A párizsiak megszavazták a városi terepjárók parkolási díjának megháromszorozását
Feltűnően passzívak voltak a népek, a szavazásra jogosultak kevesebb, mint hat százaléka vett részt a voksoláson.
Az 1,3 millió választópolgárból alig több mint 78 ezren, azaz 5,68 százalék járult az urnákhoz vasárnap, s döntött abban a kérdésben, hogy külön díjszabás jöjjön-e létre a „nehéz, és sok helyet foglaló, környezetszennyező személygépkocsik” parkolására – végül 54,55 százalékuk szavazott igennel. A népszavazással a fővárosi önkormányzat egyértelműen a városi terepjárókat, az autógyártás történetének legabnormálisabb szegmensét, a pazarló és hivalkodó SUV-okat célozta, miután a számuk folyamatosan nő Párizsban. Hivatalos adatok szerint 2019-ben a francia rendszámú városi terepjárók tulajdonosának 46 százaléka párizsi lakos volt.
Az Anne Hidalgo szocialista főpolgármester által előterjesztett javaslat szerint a belsőégésű motorral hajtott járművet, vagy az 1,6 tonnát meghaladó tömegű hibrid, illetve a két tonnát meghaladó tömegű elektromos járművet használóknak a közeljövőben 18 eurót kell fizetniük óránként a parkolásért a főváros központi kerületeiben, és 12 eurót a külső kerületekben. A saját kerületükben parkoló lakókat és a hivatásos sofőröket, beleértve a taxisokat is, viszont nem fogja érinteni a megemelt díjszabályozás. Az erről szóló határozatot májusban terjesztik a fővárosi közgyűlés elé, s szeptember 1-től lép életbe. A főpolgármester üdvözölte a párizsiak egyértelmű döntését egy olyan intézkedés mellett, amely „jót tesz az egészségünknek és a bolygónak".
Párizsban, ahol az elmúlt években kitiltották a gépjármű-közlekedést a Szajna rakpartjairól, és mintegy kétszáz utcát zöldítettek ki a forgalom megszüntetésével, Anne Hidalgo a környezetszennyezés elleni küzdelemmel, a közterületek jobb megosztásával és a közlekedésbiztonsággal indokolta a szavazást, miután a fővárosi önkormányzat szerint a terepjárókkal történő balesetek „kétszer több halálestet okoznak a gyalogosok körében, mint a hagyományos autókkal történők".
Ez volt a második népszavazás Párizsban: 2023 áprilisban a bérelhető elektromos rollerek betiltásáról döntöttek a helyiek, akkor az 1,3 millió választásra jogosult közül 103 ezren vonultak az urnákhoz, azaz a részvétel 7,46 százalékos volt, de kilencven százalékuk a betiltás mellett voksolt. A bérelhető elektromos rollereket 2023 szeptemberében ki is vonták a forgalomból.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!