513-ból csak 32 külföldről lízingelt gépet adtak vissza az oroszok

iho/repülés   ·   2022.04.27. 09:10
00_ural_airlines

Csak az AerCap 3,5 milliárd dollárt vár a biztosítóktól. Oroszországban 300 nyugati gép aktív belföldi vonalakon, de fél-egy éven belül gondjaik lesznek alkatrésszel, szoftverrel.

Az újabb adatokat az IBA Aero hozta nyilvánosságra. A légiközlekedési elemző és tanácsadó cég szerint a visszaszolgáltatott gépek között két Boeing 747-400-as és egy 747-8-as teherszállító, illetve egy 757-200-as átalakított cargo-gép szerepel. A 400-asokat a Sky Gates üzemeltette, a 8-as Jumbo a Volga-Dnepr leányvállalatától, az AirBridgeCargo flottájából kerül vissza, a 757-es az Aviatstar légitársaságnak az állományához tartozott.

A visszaadott gépek között hat 777-300ER, talán mert ezeket gazdaságosan még a hosszabb orosz belföldi vonalakon sem lehet hatótávolságuknak megfelelően kihasználni. A visszaszolgáltatottak többsége keskenytörzsű közepes hatótávolságú utasszállító, 737-esek, az A320-as gépcsalád tagjai, plusz egy-egy A330-as, 767-es és egy apró CRJ-200-as is.  

Az IBA adatai szerint a külföldi cégektől bérelt 513 gép értéke mintegy 10 milliárd dollár, a visszaszolgáltatás március 28-i határidejére ez 484-re csökkent, ezek közül 400 változatlanul Oroszországban van és 300 immár orosz lajstromban aktívan üzemel: miután az elnöki rendelkezés engedélyt adott ezeknek az átlajstromozására, és mivel ezek a gépek Oroszországon belüli vonalakon repülnek, a lízingcégek számára gyakorlatilag elveszettnek tekinthetők. Az IBA hozzátette, hogy az orosz gyakorlat élesen szembe megy a nemzetközi előírásokkal, amelyek értelmében új regisztráció csak az eredeti tulajdonos beleegyezésével történhet, ráadásul a gépek többségének az engedélyük eredeti kibocsájtója felfüggesztette a légialkalmasságát.

Ami a bérbeadók felől mutatkozik: az AerCap tudta visszaszerezni a legtöbb gépét, összesen nyolcat, az Air Lease és az Aircastle hármat-hármat. A lizingcégek egy része megkezdte a kárbejelentést a biztosítóknak, a listavezető az AerCap, amely 3,5 milliárd dollár kárpótlást követel az Oroszországban rekedt 49 gépéért. Az Air Lease Corporation 12, az SMBC 12, a Carlyle Aviation tíz repülőgépét vesztette el. Az IBA szerint a háromoldalú tárgyalások a lízingcégek, az orosz légitársaságok és a biztosítók között akár évekig is elhúzódhatnak.

Még egy érdekes lista: az orosz légitársaságok közül az Ural Airlines repülteti a legtöbb, 52 illegálisan reregisztrált repülőt, majd következik a Nordwing 23, a Rosszija 12 és az Aeroflot 12 géppel.

Mindeközben azonban – annak ellenére, hogy az orosz vezetés a nyugati típusok saját üzemeltetési, karbantartási és alkatrészgyártó háttériparának felállítását szorgalmazza, ugyancsak saját hatósági engedélyeztetéssel – a most aktív nyugati gépállomány állapotára a következő 6-12 hónapban „komoly hatással lesz” az alkatrészek kimaradása, a modernebb típusok esetében pedig a meg nem újított szoftverek is gondot okoznak.   

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek