A buszgyártók nem örülnek a Rába terveinek
A gyártók tartanak attól, hogy újabb gyártókapacitások jönnek létre, miközben a jelenlegi gyártóhelyek is alig kapnak hazai megrendelést.
Vincze-Pap Sándor, a Magyar Buszgyártók Szövetségének (Mabusz) elnöke a lapnak elmondta, hogy a magyar járműipar szereplőivel nem egyeztettek a Rába-részvények megvásárlásáról. Ha megkérdezték volna őket, akkor nem a járműgyártó kapacitások növelésére, hanem a közlekedési vállalatok járműbeszerzéséseire fordították volna az adófizetők pénzét, tette hozzá.
Arra a kérdésre, hogy a Rába lehetne-e a tervek szerint januárban felálló Nemzeti Közlekedési Holding járműgyártó tagja, a Mabusz elnöke úgy reagált: elvben lehetséges, azonban jelentős befektetést igénylő megoldás lenne. Azt a Mabusz is támogatja, hogy magyar gyártmányú járműveket vásároljanak, annak azonban nem örülnének, ha csak egyetlen cégtől.
A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) október 8-án jóváhagyta a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. előző napon benyújtott kötelező nyilvános vételi ajánlatát a Rába Nyrt. valamennyi részvényére.
A Rába-részvények 100 százalékának megvásárlása a társaság saját tulajdonában lévő részvények nélkül körülbelül 10,1 milliárd forintba kerül. A magyar állam összesen 16,15 százaléknyi tulajdonnal rendelkezik a Rábában, ezen belül a Nyugdíjreform és Adósságcsökkentő Alap tulajdonában 15,47 százaléknyi, az MFB Invest tulajdonában 0,68 százaléknyi részvény van. További 7,68 százaléknyi részvény a Rába saját tulajdonában van, a közkézhányad pedig 66 százalék.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és az MNV a vételi ajánlatot a kormány hosszú távú stratégiai céljaival, a járműiparban növelni kívánt állami szerepvállalással indokolta. A tranzakció célja, hogy a magyar állam érdemi befolyáshoz jusson a Rába Holding Nyrt.-ben. A részvények megszerzésével növekszik a mindenkori kormányzat mozgástere a nemzetgazdaságban vezető szerepet betöltő stratégiai ágazatban.