Megújulhatnak a HÉV-ek
A budakalászi önkormányzat és a MÁV-HÉV Zrt. vezetői részvételével zajló rendezvényen dr. Bokory Balázs a MÁV-HÉV vezérigazgató-helyettese és Dóka Gábor stratégiai irodavezető beszélt a H5-ös HÉV-et érintő fejlesztésekről. Elhangzott: az összes HÉV-vonal fejlesztését előirányzó előterjesztéshez a kormányhatározat várhatóan a jövő héten születik meg, a projekt több százmilliárd forintos költséggel számol.
A H5-ös HÉV-et illetően első lépésként a teljes pályaszakaszt fel fogják újítani. Ezt követően a vonalon jelenleg közlekedő összes járművet lecserélik. A program kivitelezése várhatóan hat-nyolc évet ölel majd fel. Az infrastruktúra fejlesztése hamarosan el is kezdődhet, az első járművek várhatóan két és fél év múlva érkezhetnek. A fejlesztések során a legnagyobb hangsúlyt a Békásmegyer és Szentendre közötti szakasz kapja.
A projekt során mindhárom budakalászi állomáson és megállónál esőbeállókat hoznak létre. P+R parkolókat is kialakítanak, ehhez a MÁV-HÉV saját területeit ajánlotta fel. Budakalász állomáson a Sport utcáig hatvan-hetven autó parkolását lehetne megoldani, a másik oldalon a rámpák elbontásával – melyek a jövő nyáron kezdődő felújítás miatt még másfél évig szükségesek – újabb ötven helyet lehetne kialakítani. Budakalász, Lenfonó megállóhelynél a park egy részén, Szentistvántelepen pedig a korábbi ABC épülete mögött lehetne parkolót létrehozni.
B+R parkolók is lesznek: a helyszínek kijelölését követően kerékpártárolókat hoznak létre az összes állomáson, az elsőt a budakalászi állomásnál építik meg.
A jegyértékesítés jelenleg a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) hatásköre, a MÁV-HÉV csak üzemelteti a vonalakat. Lehetősége van azonban javaslatokat tenni, ilyen például a jegyárak racionálisabb kialakítása. Első lépésként a MÁV-HÉV 2019 során csatlakozik az ELVIRA jegyvásárlási rendszerhez. Az árakat ez nem fogja befolyásolni, azonban a vásárlás kényelmesebb lesz. A társaság azt akarja elérni, hogy az átszállással utazók egyből megvehessék a teljes távra a jegyet, és ne járatonként külön-külön kelljen ezt megtenni. Jegyautomatát szeretnének Budakalász állomásra is. A BKK már dolgozik a jegyautomaták használatának egyszerűsítésén.
Szó esett a sorompók várakozási idejéről is. A vasúti átjárókban az állásidőt a magyar útügyi szabályzat határozza meg: a HÉV-nél ez másfél-két perc is lehet. A HÉV-hálózat teljes kilencvennyolc kilométeres szakaszán az átkelők csupán tizenhat-tizenhét százalékánál található biztosítóberendezés. A legtöbb helyen élőerő irányítja a jelzőlámpákat, például Budakalászon is. Ez a rendszer harmincöt másodperces várakozást ír elő, ehhez adódik a közúti lámpa húsz másodperces várakozási ideje, majd az utascsere további húsz másodperces ideje. Az ellenőrző hatóság a helyszíni szemle alkalmával ezt a várakozási időt minden alkalommal még tovább emeli. A mára már elavult, még lovaskocsik közlekedésével is számoló útügyi szabályok módosítása jelentős könnyítést eredményezhetne. Megoldást jelenthetne a leszálló peronok a sorompók után történő elhelyezése is. A leginkább érintett megálló a Lenfonó, ahol ez azonban fizikailag nem megoldható, mivel a rézsűben nincs hely a peronok számára. A szakemberek szerint ráadásul biztonsági szempontból is kérdéses a megoldás helytállósága. A teljes HÉV-hálózaton összesen százötven fénysorompós átjáró található, szinte mindegyiknél jelentősen túllépik az előzárási időt. A Lenfonónál fontos a közúti jelzőlámpákkal való összehangolás, keresik a gyorsabb váltás megoldását.
Újabb lényeges kérdés a HÉV jelentős forgalomlassító hatása a békásmegyeri Pünkösdfürdő utcai átjárónál: itt a járatok biztonsági okok miatt csak tíz kilométer per órás sebeséggel haladhatnak. Az átjáróval kapcsolatban számos alkalommal szóba került már a külön szintű átjáró létrehozása. A MÁV-HÉV azonban inkább a Hollós Korvin Lajos útnál javasolja a megoldást, mivel ott négy forgalmi irány találkozik, míg a Pünkösdfürdői útnál csak három. A megvalósítás azonban mindenképp csak később várható.
A H5-ös HÉV-re érkező új szerelvényeken négy-nyolc kerékpárt lehet majd elhelyezni. Az utastérben lehajtható ülések is lesznek. Az új vonatoknak és a pályafelújításnak köszönhetően nőni fog a sebesség, a menetidő pedig öt-hat perccel csökkenhet. Egy településen csak egy helyen megálló, gyorsított vonatok bevezetésén is gondolkodnak.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!