Állandósult a mozdonyhiány az orosz vasutakon
Az Orosz Vasutak továbbra is mozdonyhiánnyal küszködik, és a csökkenő trakciós kapacitások következtében egyre kevesebb árut szállít. Az orosz Optimalog logisztikai vállalat szerint a helyzet kritikus.
Tekintettel a zárt rendszerre, meglehetősen nehéz megállapítani, valójában mennyire súlyos a helyzet, ám a legfrissebb adatokból az egyértelműen kiderült, hogy az elszállított volumenek mennyiségének visszaesése 93 százalékban a kevés mozdonynak köszönhető. Maga az az Orosz Vasutak, az RZSD is arról számolt be, hogy októberben napi 192 ezer tonna, összesen hatmillió árut nem tudott elszállítani rendelkezésre álló vasúti vontató-járműveinek elégtelen száma miatt. Megfigyelők szerint azonban a maradék hét százalék is ugyanerre az okra vezethető vissza.
A hiány magyarázata egyrészt a nyugati szankciókban, másrészt a szakképzett karbantartó személyzet tartós hiányában keresendő. Nincs elég alkatrész, a főműhelyekben pedig a szakemberekből van kevés. Ezért számos mozdonyt le kellett állítani, például Szvedlovszk megyében kétszázat, a moszkvai körzetben több mint háromszázat, miközben a vasúti áruszállítási szolgáltatások iránt továbbra is magas a kereslet.
Az orosz, főleg a kínai konténerforgalmak lebonyolításában érdekelt Optimalog logisztikai vállalat szerint „a leállított mozdonyok száma elérte a kritikus szintet”. Tovább rontja a helyzetet, hogy Oroszország a nyugati szankciókat követően Kína felé bővítette kereskedelmi forgalmát, és a vonatoknak most sokkal nagyobb távolságokat kell megtenniük – következésképpen több mozdonyra van szükség a több ezer kilométeres útvonalakon. Az elegyek rendkívül lassan áramlanak a hálózaton, az üresen félreállított tehervonatok miatt sok helyütt tapasztalhatók szűk forgalmi keresztmetszetek.
Mindeközben az eurázsiai vasúti árufuvarozás lesz a központi témája az idei, bécsi Európai Selyemút Csúcstalálkozónak. A nagy érdeklődéssel várt, november 27-28-án esedékes fórumon bemutatkozik a Metrans dunaszerdahelyi terminálja, felszólal a Selyemúton egyre meghatározóbb szerepet betöltő azeri vasút képviselője, megismerhető az UIRR, a Nemzetközi Közúti-Vasúti Kombinált Fuvarozási Szövetség álláspontja, és több panelbeszélgetést is tartanak, amelyeken európai és ázsiai (kínai, kazah, mongol) vasúti, ellátási lánc és logisztikai szakemberek fejtik ki véleményüket.
(fotó: RZSD)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!