A Rail Cargo Group tervei a jövőre

iho   ·   2022.11.21. 15:00
20641_E3VA2038_221117_Vecses__1116,004_RCHUN

Az ÖBB Rail Cargo Group bővíti nemzetközi hálózatát, növeli a hulladékszállítási volumeneket, új telephelyeket nyit Szerbiában és Kínában.

    • A Trieszti kikötő és a Dry Port Villach/Fürnitz között kialakított vámmentes folyosó is hozzájárul a vasúti árutovábbítás térnyeréséhez
    • Beruházások a növekvő volumenű vasúti hulladékfuvarozás területén
    • Új telephelyek Kínában és Szerbiában

A vasúti árufuvarozás válságokkal teli rendkívüli évet tudhat maga mögött – hatottak rá többek között a radikálisan megemelkedett energiaárak, az ukrajnai háború, a folytatódó koronavírus-járvány, az üzemanyagellátás biztosítása Ausztriában, valamint a nemzetközi szállítási lánc nehézségei. A vasúti továbbítás az ellátás szempontjából és rendszerszinten is kiemelten fontos szerepet tölt be – ezt az ÖBB Rail Cargo Group (RCG), Európa második legnagyobb és Ausztria első számú vasútlogisztikai vállalata is sikeresen bebizonyította – közölte az RCG a hétfőn megtartott éves sajtótájékoztatóján. Az eseményen Andreas Matthä, az ÖBB Igazgatóságának elnöke és Clemens Först, az ÖBB Rail Cargo Group Igazgatóságának szóvivője ismertették az RCG terjeszkedési terveit az európai vasúti áruszállítás számos kihívásának tükrében.

Andreas Matthä beszédében elmondta: „A vasúti árufuvarozás és különösen az ÖBB Rail Cargo Group, munkavállalóinak köszönhetően idén is bizonyította a vasúti szállítás rendkívüli megbízhatóságát és jelentős szerepét az ellátás folyamatos fenntartásában. Külön örömmel tölt el, hogy szolgáltatásainkkal támogatást nyújthatunk az ukrán embereknek és gazdaságnak. Ennek jegyében az Ukrajnából indított gabonaforgalmaink volumene a napokban eléri az 1 millió tonnát, és ezáltal a segítséget nyújtó vasúttársaságok élmezőnyébe tartozunk.”

 Andreas Matthä, az ÖBB Igazgatóságának elnöke és Clemens Först, az ÖBB Rail Cargo Group Igazgatóságának szóvivője

A klímavédelem érdekében megvalósuló hulladékszállítási beruházások

Az Ausztriában piacvezető RCG további fontos projekteken is dolgozik: „A gördülőállományunk megújításába fektetett 75 millió eurós beruházással intenzíven készülünk a hulladékgazdálkodási törvény 2023 januárjától életbe lépő változásaira. Ez lehetővé teszi majd, hogy egyre több hulladékszállítmányt irányítsunk át közútról vasútra” – hangsúlyozta Andreas Matthä. Ezen felül a Trieszti kikötő és a Dry Port Villach/Fürnitz között a világon elsőként kialakított vámmentes folyosó még további közúti fuvarokat fog a vasútra terelni. Az Igazgatóság elnöke hangsúlyozta: „Ez nagy jelentőséggel bír számunkra, hiszen így Villach tulajdonképpen mostantól tengerparti város is, amely a világ minden tájáról fogadja az EU-ba érkező árukat – ráadásul vasúton. Valamennyi intézkedésünk összességében azt a célt szolgálja, hogy jelentősen hozzájáruljunk a klímacélok eléréshez. A következő összehasonlítás is ezt bizonyítja: egy tonna áru vasúton történő továbbítása klímavédelmi szempontból 30-szor kedvezőbb a közúti fuvarozásnál.”

Clemens Först, az RCG Igazgatóságának szóvivője ugyanerre mutatott rá, miközben felvázolta Európa második vasútlogisztikai vállalatának nemzetközi terjeszkedését: „A rendszerszintű működés a kulcsszó ebben az évben. Az osztrák és az európai gazdaság fenntartható logisztikai alappilléreként intenzív beruházásokkal bővítjük hálózatunkat – mégpedig Kína és egyre erőteljesebben a Balkán irányába: 2023. január 1-től új leányvállalatunkkal Sanghajban is operatívan jelen vagyunk, ennek célja főként az úgynevezett Középső Korridor menti fuvarozási útvonal további kiépítése. Belgrádban pedig 2023 első negyedévében kezdi majd meg működését újabb Carrier-vállalatunk. Ezáltal Szerbia lesz a 13. olyan ország Európában, ahol saját mozdonyokkal és kollégákkal magas minőségű és árban is vonzó vasúti szállításokat nyújtunk. Ez a lépés lehetővé teszi számunkra, hogy Törökország és Görögország irányába – amely országokban piacvezetők vagyunk – két útvonalalternatívát kínálva tudjuk biztosítani TransFER összeköttetéseinket, amely ellenállóbbá tesz minket válságok idején is.”

Az Európában jellemző ingadozó energiaárak következtében azonban az RCG ügyfelei számára is jelentős áremelkedést hoz a következő év, hangsúlyozta Clemens Först: „Vállalatcsoportunkat is érintik az energiapiacon tapasztalható hektikus áringadozások, arra kényszerítve minket, hogy többletköltségeinket áthárítsuk ügyfeleinkre. Ez a lépés a jelenlegi fejlemények és az ágazatra jellemző hagyományosan kis árrés együttes és elkerülhetetlen következménye, amelyet azonban átlátható és korrekt módon hajtunk végre, minden egyes megbízónkkal külön-külön egyeztetve.”

 

Versenyfeltételek javítása

Zárásképpen Andreas Matthä kiemelte, hogy a vasúti ágazatnak tisztességes keretfeltételekre van szüksége, hiszen a vasúti árufuvarozás a klímavédelmi célok elérésének alapfeltétele. A létfontosságú közlekedési fordulat eléréséhez azonban elengedhetetlen a méltányos költségszerkezet kialakítása a közlekedési ágazatban. A közúti áruszállítással járó külső költségek (többek között a zajszennyezéssel, a forgalmi dugókkal és a balesetekkel összefüggő költségek) már önmagában Ausztriában is a vasúti fuvarozás hasonló költségeinek a háromszorosára rúgnak. Ezeket azonban nem az okozója, hanem az adófizető állja. Ezzel kapcsolatban sürgős változásra van szükség – a költségek kifizetői, de a vasút és azzal együtt az éghajlat érdekében is.

ÖBB: Tegyünk ma a holnapért, magunkért

Kiterjedt mobilitási és logisztikai szolgáltatóként az ÖBB 2021-ben 323 millió utast szállított és több mint 94 millió tonna árut fuvarozott környezetbarát módon, hiszen a vontatási áramellátás 100 százaléka megújuló energiaforrásokból származik. Az ÖBB mintegy 97 százalékos pontossággal Európa legpontosabb vasútjai közé tartozik. A vasúti infrastruktúrába fektetett évi több mint 3 milliárd eurós beruházással az ÖBB a jövő vasútrendszerét építi. Konszernszinten a vállalat 42 ezer munkatársa (valamint további 2000 szakmunkás gyakornok) gondoskodik arról, hogy a napi körülbelül 1,3 millió utas és 1300 tehervonat biztonságban elérje úticélját. Az ÖBB a tömegközlekedés egyik alappillére, és Ausztria a klímavédelem iránt elkötelezett legnagyobb vállalataként embereket és árukat juttat el biztonságosan és fenntarthatóan a célállomásra. A konszern stratégiai vezető vállalata az ÖBB-Holding AG.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek