A Városligetben tette meg első köreit a bajai gyár fejlesztése: bemutatták az új magyar elektromos midibuszt
Új magyar jármű született – cseh koprodukcióban. Budapesten körözött a GANZ-SOR EBN8 nevű elektromos midibusz prototípusa.
A nyolc méter hosszú, alacsonypadlós jármű negyvenöt utast tud kényelmesen szállítani, hatótávja háromszáz kilométer. A busz „szívét”, a hajtást, valamint a szoftvert magyar szakemberek fejlesztették ki, a kocsiszekrény Csehországból érkezett. A midibuszból jelenleg egy létezik, azonban a típusengedély megszerzését követően évi ötven jármű készülhet a GANZ-SOR-ból.
A busz Baján épült. A GANZ Transelektro Közlekedési Berendezéseket Gyártó Kft. (GTKB) és a cseh SOR azért döntött a közepes méretű midibusz kifejlesztése mellett, mert a főként városi közlekedésre alkalmas jármű a maga kategóriájában világszinten is nagyon keresett. Az új busz fejlesztése három évig tartott. A midibusz mellett a GANZ töltőberendezéseket is kifejlesztett, egy OpCharge típusú, pantográfos gyorstöltőt és egy két töltőfejes, kábelcsatlakozós, 120 kW teljesítményű töltőberendezést.
– Kevés a midibusz a nemzetközi piacon, a legnagyobb gyártók nem erre a méretre specializálódnak. Azt látjuk, hogy évről évre nő az igény az elektromos hajtású, közepes méretű városi járművekre. A koronavírus-járvány felgyorsította ezt a folyamatot, változnak a közlekedési trendek, sok járaton visszaesett az utaslétszám. A midibusz hatékony alternatívát kíván az utasok szállítására – mondta Pencz Rudolf, a GTKB Kft. ügyvezető igazgatója. A midibusz szűk városi környezetben, egyetemi campusokon, idegenforgalmi látványosságok környékén, vagy az agglomerációs közösségi közlekedés támogatására lehet igazán ideális.
Az elektromos busz egyben a megújuló energián alapuló közösségi energiafelhasználás fontos alkotóeleme lehet. Akkutelepének köszönhetően képes arra, hogy energiát tároljon, vagy adjon vissza, és így az utasszállítás mellett energetikai feladatokat is ellásson.
– A GTKB 2007-ben alakult, ám maga az üzem már több mint hetven éve szolgálja a magyar gazdaságot. Vasúti járműkészülékek, biztosítóberendezések, váltóhajtóművek, áramszedők, teljesítményelektronikai berendezések gyártásában már letettük a névjegyünket, a GANZ-SOR midibusz kifejlesztésével és gyártásával pedig belépünk az e-mobilitás piacára – mondta az ügyvezető.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!