Nem lesz több felszállópálya a briteknél 2050-ig?
A britek 2050-ig nem építenek több leszállópályát – legalábbis ez az egyik opció a széndioxidkibocsátási vállalások betartására – hangzik a londoni kormány most nyilvánosságra hozott jelentése. A jelentés egybecseng a közlekedési tárca friss előrejelzésével, miszerint a szigetország légiforgalma korántsem növekszik olyan meredeken, mint azt korábban prognosztizálták. A jelenlegi becslések szerint 2030-ban 335 millió utas használja majd az Egyesült Királyság repülőtereit, korábban ezt a számot 455 millióra tették.
Az utasszám csökkenő ütemű növekedését pedig épp arra vezeti vissza a mostani anyag, hogy nem épülnek új pályák Heathrow, Stansted és Gatwick repülőterén.
Mint a tárca összefoglalójából kiderül, a legutóbbi széndioxidkibocsátás-csökkentési javaslatok olyan forgalmi jóslatokon alapulnak, amelyek a mindenképp várható utasszámnövekedést nem a pályák, hanem a terminálok számának növekedésére alapozzák.
A Repülési Környezetvédelmi Szövetség értékeli a kormány erőfeszítéseit, és azt, hogy a kibocsátási határok elérését a létező repülőtéri infrastruktúrával képzeli elérni, de ahhoz, hogy a brit aviatika partner legyen ebben, hiányoznak a pontosan meghatározott célok.
A belföldi és nemzetközi légiforgalom az Egyesült Királyság kibocsátásának hat százalékáért felel, a teljes közlekedési ágazat szennyezéséből 21 százalékkal részesedik. Ezért – mint azt a brit közlekedési miniszter is leszögezi – a kormány eltökélt a légiközlekedés zöldebbé változtatásában. A tisztább légiközlekedést a minisztérium egyrészt a bioüzemanyagok fokozott használatával képzeli, másfelől azzal, hogy a rövid távú európai légiforgalmat a nagysebességű vasútra tereli.
Ugyancsak fontos tényező lenne meggyőzni az embereket, hogy üdülési utazásokra ne használják a légiközlekedést. Ugyanakkor a kormány is elismeri, hogy "az emberi tényező ebben az ügyben nehezen kiszámítható".