősége javul majd számottevően, a 30a vonalról például eltűnhetnek a hagyományos ingaszerelvények, és a villamosítás alatt álló esztergomi vonalon is az új Flirtök közlekednek majd. Nagy szerep hárul a GYSEV újonnan beszerzett járműveire is, hiszen a Porpác–Rajka vasútvonal villamosításán épp napjainkban dolgoznak.
A MÁV-Start állományából négy kocsi (415 061–064) közlekedik majd október 16-ától: reggel a 2420-as, a 4420-as és a 4439-es számú vonatokon érdemes keresni őket.
A MÁV-Start és a GYSEV új Flirt motorvonatainak szállítását egy 2012-es közös tenderen nyerte a Stadler, a kocsiszekrények a gyár szolnoki üzemében készültek, az összeszerelést pedig külföldön végzik. A GYSEV ezen a tenderen hat motorvonatot rendelt a korábbi négy mellé, amelyekre még 2011-ben írtak ki pályázatot.
A 42+6+4 Flirt nem sokban tér el a már közlekedő hatvan példánytól: a légkondicionált utastér, a kijelzők, a kerékpártároló, a mozgáskorlátozottaknak is könnyen használható mosdó alapfelszereltség. Viszont jobb, monitoros utastájékoztató, emellett wifi, laptopok és mobiltelefonok töltésére alkalmas csatlakozó is található bennük. A vonatok fényezése teljesen új. A szerelvényeket ETCS2 berendezéssel szerelik fel – információink szerint ez járművenként több százezer euróval növelte a költségeket, de a vevő megkövetelte –, amely lehetővé teszi a 160 kilométer per órás végsebesség kihasználását az alkalmas vasútvonalakon. Az engedélyeztetés során ez a módosítás azt jelentette, a hatóságoknak szinte egy teljesen új járművet kellett levizsgáztatni – a típusengedély maradt, a hatóságoknak a különbségekre kellett figyelmet fordítaniuk.
Ennek megfelelően bár az első két kék-fehér Flirt már február óta Magyarországon van, még az átadó előtti héten is futópróbákon vettek részt. Ennek ellenére a Stadler az október 31-i határidő előtt két héttel a szerződés szerinti két motorvonat helyett négyet a MÁV-Start, egyet a GYSEV részére átadott. A jelenleg itt levő nyolc motorvonat nem mindegyike közlekedhet még, ezek is folyamatosan végzik próbáikat.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!