Lezárult a tender: Szentes és Debrecen is EC135-öst kap
Sikeresen zárult a mentőhelikopter-tender: a Magyar Légimentő Nonprofit Kft. a két, az uniós előírásoknak meg nem felelő Aérospatiale AS-350B helyett a meglévő EC135-ösök mellé két további EC135-öst állíthat szolgálatba szentesi és debreceni bázisán.
Mint arról az iho/repülés is korábban beszámolt, a cserére azért volt szükség, mert az AS-350-esek egyhajtóműves gépek, és noha megbízható és jó forgószárnyasok, az EU előírásai szerint idén október 28-ától lakott területek fölötti helikopteres repülést csak kéthajtóműves gépek végezhetnek.
Az iho/repülés információi szerint a két új gép, amelynek most zajlik az üzemeltetéshez szükséges előkészítése, átfestése, nem vadonatúj, hanem használt helikopter, ami azonban egyáltalán nem korlátozza a használhatóságát, ezeknek a típusoknak ugyanis – szemben például az orosz típusokkal – nincs élettartam-limitjük, állapot szerint történik a karbantartásuk, a modulok cseréje. A két gép bérleti szerződése másfél évre szól, ezalatt a többi gépre vonatkozó szerződéshez hasonlóan ezt a gépet is helyettesíti a bérbeadó, ha 24 órán túli javításra szorulna.
Az iho/repülés úgy tudja, hogy a két EC135-ös, feltehetően már magyar lajstromjellel, október 27-én érkezik meg Budapestre, tehát egy nappal az Unió által szabott kéthajtóműves határidő előtt.
A tenderfelhívás közzétételekor megírtuk azt is, hogy a két helikopter bérleti díja – 2016. március 10-éig – akkori becslések szerint 682 millió forint lesz. A mostani közlemény nem említi a bérleti díj nagyságát.
Az EC135-ös a magyar légimentés bevált típusa. A két új gépet az az osztrák cég, a Helikopter Air Transport GmbH adja bérbe, amely az eddigi ötöt is. A tender eredménye azért megnyugtató a mentőszervezet számára, mert nem kell új típus fogadására felkészülni, a pilóták a meglévő típusengedélyüket használhatják és a gép üzemeltetési háttere is adva van, beleértve a kórházi leszállóhelyek és a hangárok méretét.
Korábban volt szó arról, hogy a légimentés, a honvédség és a rendőrség helikopter-igényét egyetlen típussal, összevont tenderrel oldanák meg, de mivel a katonák az EC-135-ösnél jóval nagyobb gépet használnának, ebben az esetben feltehetően az üzemeltetési háttér kialakítása is nagy nehézségekkel járt volna, hiszen például a leszállóhelyeket maximum háromtonnás gépekre méretezték.
Mint azt az iho/repülésnek adott interjújában a Magyar Légimentő Nonprofit Kft. főpilótája, Rács Tamás elmondta, a gép méretei, a csak tízméteres főrotor lehetővé teszi, hogy egy-egy baleset helyszínéhez közel landoljon, és a gép rotorszele nem annyira erős, mint más, nagyobb gépeké, ami megint csak a célponthoz közelebbi és mindenki számára biztonságosabb leszállást tesz lehetővé.
Az Airbus Helicopters úgy promotálja a típust, hogy az EC135-ös szerencsésen kombinálja az akadálymentes, tágas kabint a kiváló teljesítménnyel, hatótávolsággal, terhelhetőséggel, ugyanakkor alacsony zajszintű működéssel. A nagyméretű oldalsó csúszóajtók és a hátsó kagylóajtók a betegek, vagy sérültek gyors ki- és beszállítását teszik lehetővé. Ugyancsak a földi biztonságot szolgálja a burkolt Fenestron-farokrotor.
A típust sokfelé a világon megelégedéssel használják, tavasszal kapta meg például a törökországi mentőszolgálat a tizenhetedik EC135-ösét.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!