Svájc többszörös légi centenáriuma, ünnepi formációkkal

Gazsó Krisztián   ·   2014.09.03. 13:45
cim

Két svájci kötelék egyszerre a légtérben<br>(a szerző fotói)

Payerne, Svájc Vaud nevű kantonjában fekszik. A település mellett található repülőtéren rendezték, rendezik meg a 2014. évi repülőnapot, ünnepelve ezzel a száz éves svájci légierőt, az ötven éves Patrouille Suisse, valamint a huszonöt éves PC-7 Team kötelékeket.

Így érkeztek a gépeikhez...

A múlt idő és a jelen idő használata nem véletlen. Ha ünnepelünk, akkor ünnepeljünk nagyon, gondolhatták a szervezők, amikor is két, egymást követő hétvégére szervezték a repülőnapot, naponta más-más tematika szerint felépítve a repülőnap(ok) programját. A két hétvége között, pedig az érkező és induló repülőgépeket, gyakorló repüléseket élvezhetik a szerencsések.

...majd így gurultak a Patrouille Suisse pilótái

Augusztus utolsó hétvégéjének mottója a felderítés és a légi csapásmérés volt. Az elnevezést nem kell szigorúan venni, mert a más feladatkörű katonai repülőgépek és helikopterek mellett repültek civil gépek és a különböző kötelékek is.

A bevezető után jöjjenek az események.

Az álomszép dugattyús utasszállító, a Connie

Az időjárás előrejelzése Svájcban sem tökéletes. A szombati napra 20–25 fokos hőmérsékletet és némi esőt jósoltak. Ezzel szemben eső nem esett, napsütés volt és meleg. Szerintem nagyon meleg. Ezzel szemben vasárnap: azok, akik a ruházatukat a szombati információk alapján választották ki, nos azok fáztak. Mert hideg volt, fújt a szél és felhős volt az ég. De szerencsére nem esett. Ezt, ott, nagyon is értékeltük.

PC-7-esek startra várva, háttérben egy Mirage-III mint emlémű

A szervezők figyelmességére jellemző, hogy a futópálya melletti kerítést is elbontották. Csak az oszlopok maradtak meg és ettől beljebb 15–20 méterre húztak ki egy madzagot. Ez volt a kordon. Semmi rácsos kerítés.

A gurulóút és a futópálya így közel volt. A gurulóúton elhaladó repülőgépekből kiáramló hő, arra néhány másodpercre meleget varázsolt. Kicsit drága módja ugyan a fűtésnek, de egy repülőgép-rajongónak kellhet-e más?

Hunter kötelék: korábban a PS ezzel a típussal repült

A fel- és leszállások fényképezését ugyan megnehezítette, hogy a gurulóút egy részén parkoltak a bemutató kötelékek gépei, viszont így közelről lehetett látni, hogy hogyan készítik fel a gépeket repülésre és hogyan készülnek a pilóták a repülésre. Spotter kollégámmal vasárnap a svájciak két köteléke között álltunk, így láthattuk, ahogy a PC-7-es pilóták körben állva tartottak egy rövid megbeszélést, majd egy csatakiáltás után indultak a gépeikhez.

Az F-5E Tiger II-vel repülő Patrouille Suisse pilótái, miután biciklijeikkel és „Flat Eric”-kel, a kabala figurával, laza alakzatban, a nézők üdvrivalgása közepette megérkeztek, egymást hátba veregetve, jó repülést kívánva, szálltak be a gépeikbe.

Szív- és gyomorremegés a küszöbnél: indulnak a lengyel Szuhojok

A legmaradandóbb élmény az volt, amikor szombaton a pályaküszöbbel szemben foglaltunk állást. Előttünk indultak a gépek, hogy felszálljanak. Ez minden gép esetében élmény, de amikor a lengyel légierő  két Szu-22M4-esből álló kötelékének pilótái a startot követően utánégetőt kapcsoltak a Ljulka AL-21F-3-as hajtóművön, ráadásul kettőn, azt szavakkal nehéz leírni.

Ez látszódott a körülöttünk állók arcán is.

A szintén Lengyelországból érkezett MiG-29-es is nagyon szépet és hangosat repült, ezt csak fokozta az infracsapdák szórása. Hiába, az orosz technika….

MiG-29 és a látványos infracsapdák

Ritka látvány a levegőben egy Mirage III DS. Áthúzásokat mutatott be egy DH-100 Vampire, egy Hawker Hunter és egy F-5E társaságában. Szép repülőgép. A következő hétvégén szólót fog repülni.

Még egy, illetve két Mirage repült vasárnap. A Francia Légierő Ramex Delta köteléke Mirage 2000-esekkel mutatott be csapásmérést a repülőtérre. Az igen gyors áthúzásoknál láthatók voltak a páraleválások a gépek szárnyain.

A légierő és a nemzeti légitársaság egy formációban

Jellemző az eseményre a különleges összeállítású kötelékek repülése: a Swiss légitársaság Airbus A330-asa a Patrouille Suisse gépeivel, az F/A-18 Hornet a Super Pumával, Hornet a P-51 Mustangal, Hornet egy Morane-Sauliner M.S.406-ossal, Hornet a PC-7 Teammel. Különleges látvány volt négy Hawker Hunter repülése és a repülőtérre történő csapásmérés bemutatása robbanásokkal is. A vasárnap záró száma a PC-7 Team együtt repülése volt a Patrouille Suisse gépeivel. Nem kötelékben repültek, de egyszerre voltak a repülőtér légterében, ez 15 gépet jelent.

A svájci légierő vadászai az ötvenes évektől napjainkig: Vampire, Mirage-III, F-5E, és egy ugyancsak ritka, kétüléses Hunter

Megemlíteném még a Jetman, vagyis Yves Rossy repülését, aki a hátára rögzített szárnyból és gázturbinából álló szerkezet segítségével, helikopterből történt kiugrás után repült, majd ejtőernyő segítségével landolt. A földről sajnos csak annyi volt látható, hogy fent az égen egy apró pötty fehér csíkot húz.

Repülés közben volt látható a Solar Impulse 2 nevű, napenergiával hajtott repülőgép. Nagyon lassan repült, és közben az elektromos motorok furcsa, surrogó hangja volt hallható. 2015-ben több szakaszban a Föld körberepülését tervezik vele.

A Solar Impulse halk, de impulzív repülése

A statikus sor nem volt nagy, de a kanadai CF-188 Hornetek miatt volt érdekes. Ezen kívül megtekinthetők voltak a szárazföldi haderő eszközei, a repülőtér karbantartó járművei és rengeteg sátor, amelyekben rengeteg pénzt el lehet(ne) költeni könyvek, felvarrók és egyéb repülős csecsebecsék megvásárlására.

Lelkes és népes közönség, pihenőben két szám között

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek