Airbus 2020: csökkent átadások és rendelések, „adaptív” siker
Eredmények az ellenálló-képesség, a lendület, a rugalmasság jegyében... A tavalyi év legfőbb áldozata a szélestörzsű-hosszútávú kategória.
A szótárak többféleképp értelmezik a „resilience” kifejezést, amit az európai gyártó a tavalyi év összefoglalásaképp alkalmaz, az biztos, minden jelentése pozitív: a cég a járvány okozta krízis ellenére sok gépet tudott átadni a megrendelőknek, még ha a megrendelések száma még inkább vissza is esett, a lendület tovább segítheti az Airbust is a légiközlekedés utóbbi évtizedeinek legkritikusabb korszakán, a rugalmasság pedig alkalmazkodás a jelentősen megváltozott körülményekhez, ez sajnos a korábban meghirdetett leépítésekben is megjelenik. Vagyis mindegyik értelmezés passzol valamiképp egy pozitív összkép részleteihez, node a szemantikai elemzés után lássuk a most nyilvánosságra hozott számokat.
Az Airbus tehát 2020-ban összesen 566 utas- és teherszállítót adott át a megrendelőknek, ami 34 százalékkal kevesebb, mint 2019-ben, de a gyártó megfogalmazása szerint „adaptíve”, vagyis a helyzethez igazítva megfelel a terveknek.
Ez azt jelenti, hogy az év elején még sokkal komolyabb megrendelés- és átadás-számokra számítottak, bár már 2019-ben is komoly volt a visszamondások mennyisége, mert, mint ismert, a légitársaságok egy részének jelentős pénzügyi problémáit a vírus okozta kiesés csak növelte, súlyosbította.
Az 586 átadott gép többsége, 446 a 320-as gépcsaládhoz tartozik, ehhez jön még a Bombardiertől átvett, kisebb kategóriájú A220-as 38 példánnyal. Az A330-asokból 19, a modernebb A350-esből 59 került az üzemeltetőkhöz, az óriás A380-asok közül csak négy mint tudjuk, ennek a típusnak a gyártását idén le is zárja a cég. Az azért sokat elárul, hogy arányaiban a szélestörzsű, tehát nagy befogadóképességű és hatótávolságú típusok szenvedték meg leginkább a krízist, valamennyi átadása nagy vonalakban a felére esett vissza.
Erre ugyan nem tér ki a közlemény, de nyilvánvaló, hogy a gyártás mennyisége nem az eredeti kapacitáson, hanem a légitársaságok óvatos politikáján, a megrendelt gépek átvételének eltolásán múlott.
Mint ahogy a közleményben nincs benne, de a részletes táblázatok feltüntetik, hogy jelentős volt a lemondások száma is, és ezek is szélestörzsűek voltak: huszonhat ilyen gép megrendelését vonták vissza a bajba került légitársaságok, például a malajziai AirAsiaX, amely tíz lekötött A350-est töröltetett a listáról. Nem gyártják le az utolsó három megrendelt A330F teherszállítót, ami azért érdekes, mert amúgy a cargo-piacot érintette legkevésbé a válság, viszont, mint ez a magyar kormány tulajdonába került példány történetéből is kiderült, ez a kísérlet egy kifejezetten a célra készült szélestörzsű teherszállítóval, nem volt igazán sikeres.
A megrendelések visszaesése még nagyobb volt, mint az átadásoké, ami megint csak a felhasználók finoman szólva nem túl derűs jövőképét tükrözi.
2019-ben 768 repülőgépet kötöttek le a légitársaságok, illetve a lízingcégek, 2020-ban a lemondások után nettó 268-at. Ugyanakkor a legyártandó gépmennyiség változatlanul roppant tekintélyes, több, mint hétezer.
Az Airbus vezérigazgatója, Guillaume Faury, a cég közleményében végülis erős optimizmussal beszél a 2021-es kilátásokról, tegyük hozzá, remélhetőleg joggal. Ahogy a gazdasági statisztikák alaptörvénye szól, mennél alacsonyabb a bázis, annál nagyobb lehet az ehhez mért növekedés. Márpedig a 2020-asnál rosszabb év a repülőgépgyártók – és tegyük hozzá, a légiközlekedés összes többi partnere – számára nehezen elképzelhető.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!