Repülőterek toplistája: Atlanta, Peking, Heathrow
A légiközlekedési iparág egyik legtekintélyesebb szakmai folyóirata, az Airline Business júniusi számában közzétette a világ 150 legforgalmasabb repülőterének elmúlt évi összesítő forgalmi adatait.
Az ACI (Airports Council International – Repülőterek Nemzetközi Tanácsa) hivatalos statisztikáira épülő elemzés szerint az amerikai Hartsfield-Jackson Atlanta International Airport – immár 14 év óta folyamatosan – 2011-ben is a világ legforgalmasabb repülőtere lett. A most közzétett adatok alapján az elmúlt évben a légikikötőben összesen 92 millió 366 ezer induló és érkező utast regisztráltak, ami 3,4 százalékos növekedést jelent 2010-hez képest.
A második helyen a kínai főváros nemzetközi légikikötője végzett. Tavaly Pekingben összesen 77 millió 404 ezer utast kezeltek (+4,7 százalék), míg a harmadik London Heathrow összesített utasszáma 2011-ben 69 millió 434 ezer fő volt (+5,4 százalék). Ha azonban ehhez a számhoz a brit főváros 150-es toplistán szereplő másik két repülőterének forgalmát is hozzáadjuk (Gatwick 33,6, Stansted 18), akkor a világ nagyvárosai közül több mint 121 millió fővel London kerülne az első helyre.
Az első tíz legforgalmasabb repülőtér további sorrendje: Chicago O'Hare (66.5), Tokió Haneda (62.2), Los Angeles International (61.8), Párizs CDG (60.9), Dallas/Fort Worth (57.8), Frankfurt (56.4), Hong Kong (53.3). A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér tavalyi 8,9 milliós utasszámával a 144. helyezéssel éppen hogy csak bekerült a 150-es listába. Varsó a 138. (9,3 millió), míg Prága a 122. (11,7 millió) helyen végzett.
Az Airline Business elemzői szerint 2011-ben a korábbi évekhez képest valamelyest sikerült konszolidálni az ágazat helyzetét, és bár a fejlődés régiónként eltérő mértékű, a világ 100 legnagyobb forgalmú légikikötőjében összességében tavaly 3 milliárd 160 millió utast regisztráltak, ami 5,4 százalékos növekedést jelent 2010-hez képest. Az egyes régiók sorrendje (zárójelben az utasok száma milliárd, illetve millió főben): Észak-Amerika (1,28), Ázsia és a Csendes-óceán térsége (1,09), Európa (1,04), Dél-Amerika (190,3), Közel-Kelet (130,9) és Afrika (31,3). Emellett 2011-ben a repülőterek összesítve mintegy 68,1 millió tonna légiárut is kezeltek.
Tavaly a leggyorsabb fejlődés tekintetében 21,7 százalékos növekedéssel Delhi Indira Ghandi repülőtere került az első helyre. A további sorrend, zárójelben a növekedés százalékban: Rio de Janeiro (20,5), Xiamen (19,3), Dzsakarta (18,2), Barcelona (17,8), Dzsidda (16,9), Moszkva Seremetyevo (16,7), Isztambul Atatürk (16,3), Helsinki (15,4) és Moszkva Domogyedovó (15,1). Az orosz főváros két legnagyobb légikikötőjében egyébként tavaly együttesen már 48,2 millió utast regisztráltak, s a fejlődési ütemet tekintve elképzelhető, hogy az idei év végéig már átlépik az 50 milliós határt is.