A kombinált áruszállítás olcsóbb és biztonságosabb

Bánhidi Emese   ·   2014.03.23. 13:45
mlszksz1cim

Ezzel közel 78 milliárd forinttal csökkennének az állami útfenntartási kiadások, és mintegy 8,3 millió tonna plusz megbízással nőne a vasúttársaságok forgalma, a MÁV bevételeiről nem is beszélve.

A Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) együttműködik a ChemLog Tracking&Tracking (T&T) projekt magyarországi partnerével annak érdekében, hogy a projekt szakmai tapasztalatai a magyar áruszállításban is hasznosuljanak. Az Európai Unió kezdeményezésére 2012-ben életre hívott ChemLog T&T projekt célja olyan innovatív megoldások megfogalmazása, amelyek biztonságosabbá és hatékonyabbá teszik a veszélyes áruk szállítását és hozzájárulnak a környezet védelméhez. A Magyar Tranzitgazdasági Iroda azért választotta partneréül az MLSZKSZ-t, mert a szövetség a komplett logisztikai szolgáltatási láncot lefedi. A felek az együttműködéstől a logisztikai szolgáltatások színvonalának emelkedését és a hazai szolgáltatók versenyképességének erősödését is várják.

A ChemLog T&T projekt kapcsán feltárt tapasztalatokat és a korszerű információs-technológiai eszközökön és alkalmazásokon (ITS-en) alapuló innovatív megoldásokat a Magyar Tranzitgazdasági Iroda az MLSZKSZ tagjaival együttműködve kívánja a magyar piacon hasznosítani. A projekt a Central Europe Programban az Európai Unió és Magyarország társfinanszírozásával valósul meg. Magyarország mellett további hét ország szakértőiből álló projekt elemzői a veszélyes áruk szállítása szempontjából vizsgálják az egyes áruszállítási módok sajátosságait és keresik azokat a megoldásokat, amelyekkel a szállítási és ezzel összefüggésben a társadalmi és környezetterhelési kockázatok mérsékelhetőek.

A munka első szakaszában a szakemberek felmérték a veszélyesáru-szállítás szabályozásának nemzeti sajátosságait, illetve megvizsgálták, hogy az egyes tagállamok mennyire felkészültek az olyan vonatkozó Uniós irányelvek alkalmazására, mint az Intelligens Közlekedési Rendszerek kiépítése és használata, illetve a vasúti áruszállítás térnyerését biztosító lehetőségek feltárása.

A vizsgálat során az elemzők megállapították, hogy a vasúti (kíséretlen), illetve a vasút–közúti intermodális (kombinált) áruszállítási mód megfelelő szervezéssel olcsóbb és a környezeti hatásokat, valamint a baleseti lehetőségeket is beleértve jóval biztonságosabb, mint a közúti. Az MLSZKSZ 2013-ban készített tanulmánya szerint megfelelő intézkedésekkel a közúti forgalom öt százaléka vasútra irányítható, aminek hatására éves szinten közel 78 milliárd forinttal csökkennének az állami útfenntartási kiadások, és 8,3 millió tonna plusz megbízással nőne a vasúttársaságok forgalma és ezzel együtt a MÁV bevételei is. Amennyiben a szükséges intézkedések és fejlesztések elmaradnak, a dráguló közúthasználat miatt Magyarországot elkerülheti a tranzit teherforgalom, így hazánk könnyen lekerülhet a nemzetközi szállítmányozási útvonalak térképéről.

– Általánosan elmondható, hogy ami a veszélyesáru-szállításra igaz, mint lehetőség, az legtöbbször igaz az egész árufuvarozásra is. A ChemLog T&Tprojekt eredményei és az MLSZKSZ teljes szolgáltatási láncot lefedő tudásának összekapcsolása új lehetőségeket nyithat, a logisztikai folyamatok szervezésében Magyarországon – mondta Fülöp Zsolt, az MLSZKSZ elnöke.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek