A szabályzat szerint kell AVR a metrókocsikra, a BKV cáfol

Bánhidi Emese   ·   2015.03.06. 18:45
cim

Folyik a konzultáció a BKV vezetősége és a szakszervezetek között azért, hogy a 3-as metróval kapcsolatos évek óta fennálló problémák megszűnjenek. Ennek az egyeztetésnek az első fordulója volt csütörtökön a metró üzemigazgatójával, de nem jutottak egyelőre semmire. Mindkét félnek kérése volt a másikhoz. Jáger Istvánt, az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) alelnökét kérdeztük.

Jáger István: – A vezetőség szeretné, ha mi azt bizonyítanánk, hogy amit állítunk, hogy az AVR berendezéssel nem ellátott vonatok kockázat szempontjából magasabb szintűek, mint az AVR-berendezéssel ellátott járművek. Amit egyébként a műszaki és üzemeltetési szabályzat 1-es számú függeléke le is ír. Egyrészt olyan járművek vannak most kint, amelyek nincsenek felszerelve ezzel a berendezéssel, a cég pedig azt mondja, nem kell felszerelni. Erre csak azt tudom mondani, a szabályzatot átolvastam, tudom, mely pontjára hivatkozom. A szabályzat 13-as pontja kifejezetten erről szól, hogy olyan metróvonalon, ahol az AVR-rendszer van üzemeltetve, ott azokat a szerelvényeket, amelyek forgalomban vannak, azokat fel kell szerelni. Nem fel lehet, hanem fel kell szerelni.

(illusztrációk: Vörös Attila)

– Miért fontos ez az AVR?

– Ez az automatikus vonatvezető rendszer, amely gyakorlatilag ellenőrzi a járművezetőnek a szabályos munkavégzését, és kiszűri annak lehetőségét, hogy esetleg egy peronnal ellentétes oldalon ajtónyitást végre tudjon hajtani bárki is. Ez az utas biztonságáért fontos, ezért is vezették be. Ezt nem mi találtuk ki, hanem ez le van írva, és mi ebből indultunk ki, hogy aki kiadja ezeket a szerelvényeket, annak is tisztában kell lennie vele. A csütörtöki konzultáción elhangzott, az nincs leírva ebben a szabályzatban, hogy a hagyományos, 1990 előtti forgalomlebonyolítási technológiát utasforgalomban nem lehet alkalmazni.

– És tényleg nincs leírva sehova?

– Ez nincs leírva. Itt most ezt megfordították. Ha az van leírva, hogy AVR berendezéssel kell felszerelni a kocsikat az utasok biztonsága érdekében, akkor szerintem kicsavarodott logika az, hogy ettől függetlenül nem írja azt le, hogy egyébként lehet úgy is közlekedni, nélküle. Azt kérjük, ezt az előírást tartsa be a munkáltató. Nyilván, ha van olyan NKH-s dokumentum, ami mégis engedélyezi, akkor rendben van. Én kértem a tegnapi konzultáción, mutassák be, de még nem tették meg. Ha van ilyen engedély, akkor azt ki kell mondani, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóság engedélyével futhatnak így ezek a járművek, és ez már tavaly tavasz óta meg is van.

– Tehát azt kellene, hogy bemutassák, hogy visszamenőleg megvan az engedély?

– Igen, azt kellene. A szakszervezet ezenkívül tervezi azt is, hogy feljelentést tesz ismeretlen tettes ellen, mert véleménye szerint a közelmúltban karbantartókkal végeztették el a kőműves munkát.

Mint Jáger István elmondta, a munka törvénykönyvének megsértése, vezetői pozícióval való visszaélés mellett felmerül a hűtlen kezelés gyanúja, tudatos létszám- és alkatrészhiány, megfélemlítés, megfelelő képesítés nélküli munkavállalók veszélyes, felelősségteljes munkára kényszerítése is.

A Kőér utcai telepen dolgozók közül többen jelezték a szakszervezetnek, hogy rendszeresen utasítják őket a vezetőik olyan feladatok végrehajtására, amelyhez nem biztosított a tárgyi feltétel, illetve, ott sem lehetnének, testi épségüket és életüket is veszélyezteti. Ráadásul, ők lesznek a felelősei egy esetleges tragédiának is. A helyzet súlyosságát jellemzi, hogy azt a munkavállalót, aki – a szabályzatnak megfelelően – jelzi a vezetőjének, hogy ő, vagy valamelyik kollégája nem a beosztásának és képzettségének megfelelő munkát végez, azzal hallgattatják el, hogy „ha nem tetszik, nem kell itt dolgozni”.

Jáger a Btk. egyik paragrafusát idézve – „aki mást erőszakkal vagy fenyegetéssel arra kényszerít, hogy valamit tegyen, ne tegyen vagy eltűrjön, és ezzel jelentős érdeksérelmet okoz, ha más bűncselekmény nem valósul meg, bűntett miatt három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő” – kijelentette, amennyiben a helyzetet nem sikerül záros határidőn belül az előírásoknak megfelelően rendezni, a szakszervezet megteszi a szükséges jogi lépéseket. A szakszervezet megvárja még a jövő heti egyeztetést, de ha ez nem hoz eredményt, akkor ismeretlen tettes ellen megteszik a feljelentést.

A BKV közleményben reagált a szakszervezet ezzel kapcsolatos kifogásaira. Mint írják: garantált az utasok biztonsága, a dolgozók a képzettségüknek megfelelő munkát végzik.

„A BKV visszautasítja egyes érdekvédelmi csoportok médiában tett  felelőtlen állításait az M3-as metróvonal állapotára, az ott foglalkoztatott kollégákra, valamint az utasok biztonságára vonatkozóan

  1. Az M3-as metró műszaki állapotát tekintve valóban felújításra szorul, azonban még ebben a helyzetben is minden esetben garantált az utasok biztonsága. Amennyiben ez nem így lenne, a BKV Zrt. felelős üzemeltetőként leállítaná a metróvonalat. A felújítás előkészítése, tervezése jelenleg is zajlik. A felújítás a karbantartási feltételek javítására is vonatkozni fog, de a pillanatnyi körülmények jelenleg is olyanok, amelyek között munkavállalóink feladataikat biztonsággal el tudják végezni.
  2. A metrós kollégák munkavégzésük során csak olyan feladat ellátására kapnak megbízást, amelyek elvégzéséhez rendelkeznek a szükséges képesítéssel, szakértelemmel, felkészültséggel. Munkájuk során minden esetben maximálisan betartják a vonatkozó forgalmi, műszaki, munkavédelmi előírásokat, utasításokat.
  3. A BKV Zrt. mindent megtesz azért, hogy munkavállalói munkakörülményein javítson, azonban a megfelelő munkavédelmi körülményeket minden esetben szigorúan biztosítja a BKV Zrt.
  4. Valótlanságok azok az – egyes érdekképviseletek által hangoztatott – állítások, amelyek a dolgozók megfélemlítéséről, kényszerítéséről szólnak. Ezeket a vádakat a BKV Zrt. vezetése határozottan visszautasítja, és egyben vizsgálja a megfelelő jogi lépések megtételének lehetőségeit. Az ilyen és hasonló kinyilatkoztatások igen káros következményekkel járnak a BKV közvélemény által történő megítélésére és nagyban hozzájárulnak a Társaság jó hírének csorbításához.”

Úgy tudjuk, hogy egy belső levelezésben a BKV valóban pert fontolgat a szakszervezet ellen.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Városi vasút

Életnagyságú Lego-villamos Budapesten!

iho/vasút   ·   2024.11.21. 08:30

Bár a színes kockákból épült Lego Vilin nem lehet utazni, vidám megjelenésével rendkívüli látványt nyújt. A világszinten is egyedülállónak számító építményt a Deák Ferenc téren lehet megcsodálni az adventi időszakban.