Antwerpen-Kelenföld

Mózes Krisztián   ·   2011.07.30. 12:09
kiskep

Az 1835-ben épült első kontinentális vasútvonal, a Brüsszel és Mechelen közötti vaspálya Antwerpenig tartó meghosszabbítása mentén épült elágazó állomás, Antwerpen-Berchem a kezdetektől komoly forgalmat bonyolít le. A manapság tízvágányos állomás csak átmenő vágányokkal rendelkezik, s a Gent és Brüsszel felőli vonalak találkozásánál, illetve az antwerpeni körvasút és a főpályaudvarra haladóak szétválásánál, tehát valódi csomóponti helyen fekszik. Ennek megfelelően a rangosabb nemzetközi vonatokat (Brüsszel–Amszterdam viszonylatú Benelux IC és a Párizs–Amszterdam Thalys járatai) kivéve minden elővárosi, gyors- és IC-vonat megáll.

Az állomás fekvése több szempontból is hasonlatos a budapesti Kelenföldi pályaudvaréhoz: óriási átmenő forgalom, városon belüli kedvező fekvés, s itt ágaznak el a négy kilométerre fekvő (egykori) fejpályaudvarra tartó sínpárok a körvasúttól. A múlt héten bemutatott Antwerpen-Centraalhoz itt is nyílegyenesen kell továbbhaladni, s a nagyállomás díszessége mellett eltörpülhet a modern, puritán stílusú felvételi épületű külsőbb pályaudvar. A városon belüli fekvése szintén előnyös, közvetlenül a várost övező autópálya-körgyűrűn belül épült, több helyi és helyközi busz végállomása, s két villamos megállója is található itt.

A pályaudvar felvételi épülete, a vágányok az utcaszint felett futnak. Az óriási – bár sajnos sem fedett, sem őrzött – biciklitároló kötelező elem<br>(a szerző felvételei)

A pályaudvarok városon belüli összekötése egy egyenes vonalú, gazdagon díszített töltésen halad

A beltér is az egyszerűség jegyében készült, tiszta, kulturált körülmények fogadják az utazót – az aluljáróként is funkcionáló átjárót azonban sok gyalogos is használja, mégsem olyan nyomasztó, mint a Kelenföldi pályaudvari társa

A negyven éven át a La Brugeoise et Nivelles által gyártott motorvonat vár indulásra a harmadik vágányon. A menesztést a kalauz végzi, s az indulás – legalábbis menetrendi – pillanatában el is tűnik a vonat kiírása az információs táblákról

Egy délről, Brüsszel felől érkező Traxx által vontatott tehervonat száguld át a vágányok mellett

A körvasút felől, északról érkezik egy dupla tolatómozdonyos konténervonat

Balra egy IC, jobbra pedig egy régi emeletes szerelvény. Előbbi Gent felé indul, utóbbi Brüsszelből érkezett

A Thalysok 2007 óta megállás nélkül robognak át a köznyelvben csak Berchemként emlegetett állomáson. Akkor készült el a főpályaudvar átmenővágánya észak felé, s azóta a főpályaudvart érintik, s a körvasutat nem – jelentős menetidő-csökkenést érve ezzel el

Délutáni csúcs az állomáson. A legszélső, bal oldali két vágány Brüsszel felé tart – tehát egyenesen délre – a 7-8. vágány alábukik, s éles ívvel kanyarodik el nyugatra Gent, Brugge és a tengerpart felé, az ötödik-hatodik ismét a fővárost célozza, a 3-4. is alábukik és elkanyarodik, és az 1-3. vágány is megy tovább egyenesen

Egy Brüsszelen át Charleroi-ba tartó emeletes intercity halad át az autópálya-gyűrű fölötti hídon. A képen jól látszik a négy, nyugatra tartó elkanyarodó vágány

Az állomás kedvelt célpontja a helyi vasútbarátoknak is – korosztálytól függetlenül

Kapcsolódó hírek