Szokatlan incidens: ilyen állattal végképp ritkán ütközik a gép
Madárütközésről már sokat hallottunk, ha máskor nem, a Hudson vizére leszállt gép esete kapcsán, hiszen azt a majdnem katasztrófát az A320-as kanadai vadludakkal való találkozása okozta, egy igencsak kritikus kettős hajtóműleállás mellett. Persze más állatokkal is ütközhet repülőgép, leginkább szárnyasokkal, de előfordul, hogy fel- vagy leszállás közben a pályán kóborló négylábúak okoznak kellemetlen helyzeteket.
Az alábbi meglepő történet az amerikai légimozgékonysági parancsnokságnak, másképp a légierő szállítási feladatokat végrehajtó alakulatainak a weboldalán jelent meg, főhőse a légköri és tengeri jelenségekkel foglalkozó National Oceanic and Atmospheric Administration egy Gulfstream GIV-es repülőgépe, illetve annak személyzete, élén Nick Toth alezredessel: a gép és a csapat a floridai MacDill légitámaszponton készült felszállásra, és meg is kezdték a nekifutást, amikor épp az orrfutó elemelésének pillanatában egy halászsas repült el a gép közvetlen közelében. A madár eltűnt a gép hasa alatt, a személyzet erős puffanást hallott, és abban a hiszemben, hogy a kellemetlen találkozás bekövetkezett, megszakították a felszállást, visszagurultak az állóhelyre, hogy megvizsgálják a gépet, mekkora kárt okozott a halászsas. A repülőtéri hatóságokhoz tartozó vadvédelmi hivatalnak is madárütközést jelentett a személyzet.
Azonban sem a gépen, sem a pályán nem találtak madártetemet. Talált viszont Lindsey Garven, a helyi szállítóezred madárütközés-specialistája valami mást a pálya túlsó küszöbe táján: egy kilenc hüvelyk, vagyis vagy huszonegy centi hosszú – halat.
Hogy egy GIV-es madár helyett hallal ütközzön, ez azért meglehetősen furcsának tűnt, ezért a gép testén talált nyomokból kinyert mintát és a pályán lévő (döglött) halból származó DNS-t Garven a Smithsonian madártani laboratóriumába küldte vizsgálatra, amelynek eredménye szerint a két DNS egyezik, vagyis a Glufstream felszállás közben valóban egy hallal, egy méretes tengeri keszeggel ütközött.
Feltehetően persze van kapcsolat a hal, a gép és a halászsas között, a géppel való majdnem ütközés során a halászsas ejthette el a közeli Tampa-öbölből kifogott zsákmányát, sőt, komoly pilótavélemények szerint a keszeg arra is magyarázatul szolgált, hogy a halászsas miért nem tudott idejében megfelelő magasságot nyerni, hogy a közeledő géppel elkerülje a veszélyes megközelítést. Viszont a történtek elemzése arra is rávilágított, hogy az a bölcs döntés, miszerint elejti a halat, hagyja a zsákmányt veszni, mégiscsak megmentette a halászsas életét.
Az ügyről ugyancsak beszámoló The Tampa Tribune szerint 1987-ben az Alaska Airlines egyik gépe már ütközött hallal, de az FAA adatbázisa is elsősorban madarakkal, netán pályára tévedt prérifarkasokkal, lovakkal történt incidensekről tud. Ugyanakkor a különféle állatokkal történt találkozások 1987 óta félmilliárd dollárnyi kárt okoztak a légierő gépeiben, de ami ennél sokkal súlyosabb: csak az észak-amerikai kontinensen 1990 óta háromszáz életet követelt az állatokkal történt ütközések okozta meglepően sok baleset.
Mint arról az iho/repülés videoriportja is beszámolt, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren is fontos tevékenység a madarak elriasztása a pályák környékéről a balesetek elkerülése érdekében. A budapesti repülőtéren például főállásban alkalmaznak egy amerikai héját, „aki” abban az esetben lép akcióba, ha sem a hangszórón közvetített varjúvészjelzés, sem a hangágyú nem tartja távol a forgalomtól a szárnyas kollégákat.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!