Orosz Légierő: 2011 a számok tükrében 1.
Az új repülőgépek gyártásánál a nemrég bejelentett szíriai üzlettel ismertséget szerzett Jak 130-asból Nyizsnij Novgorodban, a „Szokol” repülőgép-gyárban 2011-ben 8 példány készült el, mely duplája a 2010-es mennyiségnek. A nyolc gép a légierő kiképzési központjába, Boriszoglebszk-be került, két csoportban. Április 6-án a fehér 21, 22, 23, 24 és 25 oldalszámú gépek, míg június 30-án a fehér 26, 27 és 28 landolt itt. A nyolc legyártott géppel teljesült a 2005. áprilisában 12 gépre kötött szerződés. Az előző négy gép Lipetszkbe került, vörös 90, 91, 92 és 93 oldalszámokkal, szintén kiképzési és átképzési feladatok végrehajtásához. 2011. december hetedikén viszont újabb 55 Jak-130-asról kötött szerződést az orosz védelmi tárca és az Irkut vállalat. A repülőgépeket már az Irkut irkutszki üzemében szerelik össze és még az idén átadják az első gépeket.
Szuhoj Szu-27SzM3: a méltán világhíres és elterjedt vadászbombázó-család legújabb tagjából 12-t készített el a KnAAPO. A gépeket még 2009. augusztus 18-án, a moszkvai MAKS-2009 repülőkiállításon rendelte meg az orosz védelmi minisztérium: ekkor 4 Szu-30MK2, 12 Szu-27SzM3 és 48 Szu-35-ös volt a listán. A négy Szu-30MK2-es 2010-ben állt hadrendbe, majd 2011-ben a továbbfejlesztett, modernizált Szu-27SzM3-asok következtek. A Komszomolszk-on-Amurban készült, új gyártású gépeket háromszor négy gépes csoportban vette át az orosz légierő 2011-ben. Február közepén a vörös 51, 52, 53 és 54 oldalszámú gépek álltak hadrendbe. A vörös 51-es szerepelt a moszkvai MAKS-2011-es repülőkiállításon is. Novemberben őket követte a vörös 55, 56, 57 és 58-as, majd decemberben a vörös 59-62-es oldalszámú gépek négyes csoportja. A gépek mindegyike a Krím-félszigetre került.
A Szu-35-ösökből tavaly két sorozatgyártású gép épült meg a KnAAPO-nál. A gyár sorsát meghatározhatja, hogy sikerül-e beindítani a Szu-35-ösök nagy tömegű sorozatgyártását. Az első gép tavasszal készült el, május 3-án emelkedett a levegőbe Szergej Bogdan tesztpilóta irányításával. A fekete 01-es gépet május 27-28-án repülték át két üzemanyag-utántöltési leszállással Komszomolszk-on-Amurból Aktyubinszkba, ahol az Állami Tesztrepülési Központban a szükséges légi és földi vizsgálatokat végzik el az új típusokkal. A gépet Alekszej Pestrikov ezredes repülte át. Ha a 901-es és a 902-es oldalszámú Szu-35 prototípusokat is felvonultató, augusztus 15-én kezdődött tesztek sikeresen zárulnak, a gépet valószínűleg sorozatgyártásra és az orosz légierőben történő hadrendbe állításra javasolják majd. A második sorozatgyártású gép december 2-án szállt fel először
A legforróbb téma persze a Szuhoj T-50 PAK-FA. A nem kevés politikusi büszkeségre is okot adó gépből 2010-ben egy, 2011-ben két példány készült el szintén a KnAAPO-nál, Komszomolszk-on-Amur-ban. A három prototípusból a második március 3-án szállt fel, a 44 perces repülésen Szergej Bogdannal pilótafülkéjében. A gépet a szükséges tesztrepülések után egy An-124 Ruszlán fedélzetén, a szállításhoz részlegesen szétszerelve repülték át Zsukovszkijba. Augusztusban így mindkét T-50-es prototípus részt vehetett a MAKS-2011-es kiállításon. A harmadik T-50-es november 22-én szállt fel először. A tervek szerint ez a gép már fedélzeti radarrendszerrel és az integrált elektrooptikai rendszerrel is rendelkezik majd, és ezeket is tesztelik majd 2012-ben.
A legcsúnyább típusnak talán a Szu-34-es kétüléses támadó repülőgép számít a családban: a kacsacsőrű gépből 2011-ben hatot adtak át. A gépek Voronyezsbe kerültek: december 12-én a vörös 01, 02, 03 és 04 oldalszámú, míg 22-én a vörös 05-ös és a 10-es Szu-34-es szállt le. A 2008-ban aláírt szerződés szerint az orosz légierő öt év alatt 32 Su-34-est kap. Az első négy gépet már 2010-ben átadták.
Kicsi, turboprop, de érdekes: egy An-140-100-as is viseli már az orosz légierő új, szürke festését és felségjelzéseit. A Szamarában működő Aviakor augusztus 6-án adta át a 41 254-es lajstromszámú gépet. A Zsukovszkijba átrepülő gép szintén részt vett a MAKS-2011-es kiállításon. 2011. májusában a védelmi minisztérium újabb kilenc An-140-100-ast rendelt az Aviakortól. A gépek az An-26-osok váltótípusaként rövid távolságú személy- és teherszállítási feladatokat repülnek elsősorban.
Az Open Skies-egyezmény ellenőrző repüléseire az öreg Tu-254-esek helyett érkezik a Tu-214ON változtató repülőgép. A különleges navigációs és kamerarendszerrel felszerelt, speciális célú gépből egy darab készült el 2011-ben Kazanyban, a Gorbunova üzemében. A gép 2011. június elsején szállt fel először. A gépet a Tupoljev iroda tervezte, Igor Kabatov vezetésével. A gépből még egy darab készül, ennek gyártása már elkezdődött.