80a: vasárnaptól újra végig!
Fontos szakaszához ért a Budapest–Hatvan vasútvonal Pécel és Aszód közötti szakaszának rekonstrukciója: december 8-ától véget ér a február óta tartó teljes kizárásos vágányzár. Ennek köszönhetően még a karácsonyi és év végi ünnepek előtt megindulhat a vonatforgalom a felújított szakaszon, már nem kell pótlóbuszokkal utazni. A végleges állapotban elérendő pályasebességhez képest egyelőre csökkentett tempóval lesz használható a pálya, ezért március 20-áig vágányzári menetrend szerint közlekednek a vonatok.
A kivitelezési munkák az eredeti ütemtervnek megfelelően 2020-ban is folytatódnak, ezért jövőre is újabb menetrendi módosítások várhatók, több ütemben. A NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. által irányított beruházás 2020 végén esedékes befejezéséig azonban már nem lesz szükség a forgalom teljes szüneteltetésére. A fejlesztésnek köszönhető gyorsabb és sűrűbb közlekedést csak ezeket követően tudja megvalósítani a MÁV.
Információink alapján az Aszód és Gödöllő közti szakaszon pénteken végrehajtott hatósági próbamenet pénteken sikeresen lezajlott, a szakemberek mindent rendben találtak a forgalomba helyezéshez.
A vasútvonal állomásait és megállóhelyeit részben ideiglenes megoldásokkal kapja vissza az utazóközönség, annak érdekében, hogy a pótlóbuszok helyett a lehető leghamarabb állhasson helyre a vasúti közlekedés. A Rákos–Hatvan vonalszakasz valamennyi állomásán és megállóhelyén a megszokotthoz képest jelentősen megváltozott a vágányok, peronok elhelyezkedése, valamint az azokhoz vezető közlekedési útvonalak és létesítmények fekvése, megközelíthetősége. A peronok ideiglenes megközelítési útvonalait szilárd vagy murvás burkolattal építették ki, melyek folyamatos fenntartásáról a kivitelezők gondoskodnak. Néhány állomáson már megnyitják a gyalogos aluljárókat, másutt viszont az állomásépületek felújítása, áthelyezése, a liftek beépítése és az ideiglenesen kialakított létesítmények környezetében a munkavégzés továbbra is folytatódik, emiatt fokozott körültekintés szükséges. A biztonságos közlekedés feltételeit mindenütt garantálják a kivitelezők, ám a befejezésig az utasoknak érdemes kényelmes, stabil járást biztosító cipőben menni az érintett állomásokra. Az utasforgalmi, illetve munkaterületek egyelőre nem teljeskörű akadálymentességéért, illetve a még nem végleges műszaki állapotok miatti kényelmetlenségekért a NIF és a MÁV a továbbiakban is a közlekedők megértését és türelmét kéri.
A korábban pénztárral rendelkező állomások és megállóhelyek közül Máriabesnyő és Bag megállóhelyeken nem lesz menetjegy-értékesítés, Aszód, Gödöllő és Pécel állomásokon az épületek rekonstrukciója idején továbbra is konténerben fognak üzemelni a pénztárak. Isaszeg állomáson az épület felújítása miatt decemberben konténerbe költözik a pénztár. További részletek ide kattintva érhetőek el.
A komplex beruházás részeként nemcsak a vasúti pálya, a felsővezeték és a biztosítóberendezés újul meg, hanem liftek, P+R parkolók létesülnek, valamint az állomásépületek is megszépülnek. A fejlesztés részeként például a Keleti pályaudvar és Kőbánya felső állomás között megépül egy harmadik vágány, valamint átépül a gödöllői HÉV-végállomás is. A korszerű, modern vasúti infrastruktúra megvalósításával lehetővé válik az emeletes KISS motorvonatok közlekedtetése is a szakaszon – a szerelvények forgalomba állításától függően várhatóan 2022 végére. A beruházás eredményeként kiszámíthatóbb, stabilabb lesz a menetrend, nő a menetrendszerűség.
Megújult a pálya és az állomások, de hogy is fognak járni a vonatok?Első ütemben december 8-ától 14-éig változik a menetrend, ekkor már nem kell átszállni pótlóbuszokra. A következő, december 15-i menetrendváltástól induló, március 20-áig tartó ütemben további kisebb módosítások lesznek.
Gödöllői helyi személyvonatok:
- A legtöbb utast érintő, Budapest-Keleti pályaudvar–Gödöllő elővárosi viszonylaton munkanapokon félóránként közlekednek a vonatok, az utasokat kényelmes, modern Flirt motorvonatok szállítják majd.
- A vonatok a Keletiből öt perccel korábban, egész órakor indulnak, Gödöllőre pedig óra 42 perckor érkeznek meg. Gödöllőről óra 13-kor indulnak és a Keletibe öt perccel később, egész órakor érkeznek. December 15-től március 20-ig a Keletiből Gödöllőre 1 perccel korábban, 41 perckor érkeznek.
Hatvani személyvonatok:
- December 8-ától 14-éig a Keleti pályaudvarról öt perccel korábban, minden páratlan óra 30 perckor indulnak és Hatvanba páros óra 47 perckor érkeznek. Hatvanból páratlan óra 11-kor indulnak, a Keleti pályaudvarra pedig öt perccel később, minden páros óra 30 perckor érkeznek. A reggeli csúcsidőszakban a vonatok mennyisége megmarad, csak öt perccel később érkeznek a Keleti pályaudvarra. Ezek a vonatok naponta közlekednek.
- December 15-étől március 20-áig a Keleti pályaudvarról szintén minden páratlan óra 30. percében indulnak, de Hatvanba páros óra 44 perckor érkeznek. Hatvanból páratlan óra 12-kor indulnak és a Keleti pályaudvarra páros óra 30 perckor érkeznek. A reggeli csúcsidőszakban a vonatok mennyisége megmarad, csak öt perccel később érkeznek a Keleti pályaudvarra. A Keletiből 20 és 22 órakor Hatvanba induló gyorsított személyvonatok már nemcsak munkanapon, hanem naponta közlekednek.
Intercity-vonatok:
- Az IC-k március 20-áig a Keleti pályaudvarról öt perccel korábban, 6 óra 25 és 19 óra 25 között minden óra huszonötödik percében indulnak. Füzesabonyba már az alapmenetrend szerint érkeznek és indulnak tovább Miskolcra, Kassára, Sátoraljaújhelyre és Nyíregyházára. A Budapestre tartó IC-k Füzesabonyig a normál menetrend szerint érkeznek és indulnak, azonban a Keleti pályaudvarra öt perccel később, minden óra 35. percében érkeznek meg. Az úgynevezett kör intercity-vonatok továbbra is csak Nyíregyházáig járnak: a 100-as vonal pályafelújítási munkálatai miatt Budapest-Keleti–Nyíregyháza és Nyíregyháza–Budapest-Nyugati viszonylatokban közlekednek.
Egri gyorsvonatok:
- Az egri gyorsvonatok március 20-áig a hatvani személyvonatokkal összekapcsolva közlekednek Budapest és Hatvan között, ezen a szakaszon minden állomáson és megállóhelyen megállva. Hatvan és Eger között azonban változatlan menetrend szerint haladnak. A Keletiből harminc perccel korábban, minden páros óra 30. percében indulnak, vissza pedig harminc perccel később, minden páratlan óra 30. percében érkeznek a pályaudvarra.
Sátoraljaújhelyi sebesvonatok, miskolci és füzesabonyi személyvonatok:
- A sátoraljaújhelyi járatok december 8-ától 14-éig sem közlekednek a Keleti pályaudvar és Hatvan között. Helyettük a hatvani személyvonatokat lehet igénybe venni, melyekre és melyekről Hatvanban csatlakozást garantál a vasúttársaság. A Hatvan–Füzesabony–Miskolc–Sátoraljaújhely viszonylatban változatlan marad a menetrend. A Keletiből 20 óra 55-kor Miskolcra, a 22 óra 35-kor Füzesabonyba, továbbá a Füzesabonyból 3 óra 50-kor, az Egerből 4 óra 35-kor, illetve a Sátoraljaújhelyről 3 óra 53-kor, 15 óra 48-kor és vasárnaponként 17 óra 48-kor induló vonatok viszont teljes útvonalon, a Keleti pályaudvarig közlekednek.
- Az újhelyi sebesvonatok a december 15-étől március 20-áig tartó időszak során sem járnak a Keleti és Hatvan között, helyettük a hatvani személyvonatokkal utazhatnak az utasok, hatvani átszállással. A Hatvan–Füzesabony–Miskolc–Sátoraljaújhely viszonylatban az alapmenetrend lesz érvényes. A Keletiből 21 órakor Miskolcra, a 22 óra 35-kor Füzesabonyba, továbbá a Füzesabonyból 3 óra 47-kor, az Egerből 4 óra 35-kor, illetve a Sátoraljaújhelyről 3 óra 56-kor, 15 óra 50-kor és vasárnaponként 17 óra 50-kor induló vonatok teljes útvonalon közlekednek a Keleti pályaudvarig.
A munkálatok miatt más vonalakon is módosul a menetrend:
- A Budapest–Kunszentmiklós-Tass (150a) vonalon az S25-ös személyvonatok a hatvani vonal csökkentett üzemének következményeként változatlanul a Keleti pályaudvarig közlekednek a menetrendváltástól.
- A Budapest–Szob (70-es) vonalon az EN476-os számú Metropol Euronight a Keleti pályaudvarról öt perccel korábban, 19óra 20-kor indul Prágába, az EN477-es vonat pedig a Keletibe öt perccel később, 8 óra 40-kor érkezik meg Prágából. December 15-étől az EN477-es 8 óra 35-kor érkezik be.
- Az Aszód–Balassagyarmat (78-as) vonalon a 33519-es számú vonat a teljes útvonalán hat perccel korábban közlekedik, Balassagyarmatról 3 óra 45-kor indul és Aszódra 5 óra 7-kor érkezik. December 15-től a 33516-os számú vonat a teljes útvonalán tíz perccel korábban közlekedik, Aszódról 13 óra 53-kor indul és Balassagyarmatra 15 óra 18-kor érkezik. A 33513-as számú vonat a teljes útvonalán tíz perccel korábban közlekedik, Balassagyarmatról 14 órakor indul és Aszódra 15 óra 23-kor érkezik.
- A Budapest–Újszász–Szolnok (120a) vonalon a szolnoki vonat öt perccel korábban, 19 óra 10-kor, a munkanapokon közlekedő sülysápi pedig 19 óra 15-kor indul a Keleti pályaudvarról. A Szolnokról 5 óra 58-kor, valamint a december 8-a és 14-e között 7 órakor, a Nagykátáról 6 óra 56-kor, a Sülysápról 7 óra 59-kor induló vonatok öt perccel később érkeznek a Keleti pályaudvarra.
- A Budapest–Szolnok–Békéscsaba–Lőkösháza (120-as) vonalon a 473-as Ister Intercity a Keleti pályaudvarról öt perccel korábban, 19 óra 5-kor indul Bukarest felé. A Bukarestből induló, 472-es Ister IC december 8-a és 14-e között öt perccel később, 8 óra 55-kor fut be a Keletibe.
A NIF beruházása keretében 2020 végéig ötvenkét kilométernyi kétvágányú vasúti pálya épül át Rákos és Hatvan állomás között. A felújításnak köszönhetően megszűnnek a sebességkorlátozások a vonalon, a vonatközlekedés sokkal megbízhatóbbá válik, a sebesség Rákos és Aszód között száz-százhúsz, Aszód és Hatvan között pedig százhatvan kilométer per óra lesz – utóbbi csak az új biztosítóberendezés, az egységes európai vonatbefolyásolási rendszer (ETCS) kiépítése után. A teljes szakaszon új, elektronikus biztosítóberendezés és vonatbefolyásoló rendszer épül. A csökkentett sebességű üzem után öt perccel csökkenhet a menetidő, a fejlesztés befejezését követően pedig tíz perccel rövidülhet a vonatok menetideje.
A szakaszon minden meglévő közúti és gyalogos átkelőhely megújul, öt meglévő szintbeni közúti átjáró helyett új felüljáró épül, és öt új fénysorompóval biztosított szintbeni gyalogos átjáró is létesül. A vasútvonalon a települések lakott területeinek mentén minden szükséges helyen zajvédő fal épül, összesen megközelítőleg huszonnyolc kilométer hosszan.
A szakemberek valamennyi vasúti műtárgyat felújítják a vonalon. Mind a tizenhárom állomás és megállóhely megújul. Tervezetten 2020 végére minden érintett állomáson korszerű és akadálymentes állomási környezet, térvilágítás, szélesebb magasperonok, utastájékoztató berendezések, új perontetők és esőbeállók épülnek. Összesen hat állomásépületet (Pécel, Isaszeg, Gödöllő, Máriabesnyő, Bag, Aszód) építenek át vagy újítanak fel. Pécelen, Isaszegen, Gödöllőn, Aszódon és Turán új gyalogos aluljárók és liftek épülnek, Bagon pedig új gyalogos felüljáró létesül. 2020 során Budapest XVII. kerületében új vasúti megállóhely is létesül Akadémia újtelep néven.
A tervezetten 2020 folyamán befejeződő végleges kiépítésig a peronokon ideiglenes peronbútorzatokat helyeznek ki. Az új gyalogos aluljárókban a gyalogosforgalmat már nem gátló befejező munkálatok folynak majd, az aluljárókat – Isaszeg állomás kivételével – az utazóközönség részére használhatóvá teszik. Isaszegen a vonatfogadó peront ideiglenes szintbeli átjárón lehet még megközelíteni. A lifteket a beruházás végéig szintén üzembe helyezik minden állomáson és alul- vagy felüljáróval rendelkező megállóhelyen, azonban a jelenlegi munkaközi állapotban az akadálymentesség még nem mindenhol biztosított. Az állomásépületek, illetve a kapcsolódó P+R parkolók kialakítása, felújítása szintén folyamatban van. A P+R létesítmények december 8-ától a Budapest XVII. kerületi megállókban, Gödöllőn (ideiglenes helyszínen), Máriabesnyőn és Turán használhatók. Az állomásokon és megállóhelyeken épülő perontetők egy része még szintén építés alatt áll, így az utasok számára a csapadéktól védett helyen történő várakozást egyelőre nem mindenütt biztosított. A perontetők teljeskörűen jövőre készülnek el az ütemtervnek megfelelően. A hangos utastájékoztatást az állomásokon és megállóhelyeken biztosítja a vasúttársaság, az új utastájékoztató monitorok kihelyezése jövőre történik majd meg az ütemterv szerint.
A beruházás uniós és hazai források felhasználásával, a CEF (Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz) és az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) támogatásával, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában valósul meg.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!