114 kilométeren újult meg eddig a Balatoni Bringakör
A 205 kilométer hosszú Bringakör komplex fejlesztése 2019 áprilisában kezdődött a NIF Zrt. beruházásában. Az idei szezon végére a tavalyi év kezdetéhez képest újabb 46,2 kilométeren újult meg a tó körüli kerékpáros útvonal. Az idén májusig elkészült 108 kilométer után, ősztől már 114 kilométeren haladhatnak korszerűbb úton, kényelmesebben a bringások a Balaton körül.
Befejeződtek a Balaton déli partjának középső és keleti részét érintő munkálatai is. A Zamárdi és Balatonlelle közötti, illetve a Siófok és Balatonakarattya közötti rész a Bringakör egyik legnépszerűbb turisztikai útvonala, hiszen sokan nem a teljes Bringakört, hanem az úgynevezett „kis kört” tekerik le, ami a Tihany–Szántód közötti komppal való átkelést, illetve ez ettől keletre eső Balatoni régiót érinti, ezért is kiemelt jelentőséggel bír, hogy Balatoni Bringakör érintett szakaszainak felújítása is megtörténhetett.
A 28,9 kilométer hosszú, Zamárdi–Balatonlelle közötti szakaszon a kivitelezési munkákat a Strabag Általános Építő Kft., a Colas Út Zrt. és a Reaszfalt Kft. végezte nettó 1 milliárd 216 millió forintból. A fejlesztésben Zamárdiban, Szántódon, Balatonfenyvesen, Balatonszárszón, Balatonőszödön, Balatonszemesen és Balatonlellén az utcák burkolatát korszerűsítették és tájékozódást segítő elemeket helyeztek ki.
Balatonakarattyán, Balatonfőkajáron, Balatonvilágoson és Siófokon több utca burkolata megújult. Tájékozódást segítő táblákat helyeztek ki, valamint olyan burkolati jeleket festettek fel, amelyek felhívják az autósok figyelmét a kerékpárosok jelenlétére. A 28,9 kilométer hosszú, Siófok–Balatonakarattya közötti szakaszon a kivitelezési munkákat a Strabag Általános Építő Kft. és a Swietelsky Magyarország Kft. végezte nettó 825 millió forintból. A szakasz fejlesztésének leglátványosabb részeként Siófokon a Baross hidat átépítették, így azon a kerékpáros forgalom K-szegéllyel elválasztott kerékpársávon biztonságosan tud áthaladni.
A szakasz fejlesztése során a Tihany, Lepkesor és az örvényesi, Malom utca közötti jellemzően külterületi, a 2000-es évek környékén megépített mintegy két méter széles keskeny, leromlott állapotú kerékpárút önálló kerékpárúti szakaszait elbontották, majd a fejlesztéssel, részben annak helyére, 3,3 méter széles új gyalog- és kerékpárút épült. A fejlesztésben Balatonkenesén, Balatonfűzfőn, Balatonalmádiban, Alsóörsön, Paloznakon, Csopakon, Balatonfüreden és Aszófőn az utcák burkolatát korszerűsítették és tájékozódást segítő elemeket helyeztek ki.
A fejlesztés legutóbb – 2022 őszén – átadott Balatonakarattya–Balatonfűzfő közötti szakaszain az alábbiak valósultak meg:
- Balatonakarattya, Koppány sor és Balatonkenese, Vak Bottyán utca között a 71. sz. főúttal párhuzamosan gyalog-, kerékpárúti szakasz épült.
- Balatonkenese, Alteleki utca vége és a Széchenyi park vége között kerékpárúti, illetve elválasztott gyalog-, kerékpárúti szakasz létesült.
- A Balatonkenese, Kikötő utca zúzottköves szakaszát burkolták, majd kerékpárúti átvezetés épült a vasúton és a 71-es számú főúton.
- A Balatonfűzfő, Gesztenyefasor végi buszfordulótól a Fövenyfürdő Strandig tartó kerékpárutat, majd a kis forgalmú utcát kiszélesítették, illetve
- kerékpárút, majd elválasztott gyalog-, és kerékpárút épült, illetve
- szintén Balatonfűzfőn a Mocsár utcával párhuzamosan a kerékpárutat kiszélesítették.
A 29,6 kilométer hosszú Tihany–Alsóörs–Balatonkenese közötti szakaszon a kivitelezési munkákat a Strabag Általános Építő Kft., a Hazai Építőgép Társulás Zrt. és az Alpok Terra Kft. végezte nettó 1 milliárd 600 millió forintból.
A Balatoni Bringakör növeli a Balaton vonzerejét. A cél az, hogy ne csak a nyári szezonban legyenek olyan lehetőségek, amelyek az itt tartózkodást élménnyé teszik. Ennek egyik kulcseleme a kerékpáros útvonal fejlesztése a Balaton körül. Telepítettek huszonkét kerékpáros szervizoszlopot, húsz mindig elérhető e-bike töltőt, a pihenőhelyeken információs táblákat helyeztek ki, amelyeken a látnivalók és kerékpáros útvonalak is megtalálhatók, megszervezték a kerékpárosbarát szolgáltatói hálózatot is, amelyet a kerékpárosbarát applikáción keresztül lehet elérni.
A fejlesztések az Építési és Beruházási Minisztérium (jogelőd: Innovációs és Technológiai Minisztérium) megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában, uniós GINOP-forrásból valósultak meg.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!