Újra Szalajkaházig jár a Mátravasút
Amikor a szárnyvonal hosszabb a fővonalnál – a Mátravasútnak pont ez az egyik jellegzetessége. A frekventáltabb irány mindenképp a Gyöngyös–Mátrafüred, a turistaforgalom java is erre halad. A lajosházi szakasz ellenben igazi erdei vasút, inkább az erdő, a természet szerelmeseit vonzza.
A mai Mátravasút elődje is ezen a vonalon, Gyöngyössolymos–Lajosháza–Nyírjes között vezetett, 600 milliméteres nyomtávon, lóvontatással. A Mátra völgyeiben futó vonalakat (nagy-völgyi, cseternás-völgyi, szén-patak-völgyi) összekötötték a nyírjesi vonallal, 1916-ra a lovakat gőzmozdonyok váltották fel. 1917-ben épült meg a Gyöngyös–Gyöngyössolymos összeköttetés.
Az általános személyforgalom (addig csak munkásvonatok közlekedtek) 1968-ban indult meg a lajosházi vonalon. A teherforgalom azonban bő egy évtized múlva teljesen megszűnt: 1978-tól a fát, 1980-tól a követ már közúton szállították. A szárnyvonalakat (így a szalajkaházi szakaszt is) felbontották. A 2005-ös árvíz utáni újjáépítéssel egy időben születtek meg a tervek a Lajosháza–Szalajkaház hosszabbításra, az építkezést végül 2008-ban kezdték meg, 2009. október 10-én közlekedett az első személyvonat a régi-új vonalon. Egy újabb árvíz azonban – 2010 májusában – ismét megrongálta a pályát.
A következő újjáépítésig ismét két és fél évet kellett várni. Egyelőre ideiglenesen, próbaüzemjelleggel, de szeptember 8-án elindul a vonat Gyöngyösről Szalajkaházig. Az ünnepség délelőtt fél tízkor kezdődik a gyöngyösi állomáson, majd 9.50-kor indul az első vonat. Napközben délután kettőkor Szalajkaházon számháborúval, négykor kincskereső túrával várják főleg az ifjabb utasokat. Este hétkor tűzijátéknéző vonat indul Gyöngyösről (kérdés, hogy a ropogósra száradt erdőben, tűzrakási tilalom mellett mennyit engednek ebből a hatóságok – a szerk.), az előzetes programok között ugyanis ez a látványosság is szerepel a szalajkaházi végállomáson.
Az ünnepi vonaton utazásról, a vonal új menetrendjéről a kisvasut.hu honlapon tájékozódhatnak.