A légi közlekedés nő, a profitot elszívja az olajár
A globális légi közlekedés 7,6 százalékkal emelkedett a tavalyihoz képest idén márciusban, de ez a növekedés jelentős részben azért mutatkozik az egy évvel ezelőtti márciushoz képest, mert akkor viszont erősen visszaesett a forgalom az „Arab Tavasz” eseménysorozata miatt. A légitársaságok nemzetközi szövetsége, az IATA adatai szerint ha a bázisidőszak forgalma normális lett volna, akkor a növekedés most csak két százalék lenne.
A jó hír, hogy a légitársaságok teljesítménye nőtt, a rossz hír, hogy ehhez képest nem lettek jobbak a profiteredményeik, mert a pluszteljesítmény értékét elvitte az üzemanyagok árának emelkedése – kommenálta az adatokat Tony Tyler, a IATA elnök-vezérigazgatója. Az elmúlt 14 hónapban a hordónkénti olajár 100 dollár fölött maradt. Az olajár eddigi csúcsa 2008 júliusában 147 dollár volt, majd következett egy visszaesés, annak az évnek a novemberében 50 dollár alá. Viszont sosem láttunk ilyen tartósan ilyen magas árat – elemezte Tyler, hozzátéve, hogy idén januártól már ismét 7 százalékos volt az üzemanyagárak emelkedése, és a kerozinköltség most már az üzemeltetési költségek 34 százalékát teszi ki.
Februárról márciusra az utasforgalom 4,4 százalékkal nőtt, a kihasználtság 2,4 százalékkal emelkedett 78,3 százalékra. A nemzetközi utasforgalom a tavalyihoz képest márciusban 9,6 százalékkal volt magasabb, a rendelkezésre álló kapacitás 6 százalékkal nőtt.
Érdekes hír: a gazdasági nehézségek ellenére a legnagyobb mértékben Európában nőtt leginkább a forgalom. Az ázsiai, illetve csendes-óceáni térség ugyancsak egészségesen növekedett, különösen azoknál a légitársaságoknál, amelyek forgalmát a tavalyi szökőár vetette vissza. A közel-keleti társaságok forgalmi növekedése majd 21 százalékos volt, de ez aztán tényleg a tavaly az arab országokban zajló események utóhatása. Észak-Amerika növekedése 5,3 százalék, ez erősödő gazdasági alapokat és növekvő fogyasztói bizalmat jelez – hangzik a IATA értékelése.