A magyarok elégedettek a vonatozással
Azt mondják, a GYSEV viszi fölfelé a tetszési indexet, de persze ezt elég nehéz lenne lemérni. Az Európai Bizottság jelentéséből kiderül, hogy csaknem duplájára drágultak a jegyek az elmúlt hét évben, és pontatlanok is a vonatok, mégis sokszor utazunk síneken. Igaz, főleg a fiatalok viszik a prímet, az okát azonban a szakemberek leginkább kalandvággyal indokolják. Jó hír még, hogy Magyarországon már nem számít férfias szakmának.
Általánosságban megállapítható, hogy nem várt, és egyáltalán nem a kívánt irányban haladnak az európai utazási szokások: egyre többen autóznak, emiatt csökken a járatok száma, ettől aztán még kevesebben ülnek vonatra. A megkérdezett magyarok csaknem ötöde havonta többször is utazik, nyolc százalékuk pedig legalább hetente egyszer vonatra száll. A rekordot a luxemburgiak tartják, ott a lakosság 16 százaléka hetente vonatozik.
Majdnem duplájára nőttek Magyarországon a jegyárak 2005 óta. Az EB jelentése szerint ott alacsonyabbak az árak, ahol nyitott a piac, és ebben Csehország jár az élen.
A jelentés ugyanakkor megállapítja, hogy majdnem minden tagállamban iszonyatosan nagy pénzösszegeket költ az állam a vasútra. Ebben szerepet játszik szakemberek szerint az is, hogy Közép-Kelet-Európa a hetvenes-nyolcvanas években vásárolt és használt járművekkel közlekedik, amelyek talán már megérettek a cserére.
De nézzük a számokat: a tagállamok évente 36 milliárd eurót költenek vasútra, amelynek nagyjából a fele állami támogatás. Magyarországon minden vonatkilométert hét euróval támogatott az állam 2012-ben. De van, aki ennél többet is, például a franciák a maguk 10 eurójával. A legkevesebbet Hollandiában és Angliában költ az állam a vasútra.
Az EB jelentéséből kiderül az is, hogy leginkább a férfiakból lesznek vasutasok, Görögországban csak nagyítóval lehet egy-két nőt találni, Ausztriában a vasút dolgozók csaknem fele nő, hazánk átlagosnak mondható.
Év elején írtunk arról is, hogy egy az egyetemisták által készített tanulmány szerint a budapesti tömegközlekedést is drágállják és bírálják a fővárosiak, mégis sokan utaznak BKV-val.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!