Akár ötven százalékkal is csökkentheti az üzemanyag-költségeket az akkumulátoros üzem
Egy akkupakkal ellátott dízel-villamos intercity-motorvonattal végeztek teszteket az Egyesült Királyságban. Az eredmények bíztatóak: 35–50 százalékkal kevesebb üzemanyag fogyott.
Az utasok nélküli teszteket még augusztus és szeptember során végezték el a Hitachi Rail által gyártott, az Angel Trains lízingcégen keresztül a TransPennine Express által üzemeltetett Class 802-es szerelvénnyel York és a manchesteri repülőtér, valamint Leeds és Liverpool között.
A hattonnás, hat méter hosszú, 2,2 méter széles, hétszáz kilowattos lítium-ion akkumulátorcsomagot a szerelvény három dízelerőforrásának egyike helyére építették be – az energiaforrás mérete és tömege megfelel egy dízelmotorénak. Az akkuk maximális teljesítményigény esetén is teljes energiát nyújtottak, dízel üzemmódban visszatápláló (regeneratív) fékezéssel. A tesztek során azt is vizsgálták, hogy tud-e javulni a jármű teljesítménye emelkedőn, valamint az üzemanyag-megtakarítást és az alacsonyabb károsanyag-kibocsátást, a visszatápláló fékezéssel való töltést és a zéró emissziós üzemet az állomások 1,6 kilométeres körzetében.
Az előzetes várakozások harminc százalékos spórolással számoltak, ezt jócskán sikerült felülmúlni. Ezen felül a teljesítménybeli elvárásoknak is eleget tesz, ráadásul az állomások környékén is kibocsátásmentesen üzemelhet. A beállításoktól, az akkumulátorhasználattól és a vezetési stílustól függően többféle üzemanyag-megtakarítást sikerült elérni, ráadásul hetven kilométeren keresztül tudott akkus üzemben haladni a vonat.
A projekt a Hitachi Rail Japánban és Olaszországban akkumulátoros vonatokkal elért tapasztalataira támaszkodik. A japán cég együttműködik a sunderlandi Turntide Technologies akkumulátor- és hajtáslánc-specialista vállalattal, a cél, hogy a technológiát más vonatokban és nagy járművekben világszerte alkalmazzák, exportlehetőségeket teremtve az Egyesült Királyság ellátásai láncai számára.
A Hitachi Rail szerint készen állnak egy olyan villamos-akkumulátoros intercity-motorvonat megépítésére – legyen akár új, akár felújított –, mely valós körülmények között akár száz–százötven kilométert is meg tud tenni akkus üzemben. Ez megoldást jelentene a nem villamosított vonalszakaszokon történő közlekedéshez, jelentősen csökkentve a villamosítási beruházások költségeit azzal, hogy az alagutakban vagy az állomásokon nem kellene kiépíteni a felsővezeték-hálózatot. Ez nemcsak olcsóbb, környezetbarátabb és megbízhatóbb vasúti utazásokat tenne lehetővé, hanem új, továbbfejlesztett gyártási lehetőségeket is fog teremteni, támogatva a szigetország északkeleti részének ipari stratégiáját. A következő lépésekről jelenleg zajlanak a megbeszélések a kormánnyal és a vasúti ágazat szereplőivel.
A gyártó a Birminghami Egyetemmel és az Innovate UK-vel is együttműködik a következő generációs akkumulátortechnológia kifejlesztése érdekében.
A brit vasúti miniszter, Lord Hendy úgy véli, a technológia létfontosságú szerepet fog játszani az országnak a vasút átalakítására és szén-dioxid-mentesítésére vonatkozó ambiciózus terveinek megvalósításában, továbbá országszerte utat nyithat a hálózat megfizethetőbb bővítése előtt – számol be a Railway Gazette.
(Nyitóképünkön a részben akkumulátoros üzemre átalakított Class 802-es motorvonat. Kép forrása: Hitachi Rail / Railway Gazette)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!