An-26-os évforduló, ancsások találkozója

Soós Lajos   ·   2014.05.01. 11:15
cim

Negyven éve, 1974-ben állították hadrendbe a magyar légierőben az An-26-os típusú szállítórepülőket, amelyek azóta a Kanári-szigetektől Mazari-Sarifig, az Északi-sarkkörtől Bagdadig számos helyen megfordultak, fedélzetükön vittek állam- és kormányfőket, sportolókat is. Az egyik gép a közelmúltban érte el a tizenkétezer repült órát. A Honvédelmi Minisztérium (HM) az MTI-hez eljuttatott közleményben azt írta: a katonák körében Ancsának nevezett repülő az elmúlt négy évtizedben egyedülálló kihívásoknak tett eleget a magyar légierőben. A szállítórepülő század a balkáni háború első napjaitól a viszonylagos fegyvernyugvásig szállított segélyeket a területre, és dolgozott együtt az akkor igen aktív NATO légtérellenőrzőkkel. A repülős század több mint száz bevetést teljesített Bagdadba. Ennek során az egyik An-26-os hozta Magyarországra a vöröskereszt által segített iraki kisfiút is, aki aknasérülése utáni műtétre és rehabilitációra érkezett. A század Afganisztánban is több feladatot hajtott végre, Svédországban pedig az egyik gép az Északi-sarkkört is átrepülte. A 407-es oldalszámú An-26-os szállítórepülő áprilisban – egy prágai repülési feladat végrehajtása során – elérte a tizenkétezer repült órát.

Az Ancsákkal öt-öt magyar állam- és kormányfő is utazott: Göncz Árpád, Mádl Ferenc, Sólyom László, Schmitt Pál, Áder János, illetve Antall József, Orbán Viktor, Medgyessy Péter, Gyurcsány Ferenc és Bajnai Gordon. A Magyar Honvédség (MH) 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis An-26-os szállítórepülő századának jelmondata: „Bármit, bármikor, bárhová”. Ennek alapján az elmúlt negyven évben mindent szállítottak, ami a rakterükbe befért. Ezek között voltak légvédelmi-rakéták, légiharc-rakéták, kézifegyverek, lőszerek, gránátok, olajfúró berendezések, de naposcsibék és Mercedes terepjárók is. Ciprusi, koszovói, bosznia-hercegovinai, afganisztáni missziókból sajnos halottakat is többször kellett szállítaniuk a gépeknek, katonákat és civileket egyaránt. A 2011-ben történt hurghadai buszbaleset áldozatait is az An-26-osokkal hozták Magyarországra. A HM azt írta: az An-26-os repülőgép megbízható konstrukció, nagyobb meghibásodások, balesetek csak ritkán fordulnak elő. A típussal egy katasztrófa történt: 1982 decemberében a 210-es oldalszámú gép jegesedés miatt zuhant le. A gépen tartózkodó öt emberből négy életét vesztette, hangzik a távirati iroda összefoglalója.

A balatonkenesei honvédüdülő – a legtöbben még így ismerik – a múlt hétvégén adott színteret egy nem mindennapi találkozó megrendezéséhez.  Kerek negyven év telt el azóta, hogy Magyarországon, Szentkirályszabadja repülőterén megjelentek az első AN-26 típusú repülőgépek. Akkor különlegesnek számító, a kor követelményeinek megfelelő, közepes szállító-repülőkre sokan odafigyeltek, katonák és civilek egyaránt. Az „Ancsa” újnak számított a magyar szállító-repülők, úgy a hajózók, mint az üzemeltetők körében egyaránt.

Volt 2014 januárjában, mára már nyugdíjas, az egykori Szovjetuniót is megjárt őszülő, kopaszodó két kezdeményező „aviátor”, akikben felmerült az évforduló szervezésének gondolata, amit tettek követtek. Egyikük a főszervező, Horváth Buci István, a másik pedig: jómagam, mint segédszervező. Elkezdtük a kuli munkát.

Sejtvén, hogy egy ilyen szervezés nem lesz egy egyszerű „mutatvány”, segítségre is szükség lesz, felkértük Orosz Zoltán altábornagyot, a Honvéd Vezérkar főnök helyettesét, vállalja el a fővédnöki teendők ellátását. Igent mondott.

Horváth István egy Ancsa-makettet vesz át az Antonov cég képviselőjétől

Ezt követte a szervezés talán legnehezebb része, az egykori kollégák felkutatása. Főleg saját kútfőből közel 700 nevet összeszedtünk. Ők voltak azok, akik vagy repülték, vagy üzemeltették a típust. Sajnos közülük páran, közel nyolcvanan, már az égi kötelékhez csatlakoztak. A következő kihívás, hogy miként tudjuk kiértesíteni az érintetteket? Az általunk ismertek feléről nem tudtuk, hol lakik. Ekkor kértük meg az MH Hadkiegészítő és Központi Nyilvántartó Parancsnokság parancsnokát, aki Lipka Violetta őrnagyhoz továbbította kérésünket. Az ő segítségükkel 107 főt sikerült tájékoztatni az eseményről.

Ezután következett a tárgyalás-sorozat az üdülő vezetésével. A feltételek, kritériumok tisztázása, pontosítása, a feladatok és felelősségek elosztása, a megállapodások memorandumba történő foglalása. Programok elgondolása, megtervezése, szervezése, a szükséges hatósági engedélyek beszerzése, az illetékes szervek felé (tulajdonosi, önkormányzati, rendőrségi) bejelentési, vagy tudomásul-vételei nyomtatványok elkészítése, aláíratása. Egyeztettünk a légi bemutató végrehajtóival az elképzelésünk és a megvalósíthatóság összehangolását illetően. Technikai feltételeket is meg kellett teremteni. Az ajándékok egy részét sok-sok buktatón keresztül, de a huszonnegyedik órára sikerült elkészíttetni. Csupán egy rövid történet: korábban egy bándi iparművész-keramikus készített olyan kerámiát, amiről most mi is úgy gondoltuk, hogy legyártatunk. Nos, ez két hónappal ezelőtt volt, de akkor a művész azzal hárította el a megbizatást, hogy kevés rá az idő. Lázas kutatásba kezdtünk, és Buci talált olyan céget, ahol fazekas tanulók elkészítették a néhány ajándéknak szánt kerámiát.

Ejtőernyősök Kenesén: az Ancsa-találkozó résztvevőinek örömére ugrottak

Előadókat kértünk fel arra, hogy a negyven éve történteket, gondolatokat, érzelmeket öt–tíz percben idézzék fel.

És elérkezett a nap, ami a terveink szerint – talán a sors kegyelméből is, mert hogy pocsék idő fogadott minket – de megvalósult a találkozó. Érkezés, regisztráció, szobák elfoglalása, ebéd, majd következett a Légierő zenekarának koncertje.

Ezután lezajlott a légi bemutató, és az ejtőernyős ugrás.

Először egy Cesna 206 T (rgv: Takács Krisztina) célszalagot dobott, majd Pula Józsi, Ecsédi András, Dér László és Mészárovics György ejtőernyősök ugrottak (ugróhely ügyeletes: Hatvágner Márton).

A 407-es oldalszámú gép tisztelgése az Ancsások előtt

Őket követte Talabos Gábor rgv. műrepülő bemutatója egy Zlin 226T  típusú repülőgéppel. Majd egy AN-26-os néhány alacsony áthúzást mutatott be, fedélzetén Takács József százados, I.rgv; Kalapos Gábor főhadnagy, kiképzés alatt álló I.rgv; Orosz Ákos főhadnagy. II. rgv; Takács Ferenc százados, navigátor; Kiss Csaba százados, fedélzeti mérnök; Molnár Tamás szakaszvezető fedélzeti rádiós. Repülési koordinátor feladatait: Horváth Buci István látta el.

A jelenlévők hatalmas elismerését és tapsát váltotta ki mind az ejtőernyős ugrás, mind pedig a repülő-bemutató.

Később az étteremben a találkozót hivatalosan is megnyitottuk, köszöntések, köszönetnyilvánítások hangzottak el. Egy perces felállással emlékeztünk meg azokról, akik már nincsenek köztünk. Ezután következtek az öt perces felszólalások, hozzászólások. Szót kapott Torma József nyugállományú repülő ezredes, Szonderik Gyula nyugállományú rendőr mk. alezredes, Tósa Sándor nyugállományú repülő alezredes egykori századparancsnok.

Szép emlékekhez szép repülés: újabb áthúzást repül a 407-es

Gál István nyugállományú repülő ezredes, a Magyar Veterán Repülők Szövetsége országos elnökségének elnöke emléktárgyakat adományozott a feladat végrehajtás során életüket vesztett kollégák hozzátartozóinak, meghívott vendégeinknek.

Úgy az ukrán 410 számú állami vállalattól, mint az Antonov konstruktőr irodától voltak meghívottjaink, akik szintén megköszönték, hogy megemlékeztünk a típus hazai üzembe-állításának negyvenedik évfordulójáról és hozzászólásukban kiemelték, még vagy tíz évig meg lehetne hosszabbítani az üzemeltetést, rendszerben tartást. 

Orosz Zoltán altábornagy köszöntötte a jelenlévőket, megemlékezett arról, hogy ő maga személyesen milyen kapcsolatban állt a repülőgéppel, annak hajózóival, üzemeltetőivel, megköszönte a szervezést, átadta Benkő Tibor vezérkari főnök köszöntőjét.

Elsétáltunk a fényképezés helyszínére, a mozi elé, ahol a csoportkép készült.

Csoportkép a résztvevőkkel

Közel 170-en szerepelnek a csoportképen, akikért a találkozót szerveztük. Néhányan nem tudtak eljönni, okuk lehetett. Talán a következőn köszönthetjük őket is! Mások, akik már az égi kötelékhez csatlakoztak, róluk pedig főhajtással emlékeztünk. Este hatkor kezdődött a vacsora, majd kötetlen, baráti beszélgetés tartott hajnalig.

Ezen sorok írója és Buci, a főszervező, itt is megköszönik mindazok kemény munkáját, akik hozzájárultak a rendezvény sikeréhez.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek