A legjobb ázsiai repterek: Szingapúr, Hongkong, Szöul
Az Agoda.com, a világ egyik vezető szállásfoglalási weboldala, összeállított egy listát Ázsia legjobb repülőtereiről. A tízes rangsort maguk az Agoda.com-ot használó utasok állították össze, akik megfordultak a reptereken, olvasható a weblap közleményében.
A repülőterek lenyűgöző létesítmények, a mérnöki munka, a tervezés és dizájn lenyomatai - működésük egy jól szervezett városhoz hasonlítható igazán. Az utazók véleményét rengeteg apróság befolyásolhatja: a jelzések egyértelműsége, az étkezőhelyek választéka és sokfélesége, a segítséggel élők mozgásának megkönnyítésére üzembe helyezett létesítmények, a pihenőhelyek, várótermek száma és berendezése, vagy éppen a mosdók előfordulási gyakorisága.
A tervezési hibák pénzben mérhető veszteségeket, késéseket okozhatnak – elég a londoni Heathrow példáját felidézni, ahol 2008-ban nyitott meg az 5. terminál, majd az első napon össze is omlott a rendszer, utasok ezreinek okozva bosszúságot. Egy apróság miatt mondta fel a szolgálatot a denveri repülőtér szupermodern csomagkezelő rendszere is, amely havi egymillió dollárjába került a reptérnek egészen addig, amíg végleg ki nem dobták az egészet.
Az Agoda 15 ázsiai város repülőteréről kérdezte meg az utazók véleményét: Bangkok, Peking, HoSi Minh-város, Hong Kong, Dzsakarta, Kuala Lumpur, Manila, Új Delhi, Phnom Penh, Szöul, Szingapúr, Tajpej, Tokió, Vientiane és Yangon. Az utazókat arra kérték a kutatás szervezői, hogy egy 1-től 5-ig tartó skálán osztályozzák a létesítményeket (az 1-es a leggyengébb osztályzat, az 5-ös a legerősebb). A kutatásban 11 000 válaszadó vett részt.
Nem meglepő módon a szingapúri Changi Airport kapta a legjobb osztályzatokat, összességében 4,37-es átlaggal fejezte be a „versenyt” – közli a portál. A hiperhatékonyság kézzelfogható, ez pedig a folyamatos fejlesztésekre szánt befektetéseknek köszönhető. A szingapúri légikikötő egyébként nemcsak az ázsiai lista elején foglal el vezető helyet, hanem a világ összes repülőterét bemutató rangsorokban is általában benne van az első háromban. 2012-ben a Changinak 51 millió utasa volt. Érdekesség, hogy minden, a reptéren elköltött tízedik USD után jár egy jegy a négyemeletes beltéri csúszdára. Ettől ugyan nem lesz rövidebb a repülőút, de az biztos, hogy a várakozás percei kevésbé unalmasan telnek majd – főleg a gyerekek számára.
A második helyre 4,13-as értékeléssel a Hong Kong International futott be, amely a Changihoz hasonlóan a nagyobb nemzetközi listákon is előkelő helyet foglal el. A tengerből kihasított, mesterségesen feltöltött területre épült légikikötő sikere az egyszerű átszállási lehetőségeknek és a lenyűgöző építészeti megoldásoknak köszönhető. A hongkongi repülőtéren 2012-ben 56 millió utas fordult meg, a reptér 65,000 embernek ad munkát.
A harmadik helyen a szöuli Incheon Nemzetközi Repülőtér van a listán, 4,01-es pontszámmal, amely 2012-ben 39 milliós tömeget fogadott. A légikikötő máig tart egy rekordot: az AirportsCouncil elnevezésű szakmai szervezettől egymás után 7 alkalommal (2005-2011 között) kapta meg a „világ legjobb repülőtere” címet. Ez a rekord ráadásul megdönthetetlen, hiszen a díjat 2011 óta már nem osztják ki. A hosszú várakozási idő nem probléma az utasnak, az Incheonon van golfpálya és műjégpálya is!
Alig lemaradva az előzőtől, a negyedik helyen áll a Delhiben található Indira Gandhi Nemzetközi Repülőtér, kereken 4.00-ás pontszámmal. Az 1,2 milliárd főt számláló országban ez a reptér 34 milliós utasforgalmat bonyolított 2012-ben, és számos díjat is elnyert az elmúlt pár évben – köszönhetően a létesítmény gyors fejlesztésének. A tervek szerint a légikikötő 2030-ra már 100 millió utast tud majd kiszolgálni. A fáradt, sokat várakozó átszálló utasok kényelmét szolgálja a „Nap & Massage” Lounge, amelyben 14 mini méretű szoba található, mindegyik zuhanyzóval felszerelve.
Ötödik a bangkoki Suvarnaphumi Nemzetközi Repülőtér, amely bár csak 2006-ban nyitott ki, tavaly már 48 millió utast fogadott. A késői nyitás annak fényében is érdekes, hogy már az 1960-as években terveztek repteret ugyanide. Központi elhelyezkedése miatt Ázsia egyik legnagyobb átmenő- és teherforgalma zajlik itt, a világ legmagasabb irányítótornyának felügyelete alatt. A repülőtér nevének jelentése „arany föld”, de a területet régen „kobramocsárnak” is nevezték.
Az utasok szavazatai alapján a hatodik helyre került a tokiói Narita Nemzetközi Repülőtér, amely a szigetországba érkező nemzetközi forgalom legnagyobb részét ereszti át Japánban. A tavalyi évben 33 millió utassal dolgozó légikikötő a hatékony irányításról és a praktikus dizájnról híres. A Narita repülőtér olyan területen épült, ahol korábban lakóházak voltak - emiatt heves tüntetések is kirobbantak az építkezés ellen az 1960-as évek végén.
A hetedik helyet a Kuala Lumpur Nemzetközi Repülőtér szerezte meg – tavaly itt 40 millió utas fordult meg. A világ legnagyobb területet elfoglaló légikikötői közé tartozik, mivel 60 kilométerre található a fővárostól, és a köztes területeken (kb. tízmillió négyzetméteren) számos kiszolgálóegység is növeli a reptér kiterjedését. A reptér kifejezetten környezetbarátnak számít – a reptér vezetőségének erőfeszítéseit az ausztrál székhelyű környezetvédelmi szervezet, az EarthCheck is elismerte.
A nyolcadik helyre a pekingi repülőtér futott be, amely az egészen hihetetlenül hangzó, 82 milliós utasszámmal büszkélkedhetett a tavalyi évben (ennél több utas csak a Hartsfield-Jackson - USA, Atlanta - repülőtéren fordult meg tavaly.) Azt, hogy a reptér ezzel a kivételes mennyiségű embertömeggel is megbirkózott, nagymértékben köszönheti a 3-as terminálnak, amelyet 2004-ben kezdtek építeni, hogy készen legyen 2008-ra, a pekingi olimpia kezdetére. Ez a terminál a világ ötödik legnagyobb alapterületű épülete a maga 1,3 millió négyzetméterével.
Kilencedik a Taipei Taoyuan Nemzetközi Repülőtér, amely 28 millió utast fogadott tavaly. Az 1979-es nyitáskor ez még egy kifejezetten kis reptérnek számított, mindössze egy terminál működött itt. A fejlődés a millennium évében gyorsult fel, 2000-ben megnyílt a második terminál is, a harmadik pedig a tervek szerint 2018-ra lesz kész. Akkortól a légikikötő 43 millió ember fogadására lesz képes. A reptér óriási teherforgalmat bonyolít, a tavalyi évben 1,5 millió tonna áru ment itt keresztül.
Tízedikként a kambodzsai Phnom Penh Nemzetközi Repülőtér került fel a listára, amelynek különlegessége, hogy az előzőeknél jóval kisebb méretű: mindössze 2 millió utast fogadott tavaly. Kis mérete ellenére – vagy talán éppen ezért – az Agoda.com ügyfelei kedvelik ezt a repteret. Érdekesség: bár viszonylag messze, 160 kilométerre van az óceántól, a repülőtér tengerszint feletti magassága nagyon alacsony, mindössze 13 méter.