Álomgépek féláron az Új Alitaliának?
Új flottatervek, csak két típus(család)ra. A 787-esek fontos részeit Olaszországban gyártják.
Újabb érdekes részleteket hozott nyilvánosságra a Corriere Della Sera az átalakítandó Alitalia jövőjéről. Amint erről korábban hírt adtunk, a céget a 2017-es bankcsőd bekövetkezte óta nem sikerült eladni, hol a potenciális vevő lépett vissza, hol a társaság állománya, hol politikai erők tiltakozása hiúsította meg az üzletet. A történetet mindenképp belengi a nemzeti büszkeség: végül is nem volt meglepő, hogy a római kormány visszaállamosította a légitársaságot, és a befektetett hárommilliárd euró adja a bázis a radikális átalakításhoz.
Az immár szokásos kommentárok megelőzése végett:
az ügylet épp azért kaphat zöld jelzést az Európai Uniótól, mert az állam, mint a régi-új tulajdonos, nem egyszerűen megveszi a céget, hanem alaposan átstrukturálja, hogy egy karcsúbb, de hatékonyabb, profitképes légitársasággá alakítsa, kisebb állománnyal, kevesebb géppel.
Ami az utóbbit illeti: a lap által belső forrásokból megszellőztetett terv szerint az Alitalia a jövőben két típussal dolgozik majd, az egyik az Airbus A320 (nyilván nem lehet kizárni a gépcsalád más tagjait, és az is érdekes, hogy legalábbis ez az információ nem neókat emleget), ezekkel a gépekkel repülné a cég a rövid- vagy tán inkább a közepes hosszúságú vonalait. Ez is egyébként rögtön megér egy kérdést, ugyanis a céggel kapcsolatos korábbi elképzelések azt tartalmazták, hogy a légitársaság nem próbál versenyezni a nehezen legyőzhető diszkontokkal az ilyen típusú hálózaton. Más kérdés, hogy az új cég ugyanakkor nyilván nem akarna teljesen kiesni arról a gazdag piacról, amit az észak- és nyugat-európai övezetek és az itáliai üdülőhelyek összekötése jelent.
Az igazán meglepetést okozó elem a flottatervben – legalábbis a szakportálok tálalása szerint – az, hogy az Új Alitalia a nagy hatótávolságú járatain a Boeing 787-eseit használná. Az olasz lap forrásai azt mondják, nem egyszerűen arról van szó, hogy ez a típus adaptálható legjobban a cég hálózatához, hanem hogy ez az a gép, amely egyben Olaszország számára is bevétel és munkahely-faktor, lévén hogy a Leonardo komoly részesedést vállalt a Dreamlinerek gyártásában: Grottaglie az a telephely, ahol a gép néhány kompozit törzs-szekciója készül, illetve Foggia, ahol a vízszintes vezérsíkja.
És még egy fontos magyarázat, ami érthetővé teszi a döntést: az informátorok szerint a légitársaság akár ötven százalékos árengedménnyel juthat hozzá a gépekhez. A listaárhoz képest kialkudott engedmény egyébként bevett gyakorlat gyártók és felhasználók kapcsolatrendszerében, különösen, ha a gyártó épp azt a periódusát éli – amúgy igazából most mindegyik gyártó – amikor nehéz eladni az új utasszállítókat. Más kérdés, hogy komoly partnerek között az engedmény mértékét nem illik kikotyogni, korábban ezt az indiszkréciót legdurvábban az indiaiak követték el a Dreamlinerek beszerzésekor...
Egyébként arról megint csak nem túl bőbeszédűek a lap forrásai arról, hogy a 787-es gépcsalád mely tagjáról vagy tagjairól van szó, de a többféle változat mindenképp komoly rugalmasságot biztosít a légitársaságnak.
Az biztos, hogy a megfogalmazott cél a hatékonyan és olcsón üzemeltethető, új gyártású gépek beszerzése mindkét kategóriában, amelyek karbantartási igénye is alacsonyabb. A jelenlegi flottában a hosszú távot egyébként öt A330-as és három korosabb 777-es képviseli.
A tárgyalások az amerikaiakkal már megkezdődtek, de még nem zárultak le, lehet, hogy a kiszivárogtatás nem is kedvez annyira a gördülékeny megbeszéléseknek. Az Új Alitalia év végére kell, hogy felálljon, addig meg sok víz folyik le a Teverén, és főképp az alkalmazottak felől nem kizárható még a meglepetés.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!