Aggasztó adatok Európa lecsúszó légiközlekedéséről
Az Eurocontrol közzétette a legújabb elemzését, amely 2035-ig prognosztizálja kontinensünk légiközlekedésének várható fejlődését. 2008 óta ez a szervezet negyedik átfogó tanulmánya, mely most az Európát leginkább sújtó gazdasági és pénzügyi válság miatt, a forgalom további bővülésének akadályaira hívja fel a figyelmet – olvasható a TTG hírlevelében.
Az Eurocontrol szakemberei szerint 2035-re az itteni légijáratok száma elérhetné a 14,4 milliót, ami 50 százalékkal lenne magasabb, mint az elmúlt évben. Ugyanakkor az európai repülőterek kapacitásbővítésének üteme jóval alacsonyabb (17 százalék) az öt évvel ezelőtti, 2030-ra szóló 38 százalékos becslésnél. Ennek eredményeként 2035-re a légikikötők 1,9 millió járattal kevesebbet fogadhatnak és indíthatnak majd, ami az akkori teljes piaci kereslet 12 százalékát jelenti.
Amennyiben a repülőterek fejlesztése elmarad a kívánatostól, az megnehezíti a légiforgalmi áramlásszervezési (ATFCM – Air Traffic Flow and Capacity Management) tevékenységet, és végső soron a járatok jelentős késéséhez vezethet. Az Eurocontrol 2014-re a járatoknak átlagosan maximum félperces késést irányoz elő, de a szervezet célkitűzése szerint ezt tovább lehetne csökkenteni, ha a kontinens repülőtereit megfelelő ütemben bővítenék. Ez a folyamat azonban a jelenlegi financiális helyzetben nem csak lelassult, hanem számos repülőtér esetében le is állt. Hasonló tendencia figyelhető meg a 2005 decemberében 464,5 milliárd forintért privatizált Budapest Airport esetében is, ahol az akkor beígért nagy ívű fejlesztések az elmúlt évek során szép csendben elmaradtak – írja a TTG hírlevél.
Az Eurcontrol mostani tanulmánya az elkövetkező két évtizedben a korábbinál alacsonyabb szintű, évi 1,8 százalékos növekedési ütemet prognosztizál, ami nagyjából a fele az 1968 és 2008 közötti adatnak. A 2010-es optimista előrejelzéshez képest, most 2030-ra Európában 3,4 millióval kevesebb légijárattal számolnak. A tendenciát megerősítette az Európai Légitársaságok Szövetsége (AEA – Association of European Airlines) is, mely szerint a szükséges repülőtéri kapacitásbővítés elmaradása miatti forgalomkiesés, a légiközlekedési iparágnak évente várhatóan legalább 51,4 milliárd dolláros bevételkiesést okozhat.
Athar Husain, az AEA főtitkára egyenesen aggasztónak nevezte az Eurocontrol tanulmányában foglaltakat, és hasonló álláspontra helyezkedett Simon McNamara, az Európai Regionális Légitársaságok Szövetsége (ERA - European Regions Airlines Association), valamint Olivier Jankovec, az Európai Repülőterek Nemzetközi Tanácsa (ACI - Airports Council International Europe) vezérigazgatója is. Szerintük a világ más régióiban a légiközlekedés és a repülőterek fejlesztése ma is a gazdasági stratégia egyik központi eleme, miközben Európa ebben a fejlődésben sajnos lemarad.