Air France-KLM Dreamliner megrendelés

iho/repülés   ·   2012.01.11. 08:45
cim

A szeptemberi előzetes bejelentés, majd az összesített rendelési listán még nevesítés nélkül feltüntetett számok után, most mind a vásárlók, mind a gyártók pontosították a decemberben megkötött és most bejelentett üzletet: az Air France-KLM 25 Boeing 787-est vásárol és további 25 gépre jelentett be opciót.

A megrendelés része a közös légitársaság 110 gépes szélestörzsű-fejlesztési programjának, amelynek másik része a még csak most készülő Airbus A350 XWB lesz, de ennek az üzletnek a részletei, főképp a finanszírozás oldaláról, még nem ismertek.

Új 787-esek az új gyártósoron Dél-Karolinában<br>(fotók: Boeing)

A Boeing kompozitépítésű típusából a holland–francia társaság a hosszabb, egyébként ebben a verzióban még nem gyártott 787-9-es változatot vásárolja meg, amely a tervek szerint 2014-ben repül először. A 350-es csak Rolls-Royce Trent hajtóművekkel rendelhető, hogy a 787-esek mivel repülnek majd, az pedig még nem eldöntött.

A 787-esek közül a KLM az első gépét 2016-ban állítja szolgálatba, az Air France pedig a maga első példányát „valamivel később” – mondta a közös légitársaság szóvivője.

A prototípusok egyike világ körüli turnét repül

Az Air France-KLM üzlet lehetővé tette, hogy a Boeing végül is a 787-esek ügyében pozitív mérleggel zárja 2011-et: a típusra adott tavalyi megrendelések így meghaladják a fejlesztés és a gyártás késése okozta lemondások számát. A nagyobb, 250–290 utassal 14 800–15 750 kilométeres hatótávolságot teljesítő, 787-9-es rendelésállománya 305 gépre futott fel, a 787-es összes változatából 59 vásárló 860 példányt vár – eddig még csak a kibocsátó, az All Nippon Airlines kapott belőlük.

A mostani üzlet értéke a gépekért fizetendő hatmilliárd dollár mellett szimbolikus jelentőségű: a Boeing eddig is szívesen büszkélkedett azzal, hogy az Air France 61 B–777-esével egyike a szélestörzsű amerikai gépek legjelentősebb üzemeltetőjének – a vetélytárs európai Airbus hazájában.

Kapcsolódó hírek