Air India: annyi zűr után jöhetnek a 787-esek
Az indiai állami légitársaság megkapta a kormány jóváhagyását az első Boeing 787-esek átvételéhez. A hír azért érdekes, mert korábban a delhi kabinet azzal az indokkal halasztotta el a gépek átvételét, hogy azok késedelmes elkészülte miatt kárpótlást követel a gyártótól, és az erről történt megállapodás hiánya akadályozza a kompozit utasszállítók átadását-átvételét és forgalomba állítását.
Az ügy hátteréhez hozzátartozik, hogy az Air India hajózóinak egy része épp a 787-es típusátképzés kapcsán lépett nemzetközi feltűnést keltő sztrájkba, sőt, egyes hajózói éhségsztrájkot kezdtek. A konfliktus úgy-ahogy nemrég rendeződött. Ugyancsak fontos tudni, hogy az Air India súlyosan veszteséges, és az állandó állami pénzpumpálás nélkül feltehetően már összeomlott volna. Ugyanakkor a nemzetközi szaksajtó nem tartja valószínűnek azt az indiai kormányálláspontot, hogy az óriás állami társaság kizárólag a 787-esek késése miatt jutott nehéz pénzügyi helyzetbe.
Az is világszerte megdöbbenést okozott, ahogy az indiaiak a kompenzáció ügyét kezelték. Az természetesen normális dolog, hogy a gyártó, rendszerint a vételárból levonva, fájdalomdíjat szolgáltat annak a légitársaságnak, amelynek nyilván komoly kieséseseket, anyagi veszteségeket okoz, ha egy új típus forgalomba állítása a szerződéshez képest késik. Az viszont meglehetősen ritka, és a nemzetközi gyakorlatban nem számít túl rokonszenves lépésnek, hogy az egyik fél egyoldalúan nem csak a kompenzáció összegét, hanem a kialkudott vételárat is nyilvánosságra hozza. Tavaly márpedig ez történt: az indiai kormány egyik tagja nem kevesebb, mint 500 milliós fájdalomdíjról beszélt, és olyan vételárról, ami nyilvánvalóvá tette, hogy ezeken a gépeken a Boeing egy centet sem profitál majd.
Azóta kiderült, hogy a Boeing ennek a típusnak a példányain nemcsak hogy az első sorozatban, hanem az első tíz évnyi(!) gyártáson összességben nem tud majd profitot termelni, de a gyártás felgyorsításával legalább egyensúlyba hozhatja a bevételeket a költségekkel.
Az 500 millió dolláros indiai kompenzáció nagyságát a Boeing elnöke tavaly azonnal cáfolta, ugyanakkor a mostani híradásban sem szerepelnek összegek. Viszont megjelent az a feltűnő elem, hogy külön fájdalomdíjat számolnak fel az indiaiak a gépek késéséért, és azért, mert az első 787-es sorozathoz tartozó példányok – túlsúly és egyéb problémák miatt – még nem hozzák az összes ígért üzemeltetési paramétert.
Az Air India összesen 27 Dreamlinert rendelt, az elsőt már júniusban át kellett volna adni. Az indiai állami társaságnak gyártott egyik 787-es volt egyébként az első, amit nem Everettben, hanem a dél-karolinai Charlestonban, az új típus új gyártósorán szereltek össze.
Ugyancsak Charleston volt azonban a helyszíne néhány nappal ezelőtt egy kellemetlen incidensnek: az egyik Air India 787-es gurulópróbái közben a hajtóművek egyikének a kisnyomású turbina lapátjai robbantak szét és okoztak kisebb tüzet a pálya melletti fűben, ami miatt magát a repteret is egy órára le kellett állítani.
A General Electric bejelentette, apró darabjaira szedi szét az általa gyártott elromlott hajtóművet, hogy megtalálják a hibát, de a cég nyilatkozatai azt valószínűsítik, hogy egyedi gyártási zavarról van szó, nem típusproblémáról. Hogy ez az eseméány mennyiben befolyásolja az Air India 787-eseinek átadását, arról nem szólnak a híradások.
A szakportálok arra emlékeztetnek, hogy a másik, rivális hajtóműgyártó, a Rolls-Royce termékeivel is gond volt nemrég: a 787-eseket először forgalomba állító All Nippon Airways kénytelen volt több gépét egy időre a földre kényszeríteni, a hajtóművek áttételházának hibája miatt.