Algoritmus a vonatok alacsonyabb energiafogyasztásáért
A Hsziani Csiaotong-Liverpool Egyetem (XJTLU) szucsoui kampuszának kutatói kifejlesztettek egy olyan algoritmust, mely által optimalizálni lehet a fékezési energia tárolását és újra felhasználását – adja hírül a Railway Gazette.
Kína jelenleg körülbelül harmincezer kilométernyi nagysebességű vasúthálózatának nagy részén alkalmazzák az úgynevezett regeneratív fékezést, vagyis azt a műszaki megoldást, amikor a villamos szerelvény vontatómotorjai a fékezések során generátorként visszatáplálják a felsővezetékbe a fékezési energiát, amit aztán a közelben haladó más szerelvények újra magukhoz tudnak venni. Azonban ha nincs másik szerelvény a közelben, akkor ez az energia legtöbbnyire elvész.
Az egyetem kutatói most arra a következtetésre jutottak, hogy ennél hatékonyabb lenne a fedélzeti energiatárolás. Ezzel a szerelvények nem a felsővezeték-rendszerbe küldenék vissza a fékezési energiát, hanem saját maguknak hasznosítanák és használnák fel újra. A megoldás akkor lenne a legjobban hasznosítható, amikor a vonat teljesítményét és energiafogyasztását optimalizálni lehet, de a kézi vezérlés megnehezíti, mivel a mozdonyvezető gyorsítással és fékezéssel kapcsolatos emberi reakciói elkerülhetetlenül felesleges energiafelhasználást eredményeznek.
Az egyetem által kidolgozott algoritmus két kulcsfontosságú tényezőt nevez meg. Először is pontosan meghatározza, hogy a szerelvényeknek mikor kell gyorsítani és lassítani a legoptimálisabb energiahasználathoz. Továbbá azt is előírja, hogy hogyan kell tölteni és lemeríteni a fedélzeti energiatároló egységeket a leghatékonyabb működés érdekében. Az egyetem kutatói szerint ezzel a technológiával a vonatok tíz százalékkal kevesebb energiát használhatnak fel a jelenleginél.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!