A légiközlekedés pontossági világlistái

iho   ·   2018.01.16. 16:15
cim

Ötvenhétmillió járatadat összevetése nyomán jelent meg az OAG, a világ egyik vezető légiközlekedési elemzője gondozásában az OTP-lista, ez esetben a rövidítés: on-time performance, vagyis pontossági teljesítmény. A terjedelmes anyag bevezetőjében a cég tisztázza a kritériumokat: a pontos járat azt jelenti, hogy a meghirdetett indulási időponthoz képest 14 percen és 59 másodpercen, magyarán 15 percen belül sikerül elindítani, illetve érkeztetni. A sorrendbe belejátszik a törölt járatok száma is, ugyanakkor nem veszik figyelembe a charter-, illetve teherjáratokat. Külön kategória a hálózati (hagyományos) és a diszkont légitársaságoké, ezen belül kiemelik a „mega-társaságokat”, azt a húszat, amely az adatok szerint globálisan a legnagyobb forgalmat képviselték 2017-ben.

A mega-társaságok listavezetője, a JAL

Utóbbi, tehát az óriás cégek sorrendjét a Japan Airlines vezeti, járatainak 85,27 százaléka volt pontos, a második nem sokkal lemaradva a másik nagy japán társaság, az All Nippon, majd következik a Delta, és ami talán némi meglepetés, az indiai óriáscég, az IndiGo. Ezután ötödik helyen az Alaska, majd a listán az első európai a SAS, tizedik a British, majd következik a Lufthansa, az Air France és a Turkish. Érdekesség: a mega-diszkontok közül a Southwest a tizedik, az easy a tizenötödik helyen végzett, 78,55 illetve 74,82 százalékkal.

Ezután következik a „mainline airlines” kategória: ama 250 társaság, amely harmincezernél több járatot repültetett a tavalyi évben, de nem fért bele a legnagyobb teljesítményt nyújtó mega-húszba: nos ezt a listát az airBaltic vezeti, amelynek járatai kicsivel kilencven százaléknál is magasabb arányban voltak pontosak induláskor és érkezéskor. A második a Hong Kong Airlines, a harmadik a Hawaiian, majd következik a Copa, a Qantas, a érdekes, hogy miközben ezt a versenyt az airBaltic vezeti, a következő európai csak a 12. helyre jött be, ez pedig az Alitalia, mögötte az Aegean, az Austrian és a Finnair.

Az abszolut győztes airBaltic

A low-costok listájának élén a Vuelinget találjuk, majd a Jetstar a Skymark, aztán a Transavia, az Azul és a Volaris következik. Tizedik a Lufthansa diszkontcége, az Eurowings, tizenkettedik a Norwegian, tizennyolcadik az easyjet; két nagy európai diszkont, a Ryanair és a Wizz nem került az első húsz közé.

Ugyancsak érdekes az összesített lista, vagyis amelyen a társaságok csak és kizárólag a pontos járatok arányában szerepelnek, vegyesen mega- és mainline, illetve diszkont cégek. Eszerint a világ összességében legpontosabb társasága az airBaltic a már említett kilencven százalék fölötti eredményével, a második a Hong Kong, majd jön a Hawaiian, a Copa és a Qantas.

Érdekes a repterek pontossági listája is, persze szintén több kategóriában. A kisebb forgalmúak (2,5–5 millió induló utas) között az élen Tenerife North, majd következik Hannover, Stavanger, Durban és Anchorage, majd Brüsszel Charleroi. Régiónk légikikötői közül Gdansk szerepel még tizedik helyen.

Tokió, Haneda

A közepes forgalmú repülőterek (5–10 millió induló) pontossági listájának élén Birmingham, Panama City és Köln-Bonn látható, ötödik Stuttgart és hatodik Milánó Linate. A 10–20 millió közti induló ülőhelyet kínáló légikikötők között Osaka és Salt Lake City tudta indítani és fogadni a legpontosabban a járatokat, a 20–30 milliósok között Minneapolis vezet, a második Doha, a harmadik Moszkva Seremetyevo, ebben az osztályban szerepel tizenötödik helyen München, tizennyolcadik Barcelona és tizenkilencedik Róma Fiumicino.

Végül a 30 millió fölötti mega-repterek közül a Tokió Haneda, a Madrid és a legnagyobbak egyike, Atlanta a legpontosabb, majd Denver, Dallas, Szingapúr Changi és Chicago O’Hare következik, Amszterdam a nyolcadik, Frankfurt a kilencedik, Heathrow a tízedik az on-time performance versenyében a legnagyobb légikikötők között.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Repülésbiztonság Légiközlekedés

Tragédia Dél-Koreában: százhetvenkilenc áldozata lehet a Jeju Air bangkoki járatának – nem nyíltak ki a futóművek, betonfalba csapódott, kigyulladt a gép

MTI/iho   ·   2024.12.29. 08:20

Leszállás közben letért a kifutópályáról és falnak ütközött vasárnap egy száznyolcvanegy embert szállító repülőgép a Dél-Korea délnyugati részén fekvő Muan repülőterén. Két kivétellel valószínűleg mindenki életét vesztette a balesetben.