787: csendes évforduló, ünnep helyett keserves utómunka
A javítások és a kieső átadások egymilliárd dollárba kerülnek a Boeingnak. Nincs nagy felhajtás a forgalomba állítás évfordulóján.
A harmadik negyedéves üzleti jelentés fedte fel igazán, mekkora problémát jelent az amerikai gyártónak a legfontosabb szélestörzsűnél felfedezett nem is egy technikai probléma, amelyekről nyilvánvaló, hogy a Boeing még mindig annak következményeit nyögi, ami nagyon sikeres koncepciónak tűnt a kidolgozásakor, de már az első példány átadását is évekkel hátráltatta. Nem, a globális beszállító hálózat, a fő darabok, rendszerek készítésének kiszervezése kellemetlen csapdákat rejtett.
Mint ahogy most sem a Boeing a gyártója azoknak a titánalkatrészeknek, amelyeknek hibája miatt mintegy száz érintett gépnél újra kell erősíteni a padlózatot, a szélvédőket, de hozzá kell nyúlni bizonyos elektromos rendszerekhez is. A hibás méretezésű kötöelemek a Leonardo közvetítésével kerültek egy beszállítótól a Boeing összeszerelő csarnokaiba.
Az „eredmény”: a harmadik negyedévben mínusz 183 millió dollár, a teljes veszteség, ami részben a javítás, de nagyrészt a gyártás lelassulása és ezáltal az átadások elmaradása miatt éri a céget, összesen nagyjából egymilliárd dollárra rúg. A hiba az elmúlt három évben készült alkatrészeket érinti, a 787-esekből a legjobb időszakban havi tizennégy készült, most csak kettő, de a kész gépeket is egyelőre tárolni kénytelen a cég, miközben a félévkor még nyereséges teljes mérleg a harmadik negyedévre 132 milliós negatívba fordult, a helyzetet a MAX-átadások felpörgése és ezzel a bevételek növekedése menti.
A 787-esekkel kapcsolatos problémák magyarázzák, hogy korábban semmiféle ünnep nem kísérte az ezredik Dreamliner elkészültét, egy hónappal ezelőtt pedig megint csak csendben, a cég részéről minimális felhajtás mellett zajlott a típus első példánya átadásának tizedik évfordulója. Igazából csak a kibocsátó légitársaság ünnepel.
Az All Nippon Airways 2011 szeptemberében beérkezett első 787-ese 2011 októberében egy Tokió–Hongkong–Tokió charterként vitt először utasokat, köztük a jegyekért licitáló első fizető utasokat, most, október 31-én azokat az első belföldi repüléseket indítják újra 787-esekkel, amelyekre az ANA a Dreamlinereket az első időszakban használta, Tokió és Okayama, illetve Hirosima között.
A kétségkívül az egész légiközlekedési iparágat megújító, kompozitalapú, számos új technikát, például a hidraulikus rendszerek helyett elektronikát használó típus, amely az utasoknak is sok újdonságot hozott:
- nem annyira száraz levegő és kellemesebb kabinnyomás,
- a turbulenciákat „elsimító” repülésvezérlés,
- a nagyobb és elektromosan sötétíthető ablakok,
- a ledes kabinvilágítás,
szóval a rengeteg innovációval belépő típus a csúszásokkal, a fejlesztési költségek elszabadulásával együtt hatalmas siker, a forgalomban eltöltött első tíz év mérlege 1006 átadott gép.
És ami a mostani bajok ellenére mindenképp biztató: további 490 gép szerepel a még legyártandó példányok listáján. Hogy a 787-es mennyire gazdaságosan üzemeltethető, arra jellemző, hogy az elmúlt, lassan kétéves járvány okozta visszaesés elmúltával a 787-esek kilencven százaléka már visszatért a mindennapi forgalomba, annak ellenére, hogy a covidválság a légiközlekedésben elsősorban a hosszútávú hálózatokat bénította meg.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!