Felszállt az első dél-karolinai Álomgép

iho/repülés   ·   2012.05.24. 18:00
SCfirst_rollout2cim

Először az óriáscég történelme során egy eredeti Boeing-típus frissen elkészült példányának első felszállása nem Everettben, nem Rentonban, hanem a vadonatúj dél-karolinai gyárból, pontosabban a Charleston International repülőtérről történt.

Az első felszállás az ötórás tesztrepülésre <br>(Fotók: Boeing)

A történelmi pillanat eredete még 2004-re nyúlik vissza, amikor a Boeing partnereket választott a forradalmian új kompozit-repülőgép, a 787 fejlesztéséhez és építéséhez. Dél-Karolinában a Vought volt a legfontosabb beszállító, azonban a fejlesztés, majd a prototípusok összeszerelése nagyon súlyos problémákat fedett fel a partnerek oldalán. A végső megoldás a Boeing számára az volt, hogy felvásárolta a patinás céget, saját ellenőrzése alá vonta a fontos részegységek itt zajló gyártását. Majd, a 787-es program hároméves csúszásának egyik következményeként, 2009-ben született meg a döntés, hogy a Boeing szakít a hagyományaival, és Washington államon kívül itt, North-Charlestonban létesít összeszerelő üzemet a 787-esek gyártásának felgyorsítására.

Az első dél-karolinai 787-es – éppoly szép, mint a többi...

2009-ben kezdték a 92 ezer négyzetméteres összeszerelő csarnok építését, tavaly júliusban kezdték az első példányok összeszerelését, és közben beindították azt az egységet is, amely a gépek belső berendezéseihez készít részegységeket. Hamarosan elkészült az átadási központ is.

Roll-out áprilisban, az átadás a festés után júniusban vagy júliusban lesz

Az első gépet, amelyet az Air India vesz át nyáron, áprilisban gördítették ki a gyártócsarnokból. Az első ötórás tesztrepülés pedig azt bizonyította, hogy a Boeing új gyártóhelyén is jó termék készül: kipróbálták közepes és nagy magasságban a fedélzeti rendszereket, ellenőrizték a kabinnyomást, az avionikát, a navigációt és a kommunikációt, és megtörtént a hajtóművek leállításának és újraindításának próbája is. A berepülő pilóták, Tim Berg és Randy Neville  szerint az első gép az első repülésen tökéletesen funkcionált. A gépet hamarosan a texasi Fort Worth-be repülik, ott festik át az Air India színeire.

A gyártócsarnok North Charlestonban kisebb, mint az everetti, de itt kizárólag 787-eseket szerelnek össze

Mint korábban hírül adtuk, a Boeing számára létkérdés a Dreamliner gyártásának felgyorsítása. A program három évnyi csúszása következtében a fejlesztési pénzek nagyon megemelkedtek, külső szakértői számítások szerint a gyár csak az ezredik példány eladásával éri el a bevételek és a program költségeinek kiegyenlítését. A tavalyi első 787-esek leszállítása után idén a Boeing már 35-42 Álomgép átadását tervezi, ebből North Charleston eleinte havi 3-4 gép elkészítésével veszi ki a részét, de a havi kibocsátását később nem kevesebb, mint tíz gépre gyorsítják.

Kapcsolódó hírek