Több elővárosi vonat

Mózes Krisztián   ·   2011.08.01. 13:50
PC313803

Rögtön az elején leszögezendő, hogy akárcsak az előző menetrendváltással, így ezúttal sem várható gyökeres változás a fő- és mellékvonalak közlekedésében, a menetrendi struktúra alapjaiban változatlan marad. Jó néhány helyen találkozhatunk azonban kisebb módosításokkal, igazításokkal, örömtelinek mondható, hogy gyakran ez szolgáltatásbővítésnek minősül.

A nyár eleji hírek szerint a GYSEV veszi át több nyugat-magyarországi vasútvonal üzemeltetését, így a kőszegi, a szombathely–hegyeshalmi, a szombathely–zalaszentiváni és a körmend–zalalövői vasútvonal kezelése kerül a zöld-sárga társasághoz. Ez decembertől nagy módosításokat a jelek szerint nem eredményez majd, hosszabb távon azonban számítani lehet változásokra.

A GYSEV-vonalakat érintő változások egyike a soproni és szombathelyi intercityk eggyel gyarapodó létszáma, így kétóránkénti ütemes közlekedés lesz a főváros és a két város között reggel hattól és este hatig. Napi négy betétjárat indul Szombathely–Bük viszonylatában, kettő reggel és kettő délután. Szentgotthárd felé is bővül a kínálat, s ráadásul az ütemesség is nő.

A nyugati országrészben maradva a másik utasbarát újítás a délutáni közvetlen zalaegerszegi gyorsvonat, amely a villamosításkor átadott bobai delta révén 3 óra 17 perc alatt teszi meg az útját. A Citadella ljubljanai nemzetközi gyorsvonat is gyorsul, hiszen Zalaegerszeg után már nem személyvonatként, ütembe sűrítve, hanem azon felül, valódi gyorsvonatként közlekedik – igaz, ez a menetidőn alig érződik.

Talán a legfontosabb és egyben legtöbb embert érintő újítás a 1-es vonalon munkanapokon bevezetendő félórás személyvonati ütem, amely által Tatabányáig reggel hattól este nyolcig pontosan félóránként követik egymást a vonatok, s ennek révén Oroszlány is ismét közvetlen fővárosi kapcsolathoz jut, ugyanis a munkanapi sűrítők mind a bányászvárosba tartanak. Igaz, az ütemesség inkább csak Kelenföldig értelmezhető, onnantól a Déliig megszűnik, olyan zsúfolt a két budai pályaudvar közötti szakasz. (Például a pécsi IC-k Délibe járatása miatt.). Akad olyan reggeli vonat, amely több mint negyedórát vár Kelenföldön, ennek bizonyára nem örülnek az ezzel a Délibe utazó bejárók.

Másik elővárosi fejlesztés a szintén félórás ütem kiterjesztése Százhalombatta felé is napközben – eddig csak reggel és délután jártak itt ilyen sűrűn a szerelvények, ám ezután nem lesz napközben „lyuk”.

A főváros és 150-es vonal városainak jobb kapcsolatát szolgálja a kétórás ütemes sebesvonati közlekedés bevezetése, s a vonatok ráadásul a kedvezőbb közlekedési kapcsolatokkal rendelkező Keleti pályaudvarra járnak majd. A nemzetközi járatok ezentúl ütemen felül indulnak majd.

A jelek szerint a mellékvonalak revitalizálása nem első számú prioritása a vasúttársaságnak, ugyanis az újranyitott Székesfehérvár–Komárom közötti 5-ös számú vonal vonatainak sárbogárdi továbbvitele továbbra sem megoldott, olyannyira, hogy az eddigi néhány összekötött vonatpárt is elvágták. Holott immáron a komáromi vonalrészen is ütemes menetrend van érvényben, s a vonatok 13 perccel a sárbogárdiak érkezése után indulnak. Még aggasztóbb a helyzet már több ízben „újranyitott” varázslatos szépségű Szilvásvárad–Putnok szakaszon, ahol továbbra sem terveznek vonatokat indítani – a korábbi hivatalos közlés alapján a pálya állapota miatt. Nincs szó továbbá újabb vasútvonalak újranyitásáról sem.

Az alföldi mellékvonalakon is látható itt-ott jobb közlekedés: a MÁV visszatér egy korábbi „vívmányához” ismét közvetlen vonatok járnak majd Mezőtúr és Battonya között, nagyobb horderejű bővítés ugyanakkor az interrégiók kétórás forgalmának egésznapossá tétele Szeged és Békéscsaba között. Két új vonatpár indul a 117-es tiszalöki és egy-egy új vonatpár az elővárosi 142-es és a szentesi 147-es vonalon. Előbbinél munkanapokon egy betétjárat Dabasig, utóbbinál pedig az ütem kiegészítése érdekében, a négyórás hézag kipótlására.

Érdekesség két új megállóhely létesítése a 75-ös Vác–Balassagyarmat vonalon Sáferkút és Égerláp néven, ám utóbbinál vonatok megállítását információink alapján nem tervezik.

Rossz hír viszont, hogy a Vác és Verőce közötti vízkár miatt egyvágányúként üzemel a pálya ezen a szakaszon, így a vágányzári menetrend állandósul jövőre, sok vonat marad időben eltolva, egy reggeli járat pedig ki is marad.

Kapcsolódó hírek