Álomgép a diszkont társaságnak
Nincs már gond az akkumulátorokkal, alaposan felpörgött a Dreamlinerek átadása, a mostani alkalom mégis különleges: először veheti át a típus egyik példányát egy diszkont légitársaság.
A Norwegian gépe lízingelt, a bérbeadó pedig az ILFC. egyben ez a hétszázadik Boeing, amely az ILFC tulajdonában és valamely légitársaság színeiben áll szolgálatba. A Norwegian jelenleg összesen nyolc 787-est tervez üzemeltetni, a gépek Oslóból és Stockholmból New Yorkba és Bangkokba járnak majd, később a Dreamlinerek Oslóból, Stockholmból és Koppenhágából Fort Lauderdale-be is repülnek majd. De az új típust rendszerbe állító más légitársaságokhoz hasonlóan a Norwegian is először rövidebb vonalakon gyűjti a géppel a tapasztalatokat Európán belül, Oslóból Alicantéba, Barcelonába, Londonba, Malagába és Nizzába. Év végéig a Norwegian reményei szerint már három kompozitépítésű utasszállítót üzemeltet majd, köztük az első olyan példányt, ami nem az ILFC, hanem a társaság saját tulajdona.
A Norwegian egyébként már kénytelen volt beindítani az első meghirdetett hosszú távú járatait Bangkokba és New Yorkba, az emlékezetes három és fél hónapos kiesés miatt bérelt A340-esekkel, a társaság vezérigazgatója, Bjorn Kjos szerint a portugáliai operátortól lízingelt négyhajtóművesek repültetése a Norwegiannak „vagyonokba” került. A Flightglobalnak adott interjújában Kjos azt mondta, egyelőre nem döntötte el, mennyi kompenzációt kér ezért a Boeingtól.
Az átadáskor a Boeing képviselője is hangsúlyozta annak jelentőségét, hogy a típus először kerül egy diszkont légitársaság használatába. Kjos szerint a hosszú távú járatok dinamikája alapvetően nem különbözik a rövidtávúakétól. A vezérigazgató arra utalt, hogy sok társaság a rövidtávú járatait sem tudja gazdaságosan működtetni, míg a Norwegian igen: miért ne lehetne ugyanígy az interkontinentális hálózattal is? – teszi fel a kérdést Kjos, hozzátéve, hogy ugyanazt az infrastruktúrát, ugyanazokat a hatékonysági módszereket alkalmazzák, mint a rövid távú járatok esetében.
Ami más, az a személyzet és a gép, tette hozzá, és ezzel kapcsolatban kifejtette: a 787-es egészen más játékteret jelent. Hogy mennyire más a gép, azt jól jellemzi, hogy egyelőre két Dreamlinert két A340-es képes volt helyettesíteni, de hosszú távon két 787-est csak három 340-essel lehetett volna megfelelően pótolni. Az ok, hogy a 340-es a levegőben lassabb, a földön meg sokkal több karbantartást igényel.
A Norwegian vezére, az egykori pilóta és krímiíró arra figyelmeztet: tervezéskor arra kell számítani, hogy tíz év múlva egészen más lesz a légiközlekedés. A fogyasztók oldaláról nézve minden olcsóbb lesz, a hosszú távú járatok jegyárai a mostaniak felére esnek vissza, miközben a piac néhány nagy low-cost társaságra és néhány nagy hagyományos társaságra szűkül. A hagyományos cégek jó része nem marad életben, a verseny még keményebb lesz, és az európaiak ma még nem is találkoznak azokkal a távol-keleti szereplőkkel, amelyek igazán kemény konkurenciává válnak, és amelyek már most sokkal versenyképesebbek, mint a jelenlegi európaiak. A repülőgépek „kritikus tömege”, vagyis a gazdaságos flottanagyság száz körülire emelkedik, és a társaságoknak új gépeket kell repültetnie, mert idősebb gépekkel operálni túlságosan költséges.
A Flightglobal arra emlékeztet, hogy a Norwegian megrendelési listáján a tavalyi döntések következtében immár 222 Boeing és Airbus szerepel.