A Transport Logistic-on jelentették be, hogy Sigrid Nikutta váltja Clemens Förstöt a Rail Freight Forward elnöki posztján
Elterjedő digitalizáció és a közúti szállítással a több áruért folytatott tisztességes verseny. Müncheni stafétaváltás a klímabarát vasúton.
„Amennyiben sikerül a vasúton több árut szállítani, akkor az Európai Unió klímacéljai is teljesülhetnek. A kontinentális szállítási összetételében a tehervonatok elérhetik a harminc százalékos részesedést, ám ez csak a digitalizció mfelgyorsításával, a vasútautomatizálás eltejedésével sikerühet” – fogalmazott Sigrid Nikutta, az európai vasúti árufuvarozási társaságok koalíciója, a Rail Freight Forward kezdeményezés új elnöke (nyitóképünkön jobbra). Nikutta, a DB áruszállításért felelős igazgatósági tagja, a DB Cargo AG vezetője ezzel a székfoglalóval vette át a stafétabotot Clemens Försttől, az ÖBB leányvállalat Rail Cargo Group igazgatóságának szóvivőjétől. Först öt éven át, a megalakulása óta vezette az európai vasúti árufuvarozási kezdeményezést.
Nikutta a következőkben érdekes gondolatot fogalmazott meg, a vasutakat gyakorlatilag a környezetvédelem letéteményesének nevezte. „A vasút benne van Európa DNS-ében ! Több mint kétszázhatvanezer kilométernyi vasútvonalla révén Európáé a világ legnagyobb kontinentális környezetvédelmi hálózata" – jelentette ki. Magyarázatul hozzáfűzte, a közúti szállításhoz képest a tehervonatok lényegesen kevesebb szén-dioxidot bocsájtanak a ki, és egyenként több mint ötven kamiont válthatnak ki.
A feladat ezentúl a vasúti árufuvarozás bevált és ellenálló módjának digitalizálása, illetve a vasutak áteresztő kapacitásának további bővítése. Ennek egyik kulcsa a vasútra vonatkozó egységes szabványok bevezetése egész Európában. Legyen szó akár az európai vonatbefolyásoló rendszer, az ETCS telepítéséről, vagy az új automata kapcsolókészülék, a Digital Automatic Coupler (DAC) beépítéséről teherkocsikra.
Münchenben az is elhangzott, hogy a vasúti korszerűsítés olyan herkulesi feladat, ami nem lehet kizáólag a szállítmányozó cégekre vagy a piaci szabályokra bízni. "Megéri a vasúti rendszerbe fektetni – így megtérül az éghajlatvédelem Európában és a világban" – mondta Nikutta, majd hozzátette: „Az erős Európa minden eddiginél fontosabb a globális kihívásokkal szemben. A vasút pedig erőssé teszi Európát – egyetlen más kontinens sem rendelkezik ilyen sűrű hálózattal. A klímabarát vasúti teherszállítás egyharmados modális részaránya néhány éven belül elérhető, feltéve, ha támogatást kap a hálózat bővítésének és a vasúti árufuvarozás digitális szabványokra való korszerűsítésének óriási feladatához”.
A tehervonatok háromötöde átlép legalább egy országhatárt. Hetente körülbelül 50–60 ezer tehervonat közlekedik Európában, és tíz európai vasúti árufuvarozási folyosó (RFC) képezi az európai gazdaság gerincét. Maga a Rail Freight Forward azoknak az európai vasúti árufuvarozási társaságoknak a koalíciója, amelyek elkötelezettek a teherszállítás környezetre gyakorolt negatív hatásainak drasztikus csökkentése mellett, méghozzá innovációk alkalmazása és az intelligens szállítási mix kialakítása révén. A koalíció célja, hogy 2030-ra harminc százalékra növelje a vasúti árufuvarozás modális arányát Európában, ami az európai növekedés legjobb makrogazdasági megoldása.
A Rail Freight Forwardot vasúti árufuvarozási társaságok alkotják, és a CER, az UIC, az EFRA és a VDV egyesületek támogatják. Jelenlegi tagjai: BLS Cargo, CD Cargo, CFL cargo, CIT, DB Cargo, Fret SNCF, FTE, Green Cargo, Lineas, LTE Group, LTG Cargo, MEDWAY, Mercitalia, Ost-West Logistik, PKP Cargo, ÖBB Rail Cargo Group, Renfe Mercancias, SBB Cargo és ZSSK Cargo.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!