Légibalesetek rossz időben

iho/repülés   ·   2012.12.27. 13:00
fokker-100_airbagan3_cim

Több súlyosabb repülőbaleset is történt az ünnepek idején, a katasztrófák feltehetően leginkább a kedvezőtlen időjárással kapcsolatosak.

A Kazahsztánban történt szerencsétlenség, az An–72-es lezuhanása, ami gyakorlatilag „kivégezte” az ország határőrségének vezetését, az első videofelvétel tanúsága szerint hatalmas hóesés közepette történt. A húsz utas és a hétfőnyi személyzet az ország déli részén fekvő Simkent repülőterétől húsz kilométerre azonnal életét vesztette, a kazah jelentések megállapítják, hogy sajnálatos mód nem volt szükség mentőalakulatokra, mert nem voltak túlélők a gép szétszórt roncsai között a helyszínen.

Szemtanúk szerint a gép a reptérre süllyedőben, mintegy nyolcszáz méter magasból zuhant le, tehát nem földnek ütközés történt. A vízszintes látástávolság a hóesés miatt csak ötszáz méter, a felhőalap háromszáz méteren volt.

Az An–72-es az ukrán tervezőiroda egyik sikeresnek mondható típusa. A felsőszárnyas gép jellegzetessége a szárnyak felső felületére rögzített két hajtómű, ez az elrendezés nagyon rövid pályákról való felszállásra is alkalmassá teszi az egyébként kb. 8 tonna/50 utas szállítására alkalmas, elsősorban katonai célokra készült gépet.

Ellentmondásosak az első információk a mianmari Air Bagan légitársaság Fokker–100-asának esetéről. A gép 65 utassal és 6 főnyi személyzettel a fedélzeten Rangoonban szállt fel, majd Heho városának repülőtere helyett egy közeli rizsföldön ért földet. A balesetnek két halálos áldozata volt: egy idegenvezető a gép fedélzetén és egy motoros a földön. Az utasokat a vészkijáratokon át másfél perc alatt evakuálták, nyolc sérültet szállítottak kórházba, a gép a földet érés után kigyulladt

A légitársaság kényszerleszállasról beszél, más hírek szerint a gép a sűrű ködben a pálya helyett valahol másutt, mellette vagy előtte ért földet. A helyi hatóságok is úgy számolnak be az esetről, hogy a rossz látási viszonyok közepette a pilóták egy úttal tévesztették össze a leszállópályát, miközben az utolsó pillanatig nem tudták, hogy rossz helyen landolnak. A gép farokrésze és szárnyai leszakadtak, a mentőalakulatok 45 perc alatt tudták eloltani a tüzet.

A BBC szerint az ország légi közlekedésének biztonságával kapcsolatban oda akkreditált diplomaták „erős aggodalmuknak adtak hangot” már korábban is, különösen amióta a turistaforgalom erősen fellendült az országban, ami a rendkívül rossz földi infrastruktúra, a gyér vasúti és úthálózat miatt az ország erre fel nem készült kis légitársaságait terhelte.

Az Air Bagan Mianmar, a korábbi Burma első magán-légitársasága, 2004-ben alapították, a belföldi vonalak mellett Kínába, Kambodzsába, Szingapúrba és Thaiföldre repül. Flottája két Fokker–100-asból és négy légcsavaros-gázturbinás ATR-ből állt.

A balesetet szenvedett Fokkert 21 éve gyártották, nemrég újították meg a légialkalmassági engedélyét. A baleset okait vizsgálják, az adatrögzítőket megtalálták, a pilótákat még nem tudták kihallgatni, ők is a sérültek között vannak.

Még az ünnepek előtti napokban történt a sarkkör vidékén egy súlyos baleset egy kis utasszállítóval. Az Avherald repülésbiztonsági portál beszámolója szerint Kanada északnyugati részén, az Új-Foundlandtól nyugatra a Hudson-öbölben fekvő Sanikiluaq szigetén, a hasonló nevű városka közelében egy charterrepülés végeztével hóviharban próbált leszállni hét utassal és kétfőnyi személyzettel a Perimeter Aviation gépe, egy Fairchild Swearingen SA-227 Metro III. Elsőre nem sikerült a leszállás, a második megközelítés során a gép keményen ért betont, majd 150-200 méterre túlfutott a pályán. Az utasok közül egy kisgyerek meghalt, a másodpilóta súlyosan megsebesült.

(Fotó: TSB, Kanadai Közlekedésbiztonsági Testület)

Kapcsolódó hírek