A csúcsok világa: Svájc vasúton és a levegőben
Ma már hagyománynak tekinthető, hogy Svájc idegenforgalmi intézményei, és persze a nemzeti légitársaság, tavasszal újra és újra bemutatóra hívja a hazai újságírókat, ismerkedjenek meg a turistáknak szóló újdonságokkal, és persze, legalább a prezentációk erejéig, az újdonságot nem jelentő, de annál csodálatosabb természeti környezettel.
Ennek az ismerkedésnek számunkra, magyarok számára talán az lehet a legfontosabb tanulsága, hogy mennyire nem elég a tájak szépsége, mennyire sokat kell tenni az infrastruktúráért, hogy ezek a szépségek ne csak önmagukban vonzók, hanem mindenkinek megközelíthetőek legyenek – és ez az igazi plusz vonzóerő. Már néhány vonal felsorolása is sokat mond: Gleccser Expressz St. Moritztól a Matternhorn körzetéig, a Bernina Expressz az Alpok legmagasabban vezető vasútja – és ezen a vonalon látható az Albula Vasútmúzeum, a világ legmeredekebb fogaskerekűje, ami a Pilátus-csúcsra visz, a Wilhelm Tell expressz a nagy hegyek és a mediterrán Tessin között, a Jungfrau vasút pedig az egyik legismertebb vonal, 3454 méter magasan vezet.
A Swiss Travel System mindezekkel párosította bejelentését, miszerint a svájciak új hegyivasút-bérletet hirdetnek egész évre: a már jól ismert négynapos Swiss Pass mellé a Svájc teljes területén nyolc hegyi kirándulásra szóló Swiss Peak Pass utazási igazolványt. Amely ugyan drágább, mint az előző, de az ország teljes területére kiterjed a használata, ami ebben a környezetben igen értékes nyereség, tekintve az országban lévő 48 négyezres és 1161 háromezres csúcsot, amelyek jelentős része közforgalomban is elérhető.
Magyarország felől a Svájcba érkezők száma 2013-ban 13,2 százalékkal, a magyarok ott töltött vendégéjszakáinak száma 19,3 százalékkal emelkedett, vagyis noha a magyar turista kegyetlenül árérzékeny, és Svájc nem tartozik épp a legolcsóbb célpontok közé, a jelek szerint mégis csak nő az érdeklődés az alpesi ország iránt.
Budapestről a Swiss napi három járatot tart fenn Zürichbe, ahonnan közvetlen vasúti csatlakozással lehet tovább utazni Genfbe és Luganóba. Az is megszervezhető, hogy a Budapesten feladott poggyász a Fly Rail Baggage rendszerben nemcsak egy másik légijáraton, de vonaton és buszon is tovább kövesse az utast újabb feladások nélkül, és a célnál a vasútállomáson vagy a legközelebbi buszpályaudvaron vehető fel.
A Swiss láthatóan nem követi más hálózati társaságok mintáját hibrid járatok felállítására, hanem a másik irányba fejleszt, a prémiumszolgáltatásokat erősíti, illetve a budapesti prezentációból is érzékelhetően ezekkel szeretne versenyképes maradni.
Negyven országba 91 géppel 84 célállomásra repül a Lufthansa-csoporthoz tartozó vállalkozás, amely ez alkalommal is azt az ajánlatát hangsúlyozta, hogy a Swiss Business Upgrade rendszerrel („egy kis ráfizetéssel”, ahogy a prezentációk egyikén elhangzott, ami irányonként 32 ezer 500 forint) egy szinttel feljebb emeli az utazási élményt... Nem csoda, hogy a Swiss leginkább arra büszke, hogy tavaly harmadszor nyerte el Európa vezető Business Class légitársasága címet a World Travel versenyén.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!