Támadnak a betonszörnyek!
Utaskomfort vagy esztétikum? Örök vita. Elegáns, dekoratív, de befúj alá a szél és bever az eső? Milyen legyen az igazán ideális perontető a villamosmegállókban?
Az 1-es, 3-as villamosprojekt meghirdetésekor az utaskényelmi berendezések építését is kiemeltként kezelte a BKK. Külön felhívták a figyelmet a nagy forgalmú megállók teljes hosszában épülő perontetőkre, a lépcsőket részlegesen kiváltó liftekre a külön szintű megállóhelyeken. A terveket a Főmterv Zrt.–Uvaterv Zrt.–Közlekedés Kft.–Út-Teszt Kft. tervezői konzorcium alvállalkozója, a Céh Tervező, Beruházó és Fővállalkozó Zrt. készítette. A kiviteli terveket az 1-es és 3-as villamos-továbbfejlesztés teljes projektjére (az építészeten kívüli szakágakat is beleértve) egy tervezői konzorcium készítette, amelyet nyílt közbeszerzési eljáráson választották ki, a perontetők terveit a fővárosi építészeti tervtanács, valamint a kerületi főépítészek tárgyalták és fogadták el – tájékoztatta portálunkat a BKK.Földrajzi adottságok vagy perontetők? Budapesten (ahogy az ország szinte teljes területén) az északnyugati az uralkodó szélirány. Az is bizonyos, hogy a huszadik század közepén dívó, zárt, kisebb vagy nagyobb bejárattal ellátott utasvárók a követelményeknek nem felelnek meg: ami az előnyük, az a hátrányuk is. Az oldalfalak megvédik az utasokat az időjárás viszontagságaitól (ki szeret erős szélben, zivatarban vagy hóviharban kint ácsorogni?), de a megállóra csak a legkívül álló utasok látnak rá, a viszonylag szűk ajtón egyszerre kitódulni akaró tömeg az utascserét is lassítja, nincs egyenletes eloszlás, mindenki a hozzá legközelebb eső ajtón igyekszik a járműre szállni.
Eddig az 1-es villamos vonalán érhetők tetten a leglátványosabb változások. A kiépítés első szakaszától (Lehel utca–Bécsi út) kezdve egységesen kialakított perontetőkkel találkozhattunk, egészen a Rákóczi híd pesti hídfőjében épült végállomásig. Oldalfala ennek a típusnak sincs, mégis – a most épülőkkel szemben – alacsonyabb mivolta nagyobb komfortot sugárzott. A vonal újjáépített megállóiban (leglátványosabb a Flórián tér) elkezdett építkezések azonban monumentális, magas lábakra emelt betonszörnyekre engednek asszociálni, habár a készültség jelenlegi fokán a már beépített tetőváz kissé megnyugtatja a kedélyeket. A magasság azonban szemre is nagyobb az eddig megszokottnál, ne legyen igazunk, de a budai hegyvidékről hirtelen lecsapó szél nem a komfortérzetet fogja fokozni az itt várakozóknak, ahogy a Duna fölötti állandó légmozgás is szabadon éri a Népfürdő utcában vagy a Szentlélek téren várakozókat. A 3-as villamos felújítása során egyedül a Mexikói úton épül teljes perontető, itt talán a Kisföldalatti végállomása fölötti betonkomplexummal is harmonizálni lehet annak folytatásaként, nem egy különálló, csak úgy odapottyantott építmény látszatát keltve.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!