Ünnepel a Scania: 100 év katonásdi
A svéd hadsereg 1912 áprilisában kezdte meg egy Scania-Vabis teherautó tesztelését. A Scania az elmúlt száz év folyamán számtalan ország békefenntartó és védelmi erőit látta el teherautókkal. Ezek a járművek a vállalat moduláris gyártási rendszerébe illeszkednek, így könnyen átültethető számukra a polgári alkalmazások gyártása során szerzett fejlesztési tapasztalat, illetve kihasználható a nagy mennyiség gyártásából származó előny. A Scania moduláris rendszerének előnye, hogy szinte végtelen lehetőséget ad a jármű kialakítására, miközben ehhez csak korlátozott számú építőelemet használ fel. Így a járművet sokféle fuvar-, illetve munkafeladathoz alkalmassá lehet tenni.
A Scania moduláris gyártási rendszere az 1930-as években jött létre, és azóta rengeteget fejlődött. 1912. április 2-án a svéd hadsereg megkezdi egy Scania-Vabis tehergépkocsi hosszútávú tesztelését. A hadsereg véleménye szerint „A jármű jól szerepelt a teszteken és alkalmasnak kell tekinteni katonai használatra olyan utakon, ahol tehergépkocsik közlekedése lehetséges.” Négy ével később a svéd hadsereg egy kéttengelyes összkerék-meghajtású és -kormányzású járművet rendel a Scania-Vabistól, a védelmi minisztérium pedig etanol-üzemű tehergépkocsit rendel. Akkoriban a belsőégésű motorral szerelt autók még nem egészen 20 éve léteztek, közel sem volt annyira egyértelmű a benzinmotor sikere.
A vállalat 1936-ban bemutatja az első dízelmotorját, a „Royal” névre keresztelt blokkmotort. Ez az első olyan Scania motor, amely szabványosított alkatrészeket használ, illetve a moduláris gyártási rendszer is ettől a motortól datálódik. A cég megkezdi több száz darab harckocsi-motor szállítását a svéd hadsereg részére. A hadsereg a szikragyújtású motorokat preferálta, ezért a Scania-Vabis kifejlesztett egy speciális porlasztót, amely meredek dőlésszögnél is működőképes volt.
A második világháború alatt a Scania-Vabis, csakúgy mint sok más svéd nehézipari vállalat, katonai felszerelések gyártására áll át, például tankokat gyárt és egyéb berendezések számára készít motorokat. 1943-ban a Scania megkezdi a 262 SKPF m/42 elnevezésű páncélozott szállítójárművek szállítását a svéd hadsereg részére. Ezek a járművek nagyon sokáig szolgálatban maradtak. Többször felújították őket, majd az ENSZ békefenntartó küldetéseiben is részt vettek a 2000-es években.
1949-től kezdve a Scania-Vabis által gyártott összes motor közvetlen üzemanyag-befecskendezésű.
1960-62: összesen 440 darab Scania-Vabis LA82 6x6 tehergépjármű – becenevén „hangyász” – kerül leszállításra a svéd védelmi erők számára. A járművek 10 literes turbófeltöltésű motorja 200-220 lóerő teljesítményű volt. Ezeknek a nagy mozgékonyságú off-road tehergépkocsiknak főleg a tüzérségi felszerelések vontatásánál vették hasznát. Némelyiküket nagy teherbírású műszaki mentő, illetve darus felépítménnyel használták.
1961: a Scania-Vabis SKPF m/42 páncélozott szállítójárműveket az ENSZ békefenntartói használják Kongóban, a brazil hadsereg még csak teszteli.
1965-71: nagyjából 1000 darab Scania L36/L50 tehergépkocsit szállítanak a svéd védelmi erők részére. A 4x2 járművek négyhengeres motorjait a normál hathengeres 7 literes motorokból alakították ki. A gépkocsikat leginkább mobil üzemanyagtöltőként, illetve a tábori konyhák szállítására használták.
1971: az off-road járművek új generációjának prototípusait, az SBA111-t (4x4) és a SBAT111-t (6x6) a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalával együttműködésben fejlesztették ki. A járművek mozgékonyságát rugalmas váz és hosszú rugóutak biztosították. A vezethetőség megkönnyítése érdekében egy speciális, off-road funkciókat is tartalmazó automata sebességváltót fejlesztettek ki, amit később a polgári alkalmazásokba is beépítettek.
1975: összesen 3500 darab SBA111 (4x4) és SBAT111 (6x6) gyártását kezdi meg a vállalat, amelyből 2700 darab a svéd fegyveres erők rendelése.
1985: több mint 25 év szolgálat után a Scania-Vabis LA82 járművek még mindig jó állapotban vannak. 300 járművet felújítottak és emelőhorgos felépítménnyel láttak el, hogy a következő tizenöt évben hídelemek szállításában használják őket. 1986: a Scania leszállítja első járművét a NATO egyik tagországa (Norvégia) számára, amely egy 1811 darabos, 1986 és 1996 között teljesítendő rendelés része.
1989: a Scania megkezdi a motorok szállítását a szintén svéd gyártmányú Combat Vessel 90 hajók számára. Összességében több mint 500 darab hajtómű és kisegítő motort adtak át a svéd tengerészetnek. 1993: a Scania leszállítja az első V8 motort a CV 90 harci járművek részére. Összesen több mint 1000 ilyen motort gyártottak. 1993: az ENSZ égisze alatt, az utólagosan rakéta elleni védelemmel felszerelt Scania tehergépjárművek megkezdik szolgálatukat Boszniában.
1998: a Scania leszállítja az első, NATO által specifikált járművet a belga hadseregnek.
1999: a koszovói, NATO által vezetett ENSZ misszióban Scania tehergépkocsikat használnak.
2001: a Scania első alkalommal szállít akna és rakéta elleni védelemmel ellátott tehergépkocsikat. A Scania tehergépkocsijait használták Afganisztánban is.
2001: az első alkalom, hogy a Scania javítási és karbantartási szerződést kötött hadiipari ügyfelével (Finnország).
2002: a Scania első alkalommal szállít tehergépkocsikat az ausztrál hadsereg számára.
2002: a Scania-Vabis SKPF m/42 páncélozott szállítójármű 60 év szolgálat után „visszavonul”.
2003: a holland hadsereg 555 darab Scania 8x8 tehergépkocsit vásárol.
2004-2013: a Scania 700 motort szállít a lengyel hadsereg páncélozott szállítójárművei részére.
2005: Scania tehergépkocsikat használtak az ENSZ libériai missziója során.
2006: a Scania teljes élettartamra szóló javítási és karbantartási szerviz-szerződéseket köt a holland hadsereg 555 teherautójára.
2007: Scania tehergépjárműveket használ az EUFOR Csádban.
2009: a Scania G-szériás, négytengelyes, összkerék-meghajtású tehergépkocsikat szállít a finn hadsereg számára. A megállapodás értelmében, a járművek mellé javítás, karbantartás és oktatás is jár.
2009: a Scania első alkalommal szállít tehergépkocsikat a német hadseregnek.
2012: a 35 évvel korábban a svéd védelmi erők számára szállított SBA111 és SBAT111 járművek közül nagyjából 1500 darab még szolgálatban van.