A csepeli hegyikerékpár-túraútvonal

Jermann Kálmán   ·   2011.12.14. 14:00
400

Az arra járók az ősz folyamán lendületes fasorirtásra figyelhettek fel a régi nevén Szabadkikötő, a névváltoztatási lázban a semleges közterület-megnevezéseket is újabbra cserélő trend alapján mostanában Weiss Manfrédnek hívott úton. Az esztelen pusztítás mögött az optimisták jó szándékot láttak, és így is lett: az erdő kivágása és hatalmas földmunkák árán kerékpárút épült. Nagyon ideje volt: a becenevében is gyorsforgalmi kétszer két sávon az átlagtempó 70-100 kilométer per óra, ott a biciklisek életveszélyben voltak.

Vagyis vannak még most is, ha ebben a ramaty időben nyeregbe pattannak: az aszfaltozásig kész, több kilométer hosszú új szakaszt nem adták át. A munkások levonultak (pedig egy szakaszon, a Szállító utca és a Corvin út között nyoma sincs a kerékpárútnak), már csak a táblák és esetleg a sávok felfestése hiányzik. De ennek megvalósítása helyett minden csatlakozó ponton brutális méretű betontömbökkel zárták el a ráhajtóktól a kerékpárutat.

Helyi pletykák szerint az átadást nem valamilyen nemzeti ünneppel akarják méltóvá tenni, se nem az éghajlatunkon most eléggé egészségtelen kerékpározást akarják a kellemesebb évszakig ekképpen korlátozni, az ok ennél kacifántosabb. Meg nem erősített információk alapján a városrész – ismerve a közelmúlt útfelújításainak szomorú eredményét, a gyorsan széttöredező aszfaltot, a programozottan előbukkanó kátyúkat – eleve a terepjáró-képességű mountainbike-oknak megfelelő kerékpárútra adta be az uniós pályázatot.

Azt beszélik, sajnos azonban a fordító – nem eléggé elmélyülve a sport- és közlekedési ágban, nem ismerve Csepel földrajzát – egy súlyos fordítási hibát vétett. A „hegyikerékpár-út” („cycle path for mountain bikes”) helyett a „hegyi kerékpárút” („mountain bicycle path”) kifejezést írta be a külföldi döntés-előkészítőknek szánt anyagba. És Brüsszelben sem tudhatnak mindent: a Google Mapsben tekintélyesnek látszó Tamariska-domb alapján elhitték, hogy ide a magasabb kilométerdíjjal elszámolt hegyi kerékpárút kell. A munkálatokat a költségvetés szerint lefolytatták, és csak a végén derült ki, hogy akár elúszhat az uniós pénz, ha az átadáson egy teljesen sík, kaptatóktól mentes, legmagasabb sebességfokozatban végigjárható kerékpárút valósult meg.

Kerékpáros kóvályog a betontömbök közt – még így is jobb, mint a Weiss Manfréd úton a kamionok között<br>A képre kattintva galéria nyílik<br>(videó és fotó: Vörös Attila)

Mint mondják, az utólagos korrekció első lépéseit láthatjuk a beton terelőidomokban. Ha már nem készülhetett se kerékpárút-viadukt két szél összehordta domb közé (kiesik a Tamariska-domb a szakaszból), továbbá nem jutott senki eszébe, hogy legalább néhány olyan alagutat „fúrhatnának”, ahol utólag kell ráhordani a földet, legalább néhány műtárggyal megnehezítették a biciklisek dolgát.

Ennek okán zárták le az összes ráhajtási pontot – sajnos megint egy hozzá nem értésből fakadó félreértés nyomán. Ugyanis az ötletgazda gyermeke buzgón BMX-ezik, és a szülő nem ismeri a különbséget a hegyi kerékpározás és a biciklis krossz között.

Jelenleg tehát kizárólag a legkevésbé kényelmes kétkerekű, ember hajtotta járművekkel, vagyis a BMX-ekkel rendelkezőknek tudjuk javasolni a csepeli kerékpárgerincút bejárását. Reméljük, hogy az uniós bejárás után eltávolítják a (persze most is kikerült, lásd a nyomokat) betontömböket, és más műfajú biciklisek is elérhetik biztonságban a belsőbb területeket.

Kapcsolódó hírek

Vasút Városi vasút

Életnagyságú Lego-villamos Budapesten!

iho/vasút   ·   2024.11.21. 08:30

Bár a színes kockákból épült Lego Vilin nem lehet utazni, vidám megjelenésével rendkívüli látványt nyújt. A világszinten is egyedülállónak számító építményt a Deák Ferenc téren lehet megcsodálni az adventi időszakban.