Már kormánybiztosa is van a Budapest–Belgrád vasútvonalnak
A Budapest–Belgrád vasútvonal magyarországi szakasza fejlesztésének, kivitelezésének és finanszírozásának koordinálásával foglalkozó kormánybiztossá nevezték ki Palkovics László innovációs és technológiai minisztert. Az erről szóló kormányhatározat pénteken jelent meg a Magyar Közlönyben. E szerint a magyar és a kínai kormány között a Budapest–Belgrád vasútvonal magyarországi szakaszának fejlesztéséről, kivitelezéséről és finanszírozásáról született egyezményben foglalt feladatok koordinációjáért felelős kormánybiztossá nevezték ki Palkovics Lászlót két évre. A kormánybiztos február elsejétől tölti be tisztségét.
A kormánybiztos ellátja a Budapest–Belgrád vasútvonal magyarországi szakaszának fejlesztésével összefüggésben felmerülő jogalkotással kapcsolatos előkészítési feladatokat, kezdeményezi a jogalkotási döntések meghozatalát, a projekt megvalósításához kapcsolódó kormányzati és – a külpolitikáért és az államháztartásért felelős miniszterrel együttműködve – nemzetközi koordinációs feladatokat, továbbá koordinálja a Kínai-Magyar Vasúti Nonprofit Zrt. működését, valamint a MÁV Magyar Államvasutak Zrt. projekttel kapcsolatos tevékenységét. A kormánybiztos tevékenységét a miniszterelnök irányítja és munkáját díjazás nélkül látja el.
A Budapest és Belgrád közötti kétvágányú villamosított vasútvonal kiépítéséhez 350 kilométernyi vasúti szakaszt kell felújítani, ebből 166 kilométer Magyarországon, 184 pedig Szerbián halad át. A személyforgalom mellett ezen az útvonalon jelentős teherforgalmat lehet majd lebonyolítani. A tervek szerint így a Kína által az Athén melletti pireuszi kikötőbe behajózott, Nyugat-Európába szánt árut Szerbián és Magyarországon keresztül tudják majd a leggyorsabban szállítani. A korábbi elképzelések szerint a teljes felújítás és a korszerűsítés 2023-ra fejeződhet be – tudósít az MTI.
A döntés azt sejtteti, hogy valóban nem lesz eredményhirdetés a Soroksár–Kelebia vonalszakasz felújítására kiírt közbeszerzésen. Mint írtuk, február elején kellene megnevezni a két ajánlattevő közül a nyertest, de a kormány sokallja a fejlesztés idő közben már közel hétszázmilliárd forintra emelkedett költségét, ezért új közbeszerzési eljárást rendelt el. Ha még azt is hozzávesszük, hogy a beruházáshoz további jogalkotási döntésekre van szükség és a finanszírozásról sem született még egyértelmű döntés, akkor bizony felmerül a kérdés, hogy hogyan tovább.
A logikus lépés az lenne, hogy a továbbra is egyvágányú kelebiai vonalat 120 km/órás sebességű közlekedésre újítjuk fel, százhatvanas tempóra alkalmas kétvágányú vonalat pedig Kecskemét, Szeged és Röszke irányában építünk Szabadka felé. Palkovics miniszter feladata tehát nemes és nagyon felelősségteljes is, amibe biztosabban van belekódolva a bukás, mint a siker.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!