Mentőt kértek a 120-ason a vonathoz

iho   ·   2020.03.13. 20:30
koronavirus_lirt0

Magyarország, vasút. Pénteken kora délután 13:15 órakor a 120-as vasútvonalon, Kőbánya felső állomáson a 3445 számú vonat jegyvizsgálói rosszullét miatt mentőt kértek a vonathoz. A mentőorvos azonban megállapította, a vasutasok gyengélkedését nem a Covid-19 vírus okozta.

A Kőbánya felsőn veszteglő 51-es Flirt. A riasztás szerencsére csak vaklárma volt (fotó: Vörös Attila)

Felcsúton felfüggesztették a kisvasút működését. Azt ígérik, hogy amint az egészségügyi helyzet kockázatmentesen lehetővé teszi, „természetesen a Vál-völgyi Kisvasút újra menetrend szerint közlekedik, valamint a csoportoknak is lehetőséget biztosítunk előzetes foglalásra”.

Autóbusz. A csőd szélére kerületek a buszosok, eltűntek a magánjáratokat bonyolító fuvarozók utasai, nem jönnek a kínai és más tengerentúli turisták, néhány hét alatt több milliárdot vesztettek a kisvállalkozók. Kérdés meddig bírják bevétel nélkül, de az biztos, hogy maguktól nem tudnak kimászni ebből a helyzetből – mondta Dittel Gábor, a fuvarozók ipartestületének a Klubrádiónak nyilatkozó főtitkára. Elmaradnak a diákutaztatások, a kínai, dél-koreai és más tengerentúli turisták pedig már hetek óta nem jönnek. Az igényes külföldi közönség miatt beszerzett drága, korszerű buszok ezért állnak, közben a lízingdíjakat, bért, céges költségeket fizetni kell. Az érintett vállalkozásoktól az utóbbi három hétben beérkezett adatok szerint csak a lemondott fuvardíjak miatti bevételkiesés két és fél–három milliárd forintra rúg.

Nyíregyházán március 16-tól, hétfőtől felfüggesztik a helyi autóbuszokon a járművezetői jegyértékesítést és az első ajtós felszállási rendet. Kérik, hogy az utasok a jegyeket és a bérleteket elővételben vegyék meg.

Elmarad az április 22-re meghirdetett 8. Busexpo kiállítás és konferencia a kialakult koronavírus-vészhelyzet miatt. Tavaly a személyszállító szakmai konferencia résztvevőinek száma elérte a négyszáz, az expo látogatói létszáma pedig meghaladta a 2600 főt. Ezért a korábbi években tapasztalt rendkívül jelentős érdeklődésből kiindulva a rendezvény főszervezője, a NiT Hungary, valamint a konferencia házigazdái – Közlekedéstudományi Intézet, Magyar Buszgyártók Szövetsége, Magyar Turisztikai Szövetség, Magyar Utazási Irodák Szövetsége, Volánbusz – azt a döntést hozták, hogy a rendezvényt a meghirdetett időpontban nem tartják meg.

Városi közlekedés. A Budapesti Közlekedési központ arra kéri ügyfeleit, hogy:

  • az Egészségügyi Világszervezet által felsorolt javaslatokat igyekezzenek utazás közben is betartani,
  • bár a közösségi közlekedési járműveket folyamatosan takarítják, a hatékonyság érdekében utazásuk után kivétel nélkül mindig mossanak kezet,
  • utazás közben – a biztonságot is szem előtt tartva – igyekezzenek a lehető legkevesebbszer megérinteni a különböző felületeket (például kapaszkodók, mozgólépcső elemei, utastársak, és így tovább),
  • mindig mérlegeljék, hogy tumultus esetén felszállnak-e az adott járműre,
  • amennyiben a járművön nyitható az ablak, igyekezzenek minél többet szellőztetni,
  • a járvány idején célszerű a mobiljegyet használni, ha abban az utas talál maga számára megfelelő terméket,
  • a megszokotthoz képest viselkedjenek fokozottabb türelemmel a járművezetőkkel, a jegyellenőrzésben résztvevő személyekkel, illetve utastársaikkal szemben!

Határok, Ausztria. A koronavírus miatt Ausztria péntekre virradóra több helyen lezárta a határt Magyarország felé, ezek rendre: a Bozsok–Rechnitz, Fertőrákos–Mörbisch, Jánossomorja–Andau, Pinkamindszent–Strem és a Zsira–Lutzmannsburg átkelők. A nemzetközi autóforgalom előtt három határátkelő maradt nyitva, ahol Ausztriába menet minden autót megállítanak, így nagyobb, akár egy–másfél órás torlódásra kell készülni. Ilyen a Hegyeshalom–Nickelsdorf, a Rábafüzes–Heiligenkreutz és a Sopron–Klingenbach átkelők. A magyar és az osztrák állampolgárok pedig ezen kívül még használhatják a Bucsu–Schahendorf, a Fertőd–Pamhagen, a Kópháza–Deutschkreutz, a Kőszeg–Rattersdorf és a Szentpéterfa–Eberau átkelőket is.

Ugyanakkor a magyar kormány is határőrizetet rendelt el a szlovén és az osztrák határon, hogy kiszűrjék a potenciális koronavírus-hordozókat. Eddig 166 embert vittek hatósági házi karanténba a határról.

Még mindig Ausztria, ahol hétfőtől karantén alá helyezik az ausztriai Tirol tartomány egy részét, valamint visszaállítják az ellenőrzést a svájci–osztrák határon is.

Csehország. Külföldi állampolgárok vasárnap éjféltől nem léphetnek be az országba, a cseh állampolgárok pedig nem utazhatnak külföldre az új típusú koronavírus terjedése miatt. Kivételt ez alól csak azok az idegen állampolgárok jelentenek, akiknek tartós lakhelyük van Csehországban, vagy kilencven napnál hosszabb tartózkodásra feljogosító vízummal rendelkeznek. A karantén-kötelezettség eddig csak az Olaszországból visszatérő csehekre vonatkozott. A prágai lapokban megjelent becslések szerint ez az intézkedés mintegy 200–250 ezer személyt érinthet. A cseh kormány a következő országokat minősítette kockázatosnak: Kína, Dél-Korea, Irán, Nagy-Britannia, Olaszország, Spanyolország, Ausztria, Németország, Svájc, Svédország, Norvégia, Hollandia, Belgium, Dánia és Franciaország. A korlátozások nem érintik a kamionos teherszállítást, illetve a kamionsofőröket, pilótákat és a szolgálatban lévő vasutasokat, valamint egészségügyi dolgozókat.

Románia. A koronavírus terjedése miatti óvintézkedések keretében a román–magyar határ négy átkelőhelyének ideiglenes bezárását jelentették be. Ezek a Battonya–Tornya, Létavértes–Székelyhíd, Méhkerék–Nagyszalonta és a Nyírábrány–Érmihályfalva határátkelők. A román fél a döntést azzal indokolta, hogy az erőforrások hatékonyabb felhasználása érdekében e határátkelők személyzetét a nagy forgalmú határátkelőhöz vezénylik. Az intézkedés nemcsak a román–magyar határ átkelőire vonatkozik, hanem az román–ukrán határon egyre (a Máramarossziget–Aknaszlatina – a román intézkedés után néhány órával Ukrajna lezárta a határait, lásd később), a román–moldovai határon kettőre, a román–bolgár határon hat átkelőre. Egy nappal korábban a szerb hatóságok jelentettek be hasonló intézkedést. A szerb–román határon hét átkelőhely bezárását rendelték el.

Csíkszeredában bezár az összes önkormányzati fenntartású intézmény, továbbá felfüggesztik a tömegközlekedést is, kivétel a Csíkszereda és Hargitafürdő közötti járat (azzal a feltétellel, hogy minden utazás esetében utaslistát készítenek), illetve a reggeli és délutáni katonai különjáratok.

Szlovákia. Mintegy 17 ezer ember ingázik a szlovák–magyar határon munkába naponta. A koronavírus terjedésének megfékezése érdekében számos olyan intézkedést léptettek és léptethetnek életbe, amely megnehezítheti a mindennapjaikat.

Mivel a koronavírussal fertőzött személyek száma fokozatosan növekszik, a Peter Pellegrini (Smer) vezette válságstáb egyre szigorúbb intézkedéseket vezet be. Péntek reggeltől például rendkívüli mértékben korlátozzák a közlekedést. Számos határátkelőt lezártak, és a nyitott átkelőkön is komoly rendőrségi ellenőrzéseket tartanak. A tiltások a közúti, a vasúti, a légi és a vízi közlekedésre egyaránt vonatkoznak. Az egyik legfontosabb szigorítás, hogy azokat a személyeket, akik Szlovákia területén nem rendelkeznek sem állandó, sem átmeneti lakhellyel, nem engedik be az országba. Így például egy Magyarországon élő személy, aki Szlovákiába jár dolgozni, de nincs ottani bejegyzett lakhelye, nem mehet át a határon. Ezek az intézkedések kizárólag a személygépjárművekre vonatkoznak, az áruszállítók továbbra is beléphetnek Szlovákia területére, bár őket is szigorú ellenőrzéseknek vetik alá. Speciális helyzetben vannak azok, akiknek Szlovákiában van az állandó vagy az átmeneti lakhelyük, de mégis naponta ingáznak a határon a munkájuk miatt. Őket két csoportba osztották, mindkét kategóriára külön szabályok érvényesek. Az első csoportot azok a személyek alkotják, akik átmenetileg külföldön tartózkodnak, és Szlovákiába járnak dolgozni, egyúttal rendelkeznek valamilyen bejegyzett szlovákiai lakhellyel. Őket a rendőrség átengedi a határon, és el is hagyhatják az országot, de csak akkor, ha az ellenőrzés során fel tudnak mutatni egy igazolást, amelyet a munkáltatótól kérhetnek ki. Ha például valaki a határmenti Rajka településről naponta átjár Pozsonyba, akkor a szükséges igazolás és az érvényes okmányok felmutatásával elmehet dolgozni, és ugyanígy haza is jut. A másik csoportba azok tartoznak, akik Szlovákiában élnek, viszont külföldre járnak dolgozni. Az ő esetükben jóval szigorúbbak az intézkedések. A hatóságok ugyan átengedik őket a határon , viszont csakis akkor térhetnek vissza az otthonukba, ha átesnek egy 14 napos karanténon. Akik nem tartják be a rendőrség által előírt óvintézkedéseket, 1659 eurós pénzbüntetésre számíthat (a jogi személyek esetében ez a bírság akár 20 ezer euró is lehet).

Ukrajna. Észak-keleti szomszédunk március 15-29. között minden külföldi előtt lezárja határait. A külföldön tartózkodó ukrán állampolgárok viszont ez idő alatt is visszatérhetnek Ukrajnába. Két hét leteltével újabb ülést tart az ügyben illetékes ukrán testület, és a világméretű járvány akkori helyzetétől függően felülvizsgálják a döntést.

Repülés. Hétfőtől nem közlekednek Ausztriából repülőgépek azon országokba, ahol magas a fertőzöttek száma; így Spanyolországba, Franciaországba és Svájcba sem lehet majd légi úton eljutni.

Súlyos lépéseket helyezett kilátásba egy az alkalmazottaknak szóló belső feljegyzésben a British Airways vezérigazgatója, a helyzet szerinte rosszabb, mint a szeptember 11-i támadás után, vagy a SARS-járvány illetve a globális pénzügyi válság idején. Alex Cruz a számok említése nélkül helyezte kilátásba a járatok lemondását, gépek leállítását, amire a légitársaság történetében sosem került még sor. Végül óvatos megfogalmazással, de utalt alkalmazottak leépítésére is, „nem tudjuk a munkavállalás jelenlegi szintjét fenntartani”. Konkrét leállítandó gépeket nem említett, vagyis nem tudni, vajon más légitársaságokhoz hasonlóan (Lufthansa, Air France, Korean) a British is a legnagyobb típusát, az A380-ast vonja-e ki a forgalomból. Viszont mind a típusra nézve, mind a legnagyobb ötcsillagos légitársaságra nézve fontos hír, hogy a kétszintes óriásgépek messze legnagyobb üzemeltetője, az Emirates tárgyalásokat akar az utolsó, számára leszállítandó A380-asok át nem vételéről. Az Airbus tavaly jelentette be a típus gyártásának leállítását 2021-ig, és hírek szerint még összesen kilenc példányon dolgoznak Toulouse-ban, egy készül a japán All Nipponnak, nyolc az Emirates-nek.

A Wizz Air március végéig 40 millió euró kárt szenved el a koronavírus-járvány miatti keresletcsökkenés és a repülési tilalmak miatt, de várhatóan júliustól ismét teljes kapacitással üzemelhet a magyar hátterű diszkont légitársaság. A Wizz jelenleg a tervezetthez képest húsz százalékkal kevesebb járatot üzemeltet, a 121 gépes flottából tíz ideiglenesen nem repül, emiatt csökkenteni kellett az aktív állomány létszámát is: néhány pilótát, légiutas-kísérőt szabadságra küldtek, de senkit nem bocsátottak el. A társaság számításai szerint áprilisban is a mostanihoz hasonló helyzet lesz, naponta akár többször is változhat, hogy mely járatokat tudják a szabályok folyamatos változása miatt elindítani. Májustól azonban megkezdődhet a járatok újraindítása, és júliusban már a korábban betervezett, normál menetrend szerint közlekedhetnek a járatok. Mivel a  Wizz Airnek másfél milliárd eurós szabad készpénzállománya van, anyagi helyzete stabil. A Wizz Air legutóbb a Budapest és Oslo között közlekedő járatainak a törlését jelenttette be.

Ellátási lánc. Itthon egyre több, az áruszállításban érintett vállalat vezet be különleges intézkedéseket. Így például:

  • a partnerek egyeztetéseit személyes találkozó helyett videokonferenciák keretében bonyolítják le,
  • gépkocsivezetők nem léphetnek be az áru rakodási és tárolási helyiségébe,
  • az áruforgalmi adminisztrációs részlegekbe kizárólag orvosi kesztyűben és maszkban lehet belépni,
  • a sofőrök az erre a célra rendszeresített várók helyett a gépkocsiben várakoznak; ahol van arra lehetőség a sofőrvárókat lezárják, vagy rendszeresen fertőtlenítik,
  • a hatóság képviselőit is csak fertőzésmentes körülmények (maszk és orvosi kesztyű) tudják fogadni áruszemlékre.

A ragály terjedésének megakadályozása érdekében hozott korábbi, hazai és nemzetközi intézkedésekről itt olvashatnak.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Városi vasút

Életnagyságú Lego-villamos Budapesten!

iho/vasút   ·   2024.11.21. 08:30

Bár a színes kockákból épült Lego Vilin nem lehet utazni, vidám megjelenésével rendkívüli látványt nyújt. A világszinten is egyedülállónak számító építményt a Deák Ferenc téren lehet megcsodálni az adventi időszakban.