Az Ethiopian is újra használja a gépet, a Smartwingsé az első európai MAX-járat
A cseh társaság is először berepüli minden példányát. Az etiópok a gépük balesete után még azt mondták, lecserélik a MAX-okat...
Beigazolódott a Smartwings repülési igazgatójának jóslata, ami a portálunknak adott interjújában hangzott el: miután az európai hatóság januárban helybenhagyta a 737 MAX repülési engedélyét, ez a légitársaság lesz az első, amely a kontinensen menetrend szerinti járaton kezdi ismét repültetni a típust. A Simple Flying híradása szerint február 25-én a társaság egyik gépe Prágából Palma de Mallorcára visz utasokat. A következő a Norwegian lesz, néhány nappal később.
A hatósági előírásoknak megfelelően a Smartwings jelenlegi hét példányát is be kell repülni forgalomba állítás előtt. Iparági források szerint az első ilyen teszt február 18-án történik, ezután viszont a gépet gyakorlatilag bármikorra beállíthatja az üzemeltető, egészen pontosan bármelyik járatra – az Európai Unión belül.
Szakács Gábor kapitány egyébként januári nyilatkozatában hangsúlyozta: minden egyes gépen lesz külön átalakítás és vizsgálat, de ez jelenti azt, hogy a MAX a világ egyik legbiztonságosabb repülőgépe lesz ezek után.
Az a hír, miszerint az Ethiopian nyárra tervezi a MAX-ok forgalomba állítását, a Boeing új keskenytörzsű gépének hányattatott történetében is rendkívülinek számít, hiszen ez volt az a légitársaság, amelynek a gépe 2019 március 10-én nem sokkal a felszállás után lezuhant, a fedélzeten lévő 157 ember életét vesztette, ezután rendelték el sorra szerte a világon a típus letiltását. Az eseményről tavaly márciusban, egy évvel a baleset után egy második „interim”, azaz közbülső dokumentumot adott ki az illetékes etióp hatóság (Ethiopia Civil Aviation Authority), de ami szokatlan: a baleset ügyében még mindig nem született végleges jelentés.
Nem sokkal a katasztrófa után, és annak jegyében, hogy a felelős a történtekért a gép a vízszintes vezérsík beállítását vezérlő úgynevezett MCAS-rendszer volt, és a pilóták a társaság szerint semmiben nem hibáztathatók a balesetért, az etióp hatóságok még arra sem voltak hajlandóak, hogy az adatrögzítők tartalmát a gyártó országában, az Egyesült Államokban vizsgálják ki, a berendezéseket a francia BEA vette kezelésbe. A légitársaság pedig ekkor azt tervezte, nemcsak, hogy végleg kivonja a MAX-okat a flottájából, hanem teljesen átalakítja rendelési listáját és csakis Airbusokat szerez be, de a kínaiakkal is tárgyaltak a C919-esről. Később úgy finomodott a cégvezető véleménye, miszerint az Ethiopian lesz az utolsó, amelyik ismét repülteti a típust.
Most viszont az Ethiopian elnöke bejelentette, hogy a társaság júliusban tervezi ismét szolgálatba állítani a gépeit. A nyilatkozat változatlanul kizárólag a gépet és berendezéseit említi, nyilván ragaszkodva az eddigi elképzelésekhez a baleset okai ügyében, de Tewolde Gebremariam azt mondta, szakértői, műszakiak és a pilóták elégedettek azzal, ahogy átalakították a repülésvezérlő rendszert, „ami a problémákat előidézte”.
Az Ethiopian négy MAX 737-ese jelenleg az Addis Ababa Bole International repülőtéren parkol, és nem kevesebb, mint huszonhét vár még leszállításra. A gyártó egyébként januárban már huszonegy MAX-ot adott át a megrendelőknek, köztük tizenkettőt amerikai légitársaságoknak (AA, United, Alaska), és hatot egy ír lízingcégnek, amely mások mellett a Ryanairnek és a Norwegiannek ad bérbe gépeket.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!