A Rail Cargo Hungaria átlagosan nyolc százalékkal emeli díjait
A Rail Cargo Group, Európa második legnagyobb vasúti árufuvarozási társasága versenyképes szolgáltatásokkal igyekszik minél több áru fuvarozását a közútról a vasútra terelni. A környezetbarát fuvarozási mód részaránya Ausztriában – ahol ezt kormányzati támogatás is segíti – jelenleg meghaladja a harminc százalékot. A cégcsoport másik hazai piacán, Magyarországon ez az arány még nem éri el a húsz százalékot, míg a közúton továbbra is az áruk több mint hetvenhat százalékát továbbítják kamionok. Az Európai Unióban a vasúti árufuvarozás részesedése tizenhét százalék. A cégcsoport magyarországi vállalata, a Rail Cargo Hungaria folyamatainak digitalizálásával, innovatív fuvarozási megoldásokkal veszi fel a versenyt a közúti fuvarozással.
A Rail Cargo Hungaria forgalmainak nyolcvan százaléka határokon túlnyúló fuvarozás. A hazai vasúti árufuvarozásban kiemelt szerepe van az egyes kocsi forgalomnak, mivel sok esetben gyakorlatilag ez az egyetlen lehetséges és ésszerű megoldás a magyarországi vállalatok számára a nyersanyag beszállítására és a késztermékek piacra juttatására. Volumene évi körülbelül 12–15 millió tonna.
Hazánkban teljes országos lefedettséggel, a Rail Cargo Hungaria végzi e tevékenységet. 425 iparvágányról, mintegy 700 állomásról szórt küldeményként gyűjti össze a magyarországi kis- és közepes vállalkozások termékeit, illetve látja el a több, stratégiai jelentőségű nagyvállalat működéséhez szükséges alapanyag beszállítást vasúti egyes kocsi fuvarozás szolgáltatásával. A jelenlegi állami támogatási rendszer a hálózat-hozzáférési díjrendszeren (vontatás, tolatás, stb.) keresztül támogatja az egyes kocsi fuvarozás szegmensét, ám a hatékony, jó megoldás minden vasúttársaság számára a céltámogatási rendszer bevezetése lehetne. A Rail Cargo Hungaria és a GYSEV Cargo kezdeményezi az egyes kocsi forgalom definíciójának módosítását.
Keresleti piacA vasúti árufuvarozásban keresleti piac alakult ki, az igények ugyanis európai szinten 15–20 százalékkal meghaladják a kapacitásokat. A gazdaság kibocsátása folyamatosan nő az EU-ban: a prognózis 2019-re is plusz két százalék. A magyar gazdaság dinamikája ennél is nagyobb. 2030-ig az európai fuvarozási volumen becsült növekedése eléri a harminc százalékot. A vasúti árufuvarozás ezzel nehezen tud lépést tartani, mivel mindenütt hiány van mozdonyból és mozdonyvezetőből, valamint az infrastruktúra sem bővült. Magyarországon emellett pályaépítések nehezítik a meglévő forgalmak elfuvarozását.
HatékonyságromlásA tehervonatok Magyarországon a vasúti pálya korszerűsítési munkálatai miatt kerülő útvonalakra kényszerülnek, ami átlagosan 20–30 százalékkal növeli a fuvarozási időt. Ebből eredően a Rail Cargo Hungaria eddigi árutonnában kifejezett teljesítménye 2018 első háromnegyed évében négy százalékkal marad el a tavalyi év azonos időszakában mért értéktől. Az év eddigi részében rendkívüli kihívásoknak felelt meg a Rail Cargo Hungaria. A hatvani, a veszprémi és a pusztaszabolcsi vonalak átépítése miatt 7000 szerelvényt közlekedtetett kerülő útirányon. Az RCH vonatai együttesen 444 ezer kilométerrel hosszabb távot tettek meg azonos úti cél eléréséhez, mint korábban. Egy átlagos tehervonat másfélszer annyi idő alatt közlekedik le, mint a kiszerkesztett menetrendje alapján indokolt lenne. A hatékonyság csökkenésével párhuzamosan a Rail Cargo Hungariának a munkaerő megtartása érdekében lépést kell tartani a MÁV központi forrásokból megvalósított béremelésével.
Növekvő költségekKelet-Európában az energiaköltségek mintegy 40 százalékkal növekednek. Magyarországon a vonatási villamosenergia árát a MÁV 2017-ben 30 százalékkal emelte, és 2019-re várhatóan újabb, ezúttal 23 százalékot meghaladó mértékben növeli. Ez utóbbi tétel önmagában 2 százalékos fuvardíj emelkedést generál. Kelet-Európában egyébként a vontatási villamos áram áremelkedése átlagosan 40 százalék. A piacvezető társaságnak fel kell készülnie eszközeinek korszerűsítésére. Az RCG vasúti kocsiinak átlag életkora 30 év. A vasúti árufuvarozásban 2020-tól új, szigorú európai előírásokat vezetnek be, amelyek között a vontatás területén az energiatakarékosság növelése, a vasúti kocsiknál a fékberendezések zajcsökkentése kiemelt helyen szerepel.
Innovatív üzemeltetésA Rail Cargo Hungaria a 40a vonali pályakapacitás-korlátozás miatti helyzet enyhítése érdekében folyamatosan 12 villany-, valamint 6 dízelmozdonynyi kapacitást vetett be, amelyek az irányvonatoknál eddig nem jellemző új módszer, a kötött mozdonyforduló rendszer szerint közlekednek. Az eljárással csökkent a mozdonyok állásideje, azaz egységnyi idő alatt egy vontatójármű akár több vonatot is célba juttathat.
Új útvonalak2018 tavaszán a 80a vonalon több részletben bevezetett pályakapacitás-korlátozás kedvezőtlen hatásainak kivédésére az RCH módosította az elegytovábbítási rendet. A tervezőmunka sikerét bizonyítja, hogy míg a korlátozások bevezetésének idején csaknem háromszorosára növekedett az átlagos menettartam, az intézkedéseknek köszönhetően egy hónap leforgása alatt visszaállt a vágányzár indulását megelőző szintre.
Informatikai fejlesztésekA Rail Cargo Hungaria a vasúti üzemirányítás területén Magyarországon egyedülálló képességhez jut. Rail Cube elnevezésű informatikai megoldása egységes platformon kezeli az üzemeltetés-tervezés és irányítás, a mozdony- és a mozdonyvezető-irányítás, valamint az üzemviteli logisztika feladatait. Ezzel egyszerűsíti a Rail Cargo Hungaria által közlekedtetett évi 110 ezer villamos vontatású szerelvény pontos célba juttatását. Az informatikai megoldás napi 230 vonat mozgatásához rendeli hozzá a hatvanöt mozdony közül az egyes feladatok szempontjából optimális egységeket, a mozdonyvezetőket, a kocsivizsgálókat és a további szükséges személyzetet. A teljes bevezetést követően a Rail Cargo Hungaria üzemeltetési hatékonysága három százalékkal fog növekedni, és ezáltal tovább javul a megrendelők kiszolgálásának minősége.
A Rail Cargo Hungaria a működés szinte minden területén következetesen végrehajtja digitalizációs programját. A kocsivizsgálók okostelefonokkal való ellátása feleslegessé teszi, hogy az adatbevitelhez a munkatársaknak az állomási irodák és a vasúti kocsik között kelljen ingázniuk, esetenként több kilométert megtéve az álló szerelvény adatainak rögzítésekor. Az automatikus menetvonallemondás fejlesztés célja, hogy az éves szinten lekötött vasúti menetvonalat váratlan körülmények miatt a Rail Cargo Hungaria késedelmi díj nélkül tudja lemondani.
Nyolc százalékos átlagos fuvardíjemelésAz intézkedések eredményeként a Rail Cargo Hungaria sikeresen megőrizte piacvezető pozícióját és javította gazdálkodásának eredményét. A megnövekedett költségeket azonban már nem lehet ellensúlyozni az optimalizáció és a digitalizáció eszközeivel. A vasútnak is követnie kell a közúti fuvarozásban 2018 második felében végrehajtott díjemelést. Dr. Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria igazgatóságának elnöke, CEO legutóbb bejelentette, hogy a forgalmak rentabilitásának biztosítása érdekében fuvardíjemelésre kényszerül. Megbízóival új, a tényleges piaci viszonyokhoz igazodó, rugalmas feltételekben és átlagosan nyolc százalékos fuvardíjemelésben kíván megegyezni. A Rail Cargo Group 2019-től akár kétszámjegyű szolgáltatási áremeléssel számol.
(x)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!