A BKV-nak működőképesnek kell maradnia

MTI   ·   2012.02.17. 13:16

A kormány nem tudja átvenni a fővárostól a BKV-ra vonatkozó tulajdonosi jogosítványokat, de fontosnak érzi, hogy Budapest képes legyen kezelni és megoldani a közlekedési cég problémáját – közölte pénteken sajtótájékoztatón Varga Mihály, a Miniszterelnökséget vezető államtitkár, miután tárgyalt Tarlós Istvánnal. A főpolgármester a parlamenti találkozót követően úgy nyilatkozott, hogy a megbeszélés óvatosan optimistává tette.

Varga Mihály hangsúlyozta: Budapest legnagyobb vállalatának működőképesnek kell maradnia, ebben kölcsönösen érdekelt a kabinet és a főváros is. „Abban vagyunk érdekeltek – és szerintem a főváros is abban érdekelt –, hogy az egyszeri, rendkívüli támogatások és kiegészítések időszakán túl tudjunk lépni, és egy olyan finanszírozási időszak következzen el a BKV életében, amikor egy rendszerszintű működésre tud a cég átállni” – mondta az államtitkár a kormányzati tárgyalódelegáció képviseletében, amelynek tagja volt Fellegi Tamás tárca nélküli miniszter és Naszvadi György, a Nemzetgazdasági Minisztérium államháztartásért felelős államtitkára is. Emlékeztetett egyúttal arra, hogy 2010-ben és 2011-ben 140 milliárd forintos támogatást nyújtott a kormányzat a fővárosnak a BKV működőképességének biztosításához.

A Miniszterelnökséget vezető államtitkár az egyik legsürgetőbb problémának az adósságfinanszírozást nevezte, hozzátéve, hogy a korábban nyújtott állami garanciák miatt ez a központi büdzsét és az államadósság mértékét is érintheti. Ezért olyan megoldást keresnek - magyarázta –, amely jó a fővárosnak, a BKV-nak és a kormánynak is, hiszen a 2012-es központi költségvetés, államháztartás keretei adottak, és „ebben a keretben kell elhelyeznünk a BKV számára rendelkezésre bocsátható forrásokat is”. Hozzátette: olyan lépésekre van szükség, amelyek biztosítják a 40 milliárd forintos adósság kezelését, anélkül hogy a BKV működése ellehetetlenülne.
Olyan hosszú távú keretrendszert kell kialakítani a BKV működésével kapcsolatban, amely a kormányzatnak sem jelent rendkívüli intézkedéseket – emelte ki.

Arra a kérdésre, szóba került-e a tárgyaláson a zárolt 32 milliárd forintos normatív támogatás feloldása, kifejtette: a támogatás elvonása nem merült fel, ennek az összegnek a jövőben is BKV finanszírozását kell szolgálnia. „Az a keretrendszer, amelyet vázolt a fővárosi delegáció, nyilván tartalmaz olyan megoldásokat, amelyek akár csökkenthetik, akár növelhetik is a jövőben a normatív támogatás rendszerét, de alapvetően a kormányzat most azt a keretet fogadta el, amit a parlament is jóváhagyott” – részletezte, kijelentve, hogy normatív támogatás van, és 2012 végéig biztosan lesz is. A 2013-tól megvalósuló finanszírozás a következő hetek megbeszéléseitől függ – jegyezte meg.

A Nemzetközi Valutaalappal (IMF) , illetve az Európai Unióval folytatandó konzultációt firtató felvetésre Varga Mihály azt mondta: a reményeik szerint hamarosan megkezdődő tárgyalásokon olyan „megnyugtató megoldást” akarnak felvázolni a közösségi közlekedés kérdésében az IMF-nek és az Európai Uniónak, amely „semmilyen tekintetben nem lesz majd a megállapodásnak az akadálya”.

Tarlós István főpolgármester szavai szerint óvatosan optimistává, bizakodóvá tette a megbeszélés; reálisakká és kielégíthetővé váltak a kormányzati feltételek, tudtak irányt keresni az adósságállomány kezelésének módozataira is, a későbbi egyeztetéseken döntenek arról, hogy ezek közül melyik a legegyszerűbben és leggyorsabban megvalósítható.

A városvezető – akit két helyettese, György István és Bagdy Gábor kísért el a találkozóra - szerencsének nevezte, hogy az alapcél egyezik, vagyis az államnak vissza kell vonulnia a rendszertelen és kiszámíthatatlan támogatásoktól, amelyek régen bevett gyakorlatnak számítottak.

Kitért arra is, hogy az elmúlt két hétben a főváros komoly számításokat végzett, a tárgyévi működés feltételeit nagyon nehezen, és az eddigi szolgáltatások – így például az oktatási és szociális szegmens – színvonalának mérséklésével teljesíteni tudják ahhoz, hogy az egy forint - egy forint elve teljesülni tudjon. (Eszerint minden kormányzati forinthoz a főváros ugyanannyit tesz hozzá).

Tarlós István arról is beszámolt: tisztázták a 2013-tól kialakítandó hosszabb távú működés kérdéseit is, az erről szóló részletes javaslatcsomagot legkésőbb kedd reggelre eljuttatják a kormánynak. Hangsúlyozta: az anyagban az elméleti alternatívák mindegyikét felsorolják majd, de „ez nem ok arra, hogy bárki is kiemelje a legkedvezőtlenebbet, mintha bárki is azt tervezné”. Utalt arra: ez történt legutóbb „ennek a szerencsétlen útdíjnak a vonatkozásában, amit senki nem preferált, csak felsoroltak, mint elméleti lehetőséget”.

A főpolgármester az esetleges járatritkításokról is szólt. Úgy vélekedett, félreértelmezték szavait, nem arról van szó, hogy belátható időn belül ezt meg kellene lépni, hanem arról, hogy kell a paraméterkönyv egy ilyen változatának is készülnie arra az esetre, ha nem oldódik meg a teljes finanszírozási probléma, az államháztartási törvény szerint ugyanis nem rendelhető meg olyan szolgáltatás, amelynek nincs fedezete.

Kitért arra is: „tetszik, nem tetszik” mindenkinek tudomásul kell venni, hogy a mostani helyzet, az adósságállomány 2003 és 2009 között keletkezett. Ezt „adottságnak” nevezte Tarlós István, megjegyezve: ennek megoldása az államra is kemény feladatot ró, így megköszöni, hogy együtt tudnak ennek „nekiugrani”.

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.