1-es: Biatorbágy és Szárliget között elkezdődött a felújítás
A Budapest–Győr–Hegyeshalom vasútvonal Biatorbágy és Szárliget közötti mintegy huszonkilenc kilométeres szakaszát a tervek szerint három hónap alatt újítja fel a MÁV leányvállalata, a MÁV FKG. Ma hajnaltól a munkálatok megkezdésével már csak egy vágányon közlekednek a személyszállító vonatok, életbe lépett a részleges vágányzár. Ez nagymértékű közlekedési változást okoz a térségben élők, ingázók, valamint az ezen a vonalon átutazó hazai és nemzetközi utasoknak is.
A győri fővonalon közlekedő több mint száznegyven személyszállító vonatot naponta mintegy 40 ezer utas veszi igénybe. Mától az új közlekedési rend szerint a vonatok mintegy negyede közlekedhet a teljes útján, átszállás nélkül. A megfelelő kapacitás rendelkezésre állása érdekében a MÁV–Volán-csoport közel negyven autóbuszt állított forgalomba az intercityk és a személyvonatok pótlására. A babakocsival, kerekesszékkel való felszállás, utazás megkönnyítéséhez részben akadálymentes, úgynevezett alacsony belépésű buszok is segítik az eljutást Tatabánya és Budaörs között. A pótlóbuszokon a kerékpárszállítás nem lehetséges, a teljes útvonalon közlekedő nemzetközi vonatokon pedig korlátozott a kerékpárszállítási lehetőség. Az Eurocity vonatokat plusz kocsikkal egészíti ki a MÁV-Start, így egy-egy vonaton akár 500–600 ülőhely is van. A reggeli csúcsforgalmi időszakban – amikor nemzetközi vonat még nem közlekedik – nagykapacitású elővárosi emeletes Kiss vagy háromegységes Flirt motorvonat szállítja az ingázókat a főváros felé.
Az átmeneti közlekedési rend első reggelén nem voltak nagyobb fennakadások, ugyanakkor tisztában van azzal a MÁV, hogy így is akadt olyan utas, aki csak egy későbbi pótlóbuszra fért fel vagy csak késve ért úticéljához. Tőlük elnézést kérnek, illetve felhívják a figyelmet arra, hogy a késésről a MÁV – kérésre – igazolást állítanak ki.
Mindeközben a másik, forgalom elől elzárt (bal) vágányon elkezdődött a pálya felújítása. Ehhez előzetesen rendkívüli vizsgálatokat tartottak, hogy üzembiztos állapotba kerüljön az igénybe vehető pályaszakasz. Emellett megerősítették a különböző szakszolgálatok készenléti ügyeletét, így a váratlan műszaki meghibásodásokra azonnal reagálnak.
Hétfő reggel az érintett vágányon a MÁV FKG úgynevezett rostagépe megkezdte a munkálatokat Herceghalom és Biatorbágy között. A rostálási feladatot a néhány éve beszerzett nagyteljesítményű RM 85-750 UHR N típusú ágyazatrostáló gép végzi, aminek a hossza körülbelül 250 méter. A vágányfelújítást ezenkívül közúton és vasúton is használható rakodógépek, munkagépek, kötött pályán közlekedő korszerű vasúti pályaépítő- és karbantartó gépláncok látják el. Bicske és Szárliget között pedig egy vágánybontó és -építő géplánc munkájának előkészítése zajlik, várhatóan szerdától már a rostagéppel egyidőben fog munkát végezni.
A pályafelújítás során a sínek, betonaljak cseréje mellett elvégzik az ágyazatrostálást, vágányszabályozást, továbbá több mint másfél kilométer hosszan az úgynevezett alépítményt is (vasúti töltés, bevágás) helyreállítják. A három ütemre felosztott, mintegy három hónapig tartó munkálatsorozat ideje alatt
- 950, 120 méter hosszú sínszálat fektetnek le,
- 96 ezer vasbetonaljat cserélnek és
- több mint 100 ezer tonna ágyazati anyagot építenek be.
A kivitelezés a MÁV FKG közreműködésével zajlik, számos nagy munkagép, vasútüzemi és közúti jármű bevonásával. Az átépítési munkákkal párhuzamosan további beruházásokkal is a Budapest és Bécs közötti jelenlegi menetidő csökkentésén dolgozik a vasúttársaság.
A felújítás ideje alatt rakodás, depózás, szóródó anyagok szállítása, valamint nagygépekkel végzett munkák miatt zajra lehet számítani a térségben nappal és éjszaka egyaránt, ezért a lakosság elnézését és türelmét kéri a MÁV.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!